Modernismul Vremurilor si Muzica Bisericeasca Ortodoxa. Enciclica Patriarhiei Ecumenice din 1846 impotriva cantarii de influenta occidentala (care se practica mult la noi astazi).

 Se stie ca in ziua de azi, in spiritul modernismului, in multe biserici nu se mai canta muzica psaltica ortodoxa. Se canta muzica lineara de influente occidentale, adica acea muzica ce iti lasa senzatia ca esti la concertul de la Viena de anul nou, nicidecum la o biserica si intr-o stare de rugaciune. Preotii motiveaza ca e „mai frumos” netinand cont de faptul ca muzica psaltica (bizantina) e lasata de Sfintii parinti, primita prin descoperire dumnezeiasca si minuni (vezi viata Sfantului Roman Melodul). Multi au si uitat ca muzica occidentala in biserica a fost adusa si impusa de catre A.I. Cuza, binecunoscut pentru pozitiile sale anti-ortodoxie. Muzica psaltica ramane insa un element-tezaur al Traditiei Patristice. Va prezentam in continuare si o enciclica a Patriarhiei Ecumenice din 1846, care se adreseaza unei parohii unde se introdusese muzica occidentala:
O enciclică de la 1846 a Sfântului Sinod al Patriarhiei Ecumenice:
„Anthimos, prin harul lui Dumnezeu arhiepiscop de Constantinopol, Noua Romă,si Patriarh Ecumenic.
Alesi preoti, venerabili ieromonahi, piosi conducători, cinstiti negustori si fericiti crestini, locuind în comunitatea ortodoxă din Capella, Viena; iubiti fii ai nevredniciei mele, cu voi fie harul si pacea lui Dumnezeu si rugăciunile, binecuvântările si iertarea noastră.
Acum ceva vreme, Sfânta Biserică a lui Hristos a fost înstiintată pe neasteptate si nu cu mică durere că voi, binecuvântati crestini ortodocsi ce locuiti acolo, copii adevărati ai Mamei noastre de obste, Sfânta Biserică Răsăriteană, desi crescuti cu laptele cucerniciei de către înaintasii vostri, ati căzut într-o mare greseală scotând din sfânta voastră biserică muzica bisericească veche predată de Părinti si aducând în locul ei o muzică tetrafonică străină, pe care ati adaptat-o la sfintele slujbe urmând un duh străin. Aceste vesti ne-au tulburat si amărât pe bună dreptate, nu doar  pentru că stricarea unei sfinte traditii vechi fără aprobare bisericească arată un amestec nesăbuit într-o chestiune a Bisericii, dar făcând aceasta, putinii ortodocsi care vietuiesc în mijlocul atâtor de multi heterodocsi sunt îndemnati către alte lucruri periculoase, mai ales pentru că reforma este legată de alte obiceiuri străine, dar si pentru felul chestiunii, pentrucă este evident că această muzică tetrafonică nouă nu poate fi bisericească din pricina melodiei ei pătimase; asa se face că aducerea ei la sfintele slujbe este împotriva sfintelor canoane ale Bisericii, care a mostenit traditia slăvirii lui Dumnezeu în cântăriduhovnicesti, imne frumoase, în felul imnelor compuse de Sfintii nostri Părinti pentru muzica noastră bisericească veche, plăcută lui Dumnezeu si mântuitoare. Nu stim cum deati găsit de cuviintă să vă depărtati de calea lor cea sfântă, aruncând deoparte cinstitele cântări sfintite si făurite de acesti bărbati inspirati, pe care crestinii sunt obisnuiti să le asculte si care, împreună cu celelalte traditii patristice, caracterizează pe tot poporul crestin ortodox, si cum ati putut urma exemple străine fără a întelege că, făcând aceasta,vinovati vă faceti de păcat asupra canoanelor si a Sfintei Biserici a lui Hristos, Maicanoastră a celor credinciosi, care cu nici un chip nu îngăduie schimbarea predaniei siordinii crestine străvechi; tulburare si durere veti pricinui astfel si celorlalti crestiniortodocsi. Pentru aceasta si pentru alte pricini întemeiate, atât noi cât si Sfântul Sinod al sfintilor ierarhi, împreună găsim de cuviintă să trimitem scrisorile noastre ecleziastice, pentru aducerea la cunostintă a judecătii si hotărârii noastre în această privintă, anumescoaterea cântării tetrafonice de la sfintele slujbe ale bisericilor ortodoxe de pretutindenisi folosirea cântărilor noastre bisericesti, care au fost realizate canonic, după cum veti fiînstiintati mai în amănunt prin aceste enciclice.[1] Scriindu-vă această epistolă sinodală si patriarhală, părinteste vă sfătuim si bisericeste vă îndemnăm pe voi, cei care prin harul luiDumnezeu alcătuiti adunarea ortodoxă de acolo, să nu mutati hotarele vesnice asezate de părintii vostri[2], nici să stricati unitatea Bisericii cu privire la sfintele ei slujbe si rugăciuni, nici să îndepărtati frumoasele podoabe ale credintei crestine ortodoxe, ci caadevărati copii ai Sfintei noastre Biserici, să rămâneti tari în păstrarea sfintelor ei traditiisi obiceiuri patristice si să puneti capăt cântărilor străine tetrafonice în sfintele biserici deacolo, aducând înapoi cântarea traditională străveche; făcând aceasta, nu vă veti depărtade restul bisericilor crestine ortodoxe si nici nu veti fi pricină de tulburare si smintire întrupul lui Hristos prin asemenea înnoiri, ci veti urma cum se cuvine pe vesnic pomenitii,de Dumnezeu iubitorii părinti ai acestei sfinte biserici din Capella, care au fost buni păstrători ai vechilor traditii bisericesti si apărători ai firii etnice, ca să puteti lăsaurmasilor exemple de virtute crestină si râvnă bine-plăcută lui Dumnezeu. Vă îndemnăm si vă învătăm aceste lucruri din râvnă pentru Biserică, asteptând ca îndemnurile noastre părintesti să rodească în râvna voastră crestinească, ca să vă putem împodobi curugăciunile noastre sinodale si cu bine-meritate laude. Harul si nesfârsita milă a Domnului fie cu voi.
5 noiembrie 1846″
_______________________________________________________________________________
[1] Într-una dintre aceste enciclice din noiembrie1846, Sfântul Sinod scria, printre altele, următoarele: „Această rea înnoire… este o gravă greseală si un pericol, si va pricinui mai mari stricăciuni atrăgând si alte înnoiri. Aceasta este o durere pentru noi, căci ea duce pe căi nebănuite si mai ales pentru că se apropie de obiceiurile străinilor si ale heterodocsilor… Pe lângă aceasta, pentru că aproape toate sfintele imne si cântări ale Bisericii noastre au fost făurite ca un tot împreună cu cuvintele muzicii noastre bisericesti, este lămurit faptul că ele nu pot fi cântate si adaptate în alt fel fără a strica linia lor melodică în ceva nou, haotic si rece, fără remuscări… Armoniile tetrafonice seduc urechea, gâdilă simturile si încălzeste sufletul, dar nu sunt cântarea celor care laudă si slăvesc pe Dumnezeu cu frică si cutremur, ci a celor care se desfată si se înveselesc pe sine, amestecând astfel doxologiile îngeresti ale sfintelor rugăciuni cumelodii pătimase, stricând cântările duhovnicesti prin înnoiri străine… Aceste melodii senzuale se depărtează de scopul mântuitor al rugăciunii făcute prin psalmodie sfântă,care trebuie să fie chemătoare de Dumnezeu pentru acoperirea păcatelor; pentru aceasta,este nevoie de un gând si o simtire cu totul duhovnicesti, de inimă smerită, liberă astfel de orice gând si miscare lumească… Sfânta noastră Biserică nu îngăduie nici o înnoire sau schimbare în cântările ei sfinte… si prin această epistolă sinodală si patriarhală, Biserica vesteste că aducerea si folosirea unei muzici străine la sfintele slujbe este un lucru neîngăduit si condamnabil… Dacă unii din nestiintă sau din alte pricini au adus în sfintelelor biserici sus-numita muzică tetrafonică, să o scoată imediat.”
[2] Pilde 22, 28.
Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Muzica psaltica ortodoxa, Ortodoxie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Modernismul Vremurilor si Muzica Bisericeasca Ortodoxa. Enciclica Patriarhiei Ecumenice din 1846 impotriva cantarii de influenta occidentala (care se practica mult la noi astazi).

  1. Pingback: Cântarea bizantină între Răsărit şi Apus | Ortodoxie Traditionalista si Teologie Patristica

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s