Despre pietism

Din cartea: Arhimandrit Sofian Boghiu, „ Smerenia si dragostea, însusirile trăirii ortodoxe„, fragment din postfata, de ieromonah Teofan Popescu:

În cartea <Ortodoxie si Occident>, teologul si filosoful grec Christos Yannaras afirmă că „pietismul este răsturnarea adevărului Bisericii. Dacă adevărul Bisericii reprezintă un mod de existentă în comuniune, înseamnă a fi în comuniune de iubire, atunci antipodul acestui mod de existentă este acela de a trăi ca individ, a fi ca individ. Din acest punct de vedere, pietismul, care dă prioritate virtutilor individuale, se situează la antipodul vietii si realitătii Bisericii (…). Trăim un mod de viată occidental si, în acelasi timp, vrem să fim ortodocsi. Adică, trăim cu civilizatia pe care pietismul a produs-o si vrem, în acelasi timp, să fim fiinte ecleziale, adică să vietuim în comunitatea de iubire a Bisericii.

Acesta e motivul pentru care am vorbit de schizofrenie. Dacă ajungem să avem constiinta acestei schizofrenii, cred că se întrezăreste o sperantă. Acum situatia este foarte dificilă, pentru că pietismul domneste aproape peste tot”. Am dat acest citat pentru a ne da seama că notiunea de pietism cuprinde mai multe semnificatii decât pare a avea la prima vedere.

Mai departe ne vom referi doar la felul cum am perceput noi această ispită, fiind în contact direct cu tineri de la diferite facultăti. La început am respins doar sentimentalismul ieftin – echivalat de obicei cu pietismul – prin care se promova tabloul religios în locul icoanei si corala în locul muzicii psaltice.

Apoi din lucrarea practică misionară am observat că pietismul se mai caracterizează prin cel putin una din următoarele trei însusiri: individualism, incapacitatea de a sesiza esentialul si risipirea într-un sentimentalism nerealist, ignorant, superstitios si dulceag.

Putem spune că suntem pietisti si atunci când observăm în viata noastră religioasă alte simptome, precum: încăpătânare orgolioasă, ifose de trăire <autentică>, mimarea comuniunii, duhul contrazicerii, obsesia amănuntelor, confuzia valorilor si a planurilor(în sensul de neîncadrare corectă a unei probleme), artificialitate spirituală datorată si abuzului de termeni sau sfaturi duhovnicesti, bănuială cronică, formalism al gesturilor bisericesti, zăpăceală si lipsă de coerentă, nesinceritate bine camuflată, instabilitate duhovnicească (ce ne face usor manipulabili tocmai de către cei care nu trăiesc în duh ortodox), activism misionar – sau dimpotrivă pasivitate – fără discernământ, superficialitate, stilul contradictoriu si sucit, dulcegării si superstitii de orice nuantă, ignorantă suficientă siesi unită cu părerea de sine, neîntelegere a felului cum trebuie împletită dragostea cu fermitatea si neputintă de a vedea o problemă în ansamblul ei. De obicei pietistii rămân cu o idee fixă, pe care nu o pot schimba ani de-a rândul.

Ne-am oprit cu stăruintă asupra unora dintre trăsăturile pietismului din cauza nocivitătii pe care acesta o are asupra vietii crestine de astăzi, nu numai în cadrul unor organizatii misionare. Gândirea pietistă poate fi si un revers la dimensiunea ideologică si impersonală a societătii moderne, fiind boala sufletească a omului ce-si doreste să aibă o viată religioasă, dar căruia nu-i este încă clar ce înseamnă acest lucru.

Dintr-o perspectivă realistă, putem spune că majoritatea persoanelor care descoperă Biserica si doresc să se apropie de ea trec, în devenirea lor spirituală, printr-o etapă caracterizată de pietism; el poate îmbrăca diverse forme, de la cele usor sesizabile, până la cele profund patologice, de tip sectar.

Sursa: Sfaturi Ortodoxe

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Erezii, Pietismul in Romania. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

18 răspunsuri la Despre pietism

  1. preot-duhovnic zice:

    Adevarat!

  2. STOP RFID 666 zice:

    Adica cei ce sunt impotriva actelor electronice sunt pietisti? Sectarii citeaza din biblia cornilescu iar voi din Sfintii Parinti. Evident citatele sunt subliniate asa cum ereticii subliniaza biblia.

  3. Oana Iftime zice:

    Fenomenul formelor fara fond, dar in religie. Revendicand vraistea relativista pe post de invatatura, falsa evlavie si ritualismul pe post de credinta si inchinare.

  4. preot-duhovnic zice:

    raduiacoboaie Autor articol
    3 septembrie 2014 la 18:05
    http://raduiacoboaie.wordpress.com/2014/09/02/de-ce-se-teme-masoneria-de-canonizarea-sfintilor-din-inchisorile-comuniste-radu-iacoboaie-2-septembrie-2014/comment-page-1/#comment-522

    Andrei Dinu este tipul cărturarului sau fariseului din timpurile biblice. Împreună cu Marian Tudor, Teofan Popescu din mănăstirea Putna și alți câțiva, precum Petre Pruteanu, Firmilian Gherasim, combat pe toți cei care resping dictatura biometrică (cipurile de control a oamenilor). Pe blogul lui, noi suntem pietiști, adică venerăm pe marii duhovnici români… și nu pe Dumnezeu…

    preot-duhovnic
    3 septembrie 2014 la 20:06

    si tu esti protestantul din timpurile acestea… De ce faci tu liste atata timp cat nu esti autorizat? Crezi ca te autorizeaza diletantismul tau sau botezul ortodox de care te lepezi zilnic? Andrei Dinu este un crestin in Duhul Adevarului iar Petre Pruteanu un eretic! Cipurile sunt concepute pentru controlul populatiei dar nu sunt cadere ireversibila din Har. Tot cipurile acestea nu sunt pecete apocaliptica, osanditoare vesnic! Dar tu esti prea bolnav ca sa-ti explic de mii de ori un lucru de clasa a 4-a… Tu nu te controlezi la medic niciodata? Nu ai medic? Ca…duhovnic stiu ca nu ai. Chiar vrei sa mori bolnav si prost? Serios te intreb Radu! Tu nu cunosti invatatura Adeavrului, dar ne contrazici pe noi! Noi nu sustinem ce porcarii spui tu despre noi, dar vrei doar sa ne contrazici! Am zis eu sa nu fie canonizati Sfintii inchisorilor? Am zis eu sa nu fie canonizati duhovnicii si monahii mari ai Romaniei? Am zis eu sa nu iasa lumea din sistem? Sa mearga toti sa-si puna cipuri pe acte si pe caini? Tu nu uita acestea: esti un mare intunecat dimpreuna cu saccsiv, cu rfid 666, cu aurora si cu alti sariti dupa fix…ca si tine! Tu nu vezi ca esti impotriva lui Hristos-Dumnezeu si al Unitatii panortodoxe? Tu nu vezi ca lupti impotriva celor care-L apara cu adevarat? Tu nu vezi ca esti orbit de trufie incat nu mai vezi Adevarul din vorbele lui Anitulesei, Andrei Dinu si din ce a spus chiar Parintele Iustin Parvu?! El a spus despre cipuri ce voi orbii nu ati inteles. A zis sa iesim din sistem. Voi insa, construiti exegeze pe cuvintele marelui duhovnic desi nu stiti nimic despre Invatatura Adevarului! Am zis eu sa nu fie propus pentru canonizare parintele Arsenie Boca? Nu! Voi insa, tembelii, vreti sa-l canonizati voi, sa-l dezgropati voi. De cand voi va oacupati de treburile in care nu ati fost autorizati de Hristos-Dumnezeu? L-ai hirotonit tu pe patriarhul Romaniei sau Hristos-Dumnezeu?! Si daca e nedemn sau nedrept de arhiereu intaistatator, rezolvi tu treaba asta? Te pui tu in Scaunul de Judecata al lui Hristos-Dumnezeu? De cand judeci tu patriarhii si omenirea? Cine te crezi tu? Pentru ca distrugeti ortodoxia prin trufia voastra, nadajduiesc sa va judece Dumnezeu pe voi inainte de vreme, ca sa nu mai stricati Adevarul cel Unul si Sfant al pleromei ortodoxe! Cu puterea ce-mi este data fie aceasta, in Numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh AMIN!

    cel mai neimportant preot neeretic al lui Hristos-Dumnezeu.

    • Pai Iacoboaie ca de obicei se contrazice singur si din vorbele lui se acuza. Faptul ca ma face fariseu ca tin la rigoarea dogmelor dovedeste cat e de pietist. Una din caracteristicile pietismului este adogmatismul caruia i se opune evlavia practica. Suna cunoscut? E exact ce spune Iacoboaie in permanenta cand ma face pe mine fariseu si ca nu sunt „ortodox practicant”. Iar Petru Pruteanu are alte probleme pe care haiducii le ocolesc (gen cripto-ecumenismul), dar ce sa faci…

      Iar asta cu fariseul…ei tot traiesc cu impresia ca Hristos s-a luat de rigorismul lor, nu ca au lasat „partile mai grele ale Legii”. Deci nu rigorismul era problema, ci transformarea Legii in obiect de propaganda personala, dar pentru asta trebuie sa fii atent si sa gandesti. Insa nu poti sa le ceri asta unora care arunca cu vorbe aiurea si umbla doar cu „presupun ca”-uri si cu stat la barfe pe bloguri.

      Si am o rugaminte. Stiu ca incercati sa-mi luati apararea, dar incercati sa fiti mai putin dur in limbaj cu ei. E problema lor daca ma fac in tot felul si aici si pe saccsiv, dar nu e cazul sa va coborati la acel nivel. Daca vreti sa faceti ceva constructiv, trebuie sa-i combateti sistematic si cu argumente, altfel nu le creati decat o repulsie mai mare.

      • PE BLOGUL NEW SEARCH GLOBAL:

        Pana nu vom fi atenti la TOTI cei de langa noi, la toate nevoile lor, la toata suferinta lor, la tot ce e in sufletul lor, pana nu vom da tot din noi pentru ridicarea lor, nu ne vom mantui.Putem sa batem cruci pe piept sute, rugaciuni mii, sa pupam icoane, sa stam in genunchi la slujba; degeaba.Doar cand o sa ne pese IN MOD REAL (practic) de mantuirea tuturor, abia atunci vom fi asemenea Lui Dumnezeu. Credinta fara fapte, este moarta.

        “Cine face cunoscut adevarul aproapelui sau, cine il aduce de la rautate la virtute, Ma imita atat pe cat e cu putinta firii omenesti“

        Dumnezeu ne-a dat viata si ne tine in viata chiar daca suntem prosti, clevetitori etc.El ne da in fiecare zi cate o sansa sa ne schimbam ca sa nu mai fim asa, sa ne indreptam, sa ne smerim, si ne asculta chiar daca noi nu meritam asta.E, asa trebuie sa fim si noi cu semenii nostrii.Sa nu ne ridicam mintea mai presus de fire si sa ne credem deasupra cuiva pentru ca in acel moment am si cazut in mandrie si deci in pacat.

        Atunci cand ne rugam sa ne rugam pentru mantuirea neamului omenesc si nu doar pentru cea personala, caci ce placere este sa fi singur in RAI cand toti sunt in IAD? E ca si cum tu ai avea un tort iar toti cei din jurul tau nici o coaja de paine.

        MANTUIREA PERSONALA NU POATE FI DESPRINSA DE MANTUIREA SEMENILOR

        Sa intelegem bine lucrul acesta :

        “Asa era cel care a ingropat talantul: viata sa era fara prihana dar nefolositoare. (aici se refera la pida cu inmultirea talantilor din Biblie).Cum, va intreb, un astfel de om poate fi crestin? Raspundeti-mi: daca drojdia amestecata cu faina nu preface intreaga framantatura, mai este ea o drojdie? Si daca un parfum nu inmiresmeaza pe cel ce se apropie, il mai putem numi parfum? Nu spuneti ca va e cu neputinta sa lucrati asupra altora; daca sunteti crestini, cu neputinta sa nu lucrati asa, caci nimic nu e mai rece decat un crestin care nu-si mantuieste fratii”. Sfantul Ioan Hrisostom

        Pace si Lumina
        totulpentrutot.wordpress.com

        Radu Iacoboaie says: septembrie 3, 2014 at 9:41 pm

        Frumos spus și educativ. Să luăm aminte la aceste cuvinte și nu vom greși…

      • preot-duhovnic zice:

        cu cei blanzi, blanzi sa fim si cu cei indaratnici, indaratnici vom fi! Argumente si logica doar celor cu pricipii si logica. Tot putregaiul din Ortodoxie trebuie sa cada. Acesti oameni, pentru Ortodoxie, sunt mai periculosi decat paganii si dusmanii dinafara.

    • un preot care blestemă??? Mă mir că am citit printre rânduri până la capăt…

      • preot-duhovnic zice:

        Acum mergi si te dezleaga la patriarh, unde trebuie sa te spovedesti de ereziile tale, de trufia ta si de otravirea ce o tot aduci Ortodoxiei!

  5. Pingback: Demontarea unor noi manipulari mincinoase si ipocrite ale lui Radu Iacoboaie | Ortodoxie Traditionalista si Teologie Patristica

  6. Oana Iftime zice:

    Uau. Îmi permit să cred că s-a ajuns cam departe. Părinte-duhovnic, credeţi că a blestema pisi-mauşi pe net reprezintă o cinstire adecvată a harului care este în sfinţia voastră? Oameni buni, totuşi… În privinţa cipului, care a stârnit acest „război”, încât acum vă vânaţi unii pe alţii pe toate postările lui Andrei Dinu, discutăm despre o teologumenă (după cum realiza f clar cineva cu care am vorbit pe Fb şi care a fost capabil să discute în contradictoriu în mod civilizat, pe mai multe teme). Aşa că, totuşi, mai uşor cu „damnarea” şi demonizarea cui nu este de acord cu Dvs. Şi cu încondeierea celorlalţi, atribuindu-le presupuneri despre cum sunt stilişti, masoni…etc, etc… sri-şti şi sadomasochişti (vorba cuiva). Una este polemica (fie şi cea în care se mai scapă câte o vorbă mai „piperată”, a se vedea şi scrierile patristice, unde oamenii nu se jenau să mai utilizeze câte un accent retoric usturător), alta este calomnia, vorba în vânt, blestemul, mârlania „teologică” fioroasă, fără vreun haz înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor. Voi vă gândiţi cum arată toată povestea asta pentru cititorii neangajaţi în dispută?

  7. Alexandru Iftime zice:

    Draga parinte duhovnic, asa cum spune si Andrei, va rog si eu sa pastram discutia la nivelul argumentelor teologice (pe care partida “anti-cip” nu le are) si sa nu ne coboram la blesteme, spovedit la Patriarh si alta retorica cu “tunete si fulgere” (ca dintr-acestea am vazut si pe la ei). Ne judeca Dumnezeu pe toti, clerici si mireni, bloggeri si patriarhi, stie El cand si cum. Stiu ca poate fi frustranta discutia cu cineva opac la argumente, dar trebuie rabdare… sau detasarea de a pune punct. Noi ca oameni trebuie sa combatem ideile, atitudinile gresite, ca de persoane se ocupa Dumnezeu. Sa “iertam gresitilor nostri” si sa polemizam ferm dar senin, in domeniul ideilor.

  8. preot-duhovnic zice:

    Alexandru si Oana, fiti pe pace! Atributele voastre sunt de botezati, blanzi si apologeti ai Ortodoxiei dintre cei mireni. Voi stiti ca pe paginile astora se uita cate 9000 persoane?! Stati cuminti! Sfantul Ierarh Nicolae a dat bataie ereticului, iar Parintii tuturor sinoadelor au blestemat toti ereticii pana la Sfarsitul Veacurilor. Sfantul Apostol Pavel ii anatematizeaza. Eu sunt in si din succesiunea apostolica a acestora. Nu e nicio teologumena, fratilor. Problemele iscate in randul acestor botezati, sunt multe si sunt nascatoare de nenorocirii ale nemantuirii si intunecarii celor care ii citesc. Ce teologumena? Ca ei anuleaza preotia lui Hristos-Dumnezeu? Ca problema contemporaneitatii este canonizarea cui vor ei? Ca preotia e apostata? Ca nu se mai mantuieste nimeni daca are acte? Ca pecetea apocaliptica a cipurilor duce automat la osandirea vesnica a oamenilor? Ca patriarhul fiind nu-stiu-cum, toti preotii sunt deshirotoniti din oficiu? Stati cuminti! Pentru una din ele, Sfantul Spiridon le datea cu caramizi in cap pana nu se mai ridicau de jos. Pana acum plangeati ca nimeni nu are atitudine fata de toate problemele iscate in sanul Ortodoxiei si in Crestinatatea Romaniei… Aveti grija voastra!

    • preot-duhovnic zice:

      Cu cei blanzi, blanzi sa fim si cu cei indaratnici ne vom indaratnicii! Sa se caiasca si sa se dezlege, caci oricum sunt inafara Bisericii Adevarului!

  9. ioanc zice:

    Interesant acest articol si plin de substanta. Nu stiam ca pietismul acopera o paleta atat de larga si de nuantata. Pot spune ca intr-un fel ma recunosc si eu in cateva dintre aceste trasaturi ale pietismului. Ehe, avem nevoie de multa, multa catehizare. Mai ales eu.

    Doamne ajuta!

    • Stai linistit, cu totii am trecut prin asta. Eu am fost si fan Boca mai demult. Sigur, nu eram la modul asta de azi (nu m-am sinchisit sa ajung niciodata la Prislop), dar totusi il consideram sfant. Si in general, cam tot ce postez in articole este in primul rand anti-ce am fost si eu candva.

      Si pietismul acopera intr-adevar o gama foare larga de rataciri, fiind bazat pe o evlavie individuala si adogmatica. E foar subtil pietismul. Atat de subtili ca multi sunt antiecumenisti pe principii pietiste, pentru ca exista o evlavie pietista si fata de dogme, pe care omul nu le intelege dpdv ortodox. In special in cazurile (care sunt si cele mai intalnite) in care cei vizati nu cunosc dogmele, dar pentru ca le-a vorbit lor un parinte de „apararea dogmelor”, pai atunci, sa trecem la aparare, chiar daca nu stim exact ce anume aparam. Idem pentru cei care cred ca a respecta canoanele inseamna sa le absolutizezi pana la virgula s.a.m.d. E mult de vorbit pe tema pietismului.

      • Si ar mai fi de adaugat ceva: pietismul, pentru a fi inteles mai bine, trebuie comparat cu idolatria, pentru ca in fond, este o forma de idolatrie. Nu cred ca este nevoie sa povestesc cum a reactionat un pietist cand i-am spus ca icoanele nu se sfintesc. Evident, eu eram ala de calca „tradtia” Bisericii, iar persoana in cauza era cea care respecta aceasta „traditie”. Argumentele nu contau, pentru ca evident, asa a citit si a vazut la un parinte, deci nu mai avea nicio relevanta ca un Sinod Ecumenic s-a opus practicii sfintirii icoanelor. Dar in general, la pietisti, ratiunea nu se mai foloseste, apropo si de ce spune parintele Georges in articolul de fata.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s