Ratacirile Parintelui Dorin Piciorus

Pentru ca tot se plangea parintele Piciorus ca pe blogul meu se regasesc doar “copy-paste-uri”, voi face un prim articol personal integral fix despre sfintia sa. Sigur, eu nu ma consider un atat de mare teolog incat sa-mi promovez ideile personale, tocmai de aceea si acest blog (ca si altele) si-a propus sa redea cuvintele Parintilor si sa promoveze articolele altor bloguri care vorbesc despre adevarata Traditie si despre adevarata theologie (cea a Parintilor).

In primul rand, legat de acest parinte, trebuie sa mentionam ca trece probabil printr-o perioada de schimbare. Nu stiu cum a ajuns acelasi parinte, care traducea monumentala opera a Sfantului Irineu de Lyon, “Contra ereziilor”, si care in introducerea cartii spunea: “Pare imposibil să lupţi cu toată lumea pentru a apăra autenticitatea credinţei ortodoxe. Însă cartea de faţă ne arată, că munca enormă de deparazitare de idei rele, eterodoxe,este necesară acelora, care vor să afle viaţa veşnică, chiar dacă nu se schimbă lumea peste noapte, pentru că această carte sau altele ca ea s-au scris sau se pot scrie. “, ajunge sa spuna apoi : “Da, fără doar și poate, când ne întâlnim cu ei…cu alții…facem compromisuri pentru ei: ne rugăm împreună, semnăm niște declarații unde sunt și idei bune și rele, un amalgam, că n-avem ce face…dar e altceva decât a-i trata cu dispreț…a-i socoti niște câini…și să fie sănătoși!

Dar facem compromisuri și când ne întâlnim noi, ortodocșii, unii cu alții. Că eu, când mă întâlnesc cu unul de-al nostru, ortodox, îi vorbesc după capul lui…și nu după cum mi-aș dori eu să îmi vărs toate lucrurile, toate durerile și bucuriile în inima lui. Și noi facem compromisuri la Spovedanie, la Cununie, la Înmormântare, la Hirotonie. “. Deci acum parintele zice ca trebuie sa facem compromisuri, ca sa dam pacea lui Dumnezeu pe pacea oamenilor. Asta in conditiile in care Hristos ne-a avertizat deja despre diferentele dintre pacea lui si pacea oamenilor: “Pace vă las vouă, pacea Mea o dau vouă, nu precum dă lumea vă dau Eu. Să nu se tulbure inima voastră, nici să se înfricoşeze. “ (Ioan 14:27). In alta parte Sfantul Apostol Pavel ne arata ca nu trebuie sa fim robi lumii si conceptiilor ei: “Căci acum caut bunăvoinţa oamenilor sau pe a lui Dumnezeu? Sau caut să plac oamenilor? Dacă aş plăcea însă oamenilor, n-aş fi rob al lui Hristos. „(Galateni 1:10). Parintele insa ne sfatuieste altceva, si anume sa incercam sa le castigam bunavointa ereticilor, tradandu-ne credinta….

In plus, parintele nu vede nimic gresit in actiunile facute de Mitropolitul Nifon la Busan. Incearca sa convinga pe toata lumea ca a fost doar un dialog, desi aceea a fost o marturisire! Sau nu face diferenta intre dialog si marturisire? Si simpla prezenta a I.P.S. Nifon acolo, e o marturisire anti-ortodoxa, d-apoi declaratia facuta la sfarsit? Prezenta Bisericilor Ortodoxe locale in CMB nu e dialog, ci lepadare de credinta! Asta aflam si din Carta acestui consiliu:

Scopul principal al comuniunii bisericilor membre ale Consiliului Mondial al Bisericilor este chemarea la unitatea vizibilă intr-o singură credinţă şi frăţie euharistică. Aspirînd spre o părtăşie în credinţă şi viaţă, mărturisire şi slujire, bisericile, prin intermediul consiliului vor:

* Promova ideea cucernică a iertării şi a împăcării în spiritul responsabilităţii reciproce, edificarea relaţiilor strînse printr-un dialog teologic şi schimb reciproc de resurse umane, spirituale şi materiale;

* Facilita mărturisirea comună şi se vor susţine reciproc în activitatea misionară şi evanghelică;

* Încuraja formarea conştiinţei ecumeniste prin procese educaţionale şi a unei concepţii de viaţă comunitară, înrădăcinată în toate contextele culturale;

* Oferi asistenţă reciprocă în relaţiile cu membrii comunităţilor de alte confesiuni;

* Stimula refacerea şi creşterea în ce priveşte unitatea, venerarea, activitatea misionară şi slujirea.

Pentru a consolida mişcarea ecumenică, Consiliul va:

* Îmbunătăţi relaţiile dintre bisericile ce fac parte din el şi va stabili legături cu cele din afara lui;

* Stabili şi menţine relaţii cu consilii naţionale, conferinţe regionale ale bisericilor, organizaţii ale comuniunilor mondiale creştine şi alte instituţii ecumenice;

* Susţine iniţiative ecumenice la nivel regional, naţional şi local;

* Facilita crearea unei reţele de organizaţii ecumenice;

* Asigura menţinerea coerenţei diverselor manifestări ale mişcării ecumenice. “

Din cate se poate observa, acest consiliu nu e in cautarea Unicului Adevar, ci isi propune din start sa ajunga la o unitate intre Biserica si toate ereziile, fara ca ereticii sa renunte la heterodoxiile lor. Deci, daca simpla prezenta a unui ierarh acolo este un act de apostazie, ce mai putem zice de marturisirea eretica a lui Nifon de la sfarsitul conferintei de la Busan? Parintele Piciorus nu vede nimic rau in asta…

Nici acordurile eretice semnate cu monofizitii, sau cu papistasii la Balamand nu constituie o problema pentru “caldicelul” parinte. Asta desi sfantul Efrem Sirul ne avertizeaza: “Vai acelora care se intineaza cu blasfemiatorii eretici! Vai acelora care batjocoresc Dumnezeiestile Scripturi! Vai de cei citi murdaresc sfinta credinta cu eresuri sau incheie vreo intelegere cu ereticii!”. Iar Sfantul Grigorie Teologul ne spune: “ Unde este evidentã necredinta, trebuie sã preferãm mai bine focul si sabia si situatiile critice si mîinile tiranilor – si toate cu dãruire – decît sã luãm parte la aluatul pãcatului si sã ne unim cu cei care bolesc în credintã… De mii de ori este mai bunã dezbinarea care se face pentru cuvintele bunei credinte ortodoxe decît pacea, cînd aceasta este unitã cu patimile.” Pe cine ar trebui noi sa urmam? De cine sa ascultam? Pe sfintii luminati de Duhul Sfant sau pe parintele Dorin care crede ca a fi “doctorand” e suficinet pentru a fi teolog? Teologia Parintilor pornea in primul rand de la traire, si de la vederea de Dumnezeu, ca si in cazul lui Moise, cel ce a fost pilda teologilor.

Parintele mai zice si ca e in regula sa ne mai si rugam cu ereticii, tot de dragul compromisului. Asta desi atitudinea Bisericii Ortodoxe din toate veacurile e total diferita de ce ne comunica parintele:

„Episcopul, sau Presbiterul, sau Diaconul, împreună cu ereticii rugându-se, numai să seafurisească; Iar de au dat lor voie, ca unor Clerici a lucra ceva, să se caterisească” (Canon 45 Apostolic)

„Nimeni sa nu se alature in rugaciune ereticilor sau schismaticilor.” (Canonul 33 Laodiceea)

Si exemplele pot continua si sunt foarte multe. Dar nici nu trebuie sa apelam la canoane. Simpla logica e necesara aici. Cum sa te rogi impreuna cu toti hulitorii de Dumnezeu? Cum sa te rogi cu catolicii hulitori de Duh Sfant? Sau cu protestantii iconoclasti? Sau cu monofizitii hulitori de Hristos? E evident ca a te ruga cu ei inseamna a te face partas relelor lor credinte, dupa cum si Parintii marturisesc. E evident ca rugaciunea cu ei inseamna tradarea propriei tale credinte! Nu a zis nimeni sa nu dialogam, ca una din datoriile noastre ca ortodocsi e aducerea tuturor la adevar, prin asta asemanandu-ne lui Dumnezeu “Care voieşte ca toţi oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină. “ (1Timotei, 2:4). Dar dialogul trebuie facut de pe pozitii ortodoxe, nu prin concesii! Trebuie sa fim constienti ca vom da seama si pentru mantuirea ne-ortodocsilor, dupa cum spune Sfantul Nicodim Aghioritul, dar asta inseamna clar ca trebuie sa incercam sa-i aducem la Ortodoxie asa cum e ea, nu ciuntita si spalata de constiinta dogmatica. Si in citatul de mai sus al Sfantului Apostol Pavel, vedem ca mantuirea e corelata cu adevarul.

Parintele Dorin chiar a ajuns chiar sa aibe aceeasi conceptie cu a ateilor si a ortodocsilor cu mentalitate secularizata si new-age-ista, conform careia daca sustii ca exista un singur adevar esti “extremist”. Extremist a fost probabil si Sfantul Apostol Pavel cand a zis “Un Domn, o credinta, un botez” (Efeseni, 4:5). Extremisti au fost si sfintii Teodor Studitul, Marcu al Efesului sau Maxim Marturisitorul, cand sustineau adevarul in fata apostaziei. Ba chiar Sfintii Marcu si Maxim mai ramasesera si singurii ortodocsi. Ce tupeu pe ei sa nu se supuna parerii majoritatii! Singur, cand i-am dat exemplul acestor sfinti parintelui, mi-a zis sa ma duc la Patriarhie sa ma canonizeze, parintele mai facand o confuzie grava: a dori sa urmezi sfintilor, nu e totuna cu a te crede sfant. Datoria noastra insa aceasta este, sa urmam sfintilor dupa marturia nemincinoasa a Evangheliei: “Aduceţi-vă aminte de mai-marii voştri, care v-au grăit vouă cuvântul lui Dumnezeu; priviţi cu luare aminte cum şi-au încheiat viaţa şi urmaţi-le credinţa”(Evrei 13:7) sau al sfantului Teodor Studitul: “Atunci cînd Credinta e primejduitã, porunca Domnului este de a nupãstra tãcere. Dacã e vorba de Credintã, nimeni nu are dreptul sã zicã:“Dar cine sunt eu? Preot, oare? N-am nimic de-a face cu acestea. Sau un cîrmuitor? Nici acesta nu doreste sã aibã vreun amestec. Sau un sãrac care de-abia îsi cîstigã existenta?”. …Nu am nici cãdere, nici vreun interes în chestiunea asta. Dacã voi veti tãcea si veti rãmîne nepãsãtori, atunci pietrele vor striga, iar tu rãmîi tãcut si dezinteresat?”(Migne PG Epistola II.81)

In concluzie, numai Ortodoxie nu invata parintele, nu-mi mai amintesc acum tot ce a spus pentru a putea analiza, dar sigur, articolul poate fi completat. Nu trebuie sa-l dispretuim pe parintele, ci trebuie sa ne rugam pentru el si sa ne para rau de caderea lui. Asa vom fi si adevarati ortodocsi si vom dovedi si ca nu suntem “extremisti” ci doar incercam, asa cum putem, sa aparam adevarul.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Erezii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Ratacirile Parintelui Dorin Piciorus

  1. maxim zice:

    Un apostat, la fel ca si 90% din Ortodoxie…

  2. Ceea ce ar fi de adaugat este ca si in Patericul egiptean se povesteste despre acel ucenic care i-a spus evreului: „poate ca si tu ai dreptate”, iar la intoarcerea la chilie batranul (staretul) i-a atras atentia ca prin lepadare a pierdut harul.

    De care sa ne pazeasca Dumnezeu si pe noi…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s