Cate taine avem in Biserica Ortodoxa?

euharistie2

Extras din cartea „Noul Catehism Catolic Contra Sfintilor Parinti”

1. Numărul infinit al Tainelor

Biserica nu numără Tainele, aşa cum a facut-o cel dintâi Petru Lombardul în secolul al XII-lea. El este inventatorul teoriei celor şapte Taine. Conciliul de la Trento (1545-1563) [77] anatematizează pe cel ce recunoaşte un alt număr de Taine: „De zice cineva că sacramentele Legii celei noi n-au fost toate instituite de Domnul nostru Iisus Cristos, sau că numărul lor e mai mic sau mai mare de şapte, şi anume:botezul,confirmarea, euharistia, pocăinţa, ungerea de pe urmă, hirotonia şi căsătoria, sau că vreuna din acestea nu este cu adevărat un sacrament: să fie anatema”. Autorii Catehismutui reiau această doctrină ca şi cum ar fi de la sine înţeleasă (§§ 1113, 1117 şi 1210). Anatema pe care tocmai am citat-o se găseşte în Catehism ascunsă la nota 23 de la pagina 251, căci trebuie ştiut că DS 1601=Conciliul de la Trento, sesiunea 7 din 3 martie 1547, canonul 1 asupra sacramentelor. Or dacă urmăm învăţătura lui Hristos putem foarte bine să spunem: „Există un singur sacrament: Biserica” ca şi: „Există şaptezeci şi şapte de mii de sacramente: toate lucrările Bisericii”.

Sfântul Dionisie Areopagitul, ucenicul Apostolului Pavel în care vieţuia Hristos, se exprimă astfel: „Primind ei înşişi de la Tearhia (obârşia divină) suprafiinţială plinătatea darului sfinţit, însărcinaţi de Bunătatea tearhică să reverse acest dar în afară, a trebuit prin urmare ca, în dorinţa lor arzătoare şi generoasă de a ridica spiritual pe cei supuşi lor la îndumnezeirea pe care au primit-o ei însăşi, întâistătătorii ierarhiei noastre să ne transmită prin icoane sensibile taine ce sunt mai înalte decât cerurile iar printr-o diversitate şi mulţime de formule o taină care este unică” (Despre Ierarhia bisericească I, 5).

Pe de altă parte, binecuvântarea Sfântului Mir, de exemplu, pe care Catehismul o aşează în rândul „sacramentaliilor” (ierurgiilor) (§ 1672) este un sacrament cu acelaşi titlu ca şi Euharistia: „Aşa cum s-a spus deja, sfântul rit liturgic ale cărui laude le cântăm acum are atâta putere că e folosit la sfinţirile ierarhice. Astfel, socotind că vrednicia lui e egală şi puterea lui aceeaşi cu cele ale Sfintelor Taine ale Împărtăşaniei, învăţătorii noştri dumnezeieşti au rânduit pentru el aproape aceleaşi icoane, aceleaşi ceremonii mistice şi aceleaşi formule sacramentale” (Ibid, IV, 3, 3). Iar după ce a vorbit de Sfinţirea altarului prin Sfântul Mir, vulturul teologiei adaugă: „Primind de la Dumnezeu Însuşi înţelegerea simbolurilor ierarhice, dumnezeieştii conducători ai ierarhiei omeneşti numesc acest rit liturgic atât de în chip desăvârşit sfânt sacramentul (teletes) Sfântului Mir în virtutea lucrării lui desăvârşitoare (teletourgia)” (Ibid, IV, 3, 12).

A limita la şapte numărul Tainelor înseamnă a restrânge puterea Duhului Sfânt în numele unei filosofii mult prea omeneşti.

____________________________________________

[77] Numit şi „tridentin”, Conciliul de la Trento a formulat dogmatic doctrinele romano-catolice contestate de Reformă [n.ed.]

Nota mea: Sa nu uitam ce zicea si Sfantul Iustin Popovici pe aceasta tema: „SFINTELE TAINE NU AU NUMAR: “Toate in Biserica sint Sfinta Taina, toate: de la lucrul cel mai marunt, pina la cel mai mare” (Biserica Ortodoxa si Ecumenismul)

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Ortodoxie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Cate taine avem in Biserica Ortodoxa?

  1. Dar…doar 7 daruri are Sfantul Duh? Eu zic sa nu ne pripim… Chiar daca sunt o infinitate de Taine, raman clasic.(teologic vorbind) . Si Dumnezeu e Taina, si Biserica e taina, si apa e taina si aerul e taina…tot! Stiati ca s-a analizat atomic un bob de sare si s-a ajuns la concluzia ca in acel bob de sare este energie incat sa fie iluminat un oras, timp de un an de zile? Dar nu se reuseste scoaterea acelei energii din bob… Asta e alta treaba… Atunci sa numim si bobul de sare, Taina!

  2. Pingback: Parintele Vasile Gavrila Despre Numarul Sfintelor Taine (Biserica nu are doar sapte taine iar separarea intre taine si ierurgii e de origine scolastica) | Ortodoxie Traditionalista si Teologie Patristica

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s