Cand nu stam in genunchi ?

Ingenunchierea este un rezumat al istoriei mantuirii si o manifestare a pocaintei noastre, precum intareste Sfantul Vasile cel Mare, cand zice: „Prin fiecare plecare de genunchi si ridicare aratam cu fapta ca, prin pacat, am cazut la pamant si ca, prin iubirea de oameni a Celui ce ne-a zidit, am fost chemati sus, la cer.”

Refuzul de a ingenunchea in anumite momente este prezent in viata Bisericii inca din primele secole ale acesteia. Spre exemplu, in canonul 15, Sfantul Petru al Alexandriei (300-311) spune: „Dupa Traditia pe care am mostenit-o, duminica o tinem ca zi de bucurie, pentru Cel ce a inviat in ea, intru care am primit sa nu plecam nici genunchii.”

Ce spune Sfanta Traditie ?

Sinodul Intai Ecumenic (325), prin canonul 20, porunceste credinciosilor sa nu stea in genunchi duminica si in zilele cuprinse intre Pasti si Rusalii. „Deoarece sunt unii care isi pleaca genunchii (ingenuncheaza) duminica si in zilele Cincizeciniii, pentru ca toate sa se pazeasca in acelasi fel in fiecare parohie, Sfantului Sinod i s-a parut ca rugaciunile sa fie aduse lui Dumnezeu stand ei in picioare.”

Sfantul Vasile cel Mare (370-379), la randul sau, prin canonul 91, intareste aceeasi porunca: „Duminica ne facem rugaciunile stand drepti, iar aceasta o facem nu numai ca unii care, inviind impreuna cu Hristos si fiind datori a nazui spre cele de sus, in ziua invierii, ne aducem aminte, prin starea de rugaciune, de harul cel dat noua, ci fiindca se vede ca aceasta zi, cea dintai a saptamanii, este chipul veacului asteptat ce va sa vina. (…) Deci, este necesar ca rugaciunile sa se plineasca stand (adica, in picioare) in aceasta zi (duminica),dupa cum invata Biserica pe fiii sai, ca prin neincetata aducere-aminte de viata cea fara de sfarsit, sa nu ne lenevim in privinta merindelor pentru mutarea aceea. Apoi si Cincizecimea intreaga este semn de aducere aminte a Invierii ce se asteapta in veacul viitor.”

Sinodul al Saselea Ecumenic (691), prin canonul 90, porunceste: „Am primit in mod canonic, de la de Dumnezeu purtatorii nostri Parinti, sa nu plecam genunchii in duminici, cinstind astfel invierea lui Hristos. Drept aceea, ca sa nu nesocotim chipul lamurit al tinerii acestei porunci, randuim limpede credinciosilor ca sambata, dupa intrarea cea de seara a preotilor in Altar, potrivit obiceiului care se tine in vigoare, nici unul sa nu plece genunchii, pana duminica seara urmatoare, cand, dupa intrarea in vremea luminandei, plecand indata genunchii, in chipul acesta sa aducem rugaciunile noastre Domnului. Caci socotim noaptea cea dupa sambata ca inaintemergatoare invierii Mantuitorului nostru, de atunci incepem in chip duhovnicesc cantarile, sfarsind sarbatoarea de la intuneric spre lumina, ca de aici inainte in cursul noptii si al zilei intregi sa sarbatorim noi invierea.”

Cand nu stam in genunchi ?

Nu stam in genunchi in timpul Sfinti Liturghii, in toate duminicile de peste an, in zilele dintre Craciun si Boboteaza, precum si in zilele dintre Pasti si Cincizecime. Acasa, credinciosii urmeaza aceeasi randuiala de ingenunchiere, pastrand permanent in minte diferenta intre starea de pocainta si starea de biruinta pascala. Aceasta randuiala se pastreaza si astazi in Sfantul Munte Athos, precum si in unele manastiri din tara noastra.

De ce nu stam in genunchi ?

Parintii Bisericii au vazut acest gest de pocainta – ingenunchierea – drept incompatibil cu bucuria invierii. Biserica a deosebit intotdeauna starea de pocainta (postul si plangerea) de cea de bucurie pascala si eshatologica (Invierea Domnului).

Deci, ingenunchierea este o manifestare a pocaintei, incompatibila cu starea de bucurie traita in timpul biruintei Vietii asupra mortii. De aceea, duminica, cand praznuim Ziua Invierii, nu se ingenunchiaza din iubire pentru Iisus Hristos cel inviat din morti.

In timpul Sfintei Liturghii, credinciosii retraiesc si se fac partasi mortii si Invierii Mantuitorului Iisus Hristos. Daca, in cadrul slujbelor pregatitoare pentru Sfanta Liturghie, se sta si in genunchi, in timpul acesteia din urma, credinciosii stau doar in picioare, traind in parte starea eshatologica de biruinta definitiva a Vietii asupra mortii.

Sfanta Liturghie este o pregustare a Veacului ce va sa fie. Pentru ca Impartasania cu Trupul si Sangele Mantuitorului inviat ramane un eveniment eshatologic, ea nu poate fi decat biruitoare si izvoratoare de bucurie. La inceput, Sfanta Liturghie nu se savarsea niciodata in zilele de post. Astazi, ea nu se savarseste in zilele de rand din Postul Mare.

*

Vreme de sase zile facem plecari de genunchi si metanii mari, iar in cea de-a saptea zi (duminica) stam drepti si traim biruinta Vietii asupra mortii, pregustand din slava Veacului ce va sa fie. La randul lor, preotii ingenunchiaza o singura data in timpul Sfintei Liturghii, indata dupa invocarea Duhului Sfant si prefacerea Cinstitelor Daruri in Trupul si Sangele Domnului.

Teodor Danalache

Sursa: Crestin Ortodox

Vezi si:

Despre plecarea genunchilor duminica

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Ortodoxie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

35 de răspunsuri la Cand nu stam in genunchi ?

  1. Ana Elisabeta zice:

    Cand spune preotul „in picioare, drepti, …” parca ar spune „cadeti in genunchi”…

  2. doktoru zice:

    Salut .Parca erau alte posturi puse.Le-ai schimbat?M-ai ametit!!!

    • Salut doktoru. Postarile respective sunt mai vechi, dar le pusesem din nou in top articole cu ocazia saptamanii de spurcaciune ecumenica de anul acesta. Acum se gasesc iar in ordinea initiala :).

      • doktoru zice:

        Am citit si eu ca iar fac magarii aia si nu se mai potolesc.Treaba lor,ei fac ce fac ,nu noi.

      • doktoru zice:

        Chiar ,ce crezi de greci?Crezi ca au scapat sau au nimerit din lac in putz?Parerea mea ar fi ca ala trebuia verificat cu chilotii in vine sa se vada daca nu este vreo beliciune de evreu care duce mai departe planurile deja stabilite!!!

      • La greci e haos politic. Disperati din cauza problemelor pe care le-au avut dupa ce au intrat in UE, acum ei cred ca au votat „marea salvare”. Cam aceeasi poveste ca la noi. Asa cum ne luam noi „tara inapoi” asa si grecii or sa si-o ia.

      • Ana Elisabeta zice:

        N-am prea vazut comentarii la saptamana cu pricina. Au fost cumva implicite prin faptul ca l-am praznuit pe Sf. Marcu Evghenicul.

      • Au inceput din pacate multi sa se acomodeze. In fiecare an, aceeasi comedie. Altii cedeaza in fata atacurilor. Sa nu uitam ca si ateismul militant si ecumenismul au acelasi „target”: eliminarea constiintei dogmatice. Nu ne cere nimeni sa nu mai credem in Dumnezeu, doar trebuie sa renuntam la o „gandire perimata”, iar multi accepta asta, constransi de astfel de ideologii. Deunazi un comentator a spus aici ca „dogmele sunt inventii omenesti”si ca Iisus nu a invatat dogme. Asa ca ce ne mai mira ca nu se comenteaza…

  3. zcalin zice:

    Articolul e foarte bun. Asa e, trebuie sa stim ca la Liturghiile Sfantului Ioan Gura de Aur si Sfantului Vasile cel Mare nu se ingenuncheaza deloc. Cred ca ar trebui continuat si cu alte invataturi: despre cum ne facem semnul Sfintei Cruci, care nu se face oricum ci numai in pozitia de drepti (nu in genunchi sau cu capul plecat) si de asemenea cand se sta pe scaun la Sfanta Liturghie si altele.
    Doamne, ajuta necredintei mele.

  4. doktoru zice:

    Mi-am adus aminte de faptul ca unii inca asteapta sa se propovaduiasca ,inca o data,Evanghelia in toata lumea si de aceea nici prin gand nu le trece ca e prea tarziu pt aceasta si ca ne aflam pe ultima suta de milimetrii a veacurilor.Si vrea sa le arat ce spunea Sf.Ioan Gura de Aur in Omiliile sale la Matei :

    „Nu vă temeţi, nici nu vă tulburati! Dacă veti arăta răbdarea cuvenită nu veti fi biruiţi de nenorociri! Iar dovada lămurită este că Evanghelia va fi propovăduită pe întreaga faţă a pămîntului. Aşa că voi veţi fi mai presus de necazuri şi nenorociri”. Dar ca să nu-L întrebe ucenicii: „Cum vom trăi, cum vom scăpa din toate aceste necazuri şi nenorociri?”, Domnul le-a spus mai mult decît întrebaseră ei: „Veţi şi trăi şi veţi şi propovădui pretutindeni”. De aceea a şi adăugat:
    „Şi se va propovădui Evanghelia aceasta în toată lumea spre mărturie tuturor neamurilor. Şi atunci va veni sfirşitul”.
    Adică sfîrşitul Ierusalimului. Că a vorbit de sfîrşitul Ierusalimului. Şi că Evanghelia a fost propovăduită înainte de căderea Ierusalimului,ascultă ce spune Pavel: ,,În tot pămîntul a ieşit vestirea lor” ; şi iarăşi: Evanghelia fiind propovăduită la toată făptura cea de sub cer”. Şi-l vezi pe Pavel alergînd din Ierusalim pînă în Spania . Dacă un singur apostol a străbătut atîta parte a lumii, gîndeşte-te cît pămînt au străbătut ceilalţi apostoli! Că tot Pavel, scriind altora, spunea iarăşi de propovăduirea Evangheliei că „aduce roadă şi creşte în toată zidirea cea de sub cer” .

    – Ce înseamnă: „Spre mărturie tuturor neamurilor?”
    – Înseamnă: Evanghelia a fost propovăduită pretutindeni, dar n-a fost crezută pretutindeni. De aceea Hristos a spus: „Spre mărturie celor ce n-au crezut”, adică spre mustrare şi învinuire; „Spre mărturie”, adică cei care au crezut vor da mărturie împotriva celor care n-au crezut şi-i vor osîndi. De aceea Ierusalimul a fost dărîmat după ce a fost propovăduită Evanghelia în toată lumea, tocmai pentru ca nerecunoscătorii iudei să nu mai aibă nici o umbră de apărare. Căci ce iertare mai pot avea cei care au văzut puterea Lui strălucind pretutindeni şi cuprinzînd în scurtă vreme întreaga lume, dar ei stăruiesc încă în încăpăţînarea lor? Că a fost propovăduită atunci Evanghelia pretutindeni, ascultă ce zice Pavel: ,,Evanghelia fiind propovăduită la toată făptura cea de sub cer” . Acesta este şi cel mai mare semn al puterii lui Hristos, că în douăzeci sau treizeci de ani cuvîntul Evangheliei a ajuns pînă la marginile lumii. „După aceasta va veni sfîrşitul Ierusalimului”, spune Hristos. Că lucrul acesta a vrut să-l spună, o arată cuvintele Sale următoare. Şi ca să-i încredinţeze de pieirea Ierusalimului, citează profeţia lui Daniel, zicînd:
    „Cînd veţi vedea urîciunea pustiirii, ce s-a zis prin proorocul Daniel , stînd în locul cel sfînt. Cine citeşte să înţeleagă” .
    I-a trimis la Daniel. Hristos numeşte „urîciune” statuia celui care a cucerit atunci cetatea Ierusalimului, pe care cel ce a pustiit cetatea şi templul a pus-o înăuntrul templului. De aceea a şi numit-o „a pustiirii”.
    Apoi, ca ucenicii să afle că toate acestea se vor întîmplă chiar în timpul vieţii unora din ei, a spus: „Cînd veţi vedea urîciunea pustiirii”.

    Si din cauza ca Matei 24 nu este corect delimitat ,in el insusi,se staruie in confuzie si se tot zice ca vor fi vremuri grele cum nu au mai fost si nu vor mai fi si multe alte prostii.Vremurile alea grele erau doar pt vechii iudei dupa ce au facut cel mai mare pacat posibil din lume ,pacat care nu va putea fi intrecut niciodata de absolut nimeni din lume.Mie mi se pare ca la Luca 21 aceasta problema poate fi vazuta mai clar nemaiputand fi facute acele erori.

    Iar unii vorbind despre templu …. El a zis:Vor veni zile când, din cele ce vedeţi, nu va rămâne piatră peste piatră care să nu se risipească.Şi ei L-au întrebat, zicând: Învăţătorule, când oare, vor fi acestea? Şi care este semnul când au să fie acestea? ……….Iar când veţi vedea Ierusalimul înconjurat de oşti, atunci să ştiţi că s-a apropiat pustiirea lui…..Căci acestea sunt zilele răzbunării, ca să se împlinească toate cele scrise….. Căci va fi în ţară mare strâmtorare şi mânie împotriva acestui popor.Şi vor cădea de ascuţişul săbiei şi vor fi duşi robi la toate neamurile, şi Ierusalimul va fi călcat în picioare de neamuri, până ce se vor împlini vremurile neamurilor. -Pana aici doar despre Ierusalim si evrei ,nu si pt restul lumii sau pt sfarsitul lumii.

    Semnele pt cea de a doua venire sunt urmatoarele :

    …..(Iar îndată după strâmtorarea acelor zile, adica se vor ridica hristoşi mincinoşi şi prooroci mincinoşi şi vor da semne mari şi chiar minuni, ca să amăgească, de va fi cu putinţă, şi pe cei aleşi) vor fi semne în soare, în lună şi în stele(soarele se va întuneca şi luna nu va mai da lumina ei, iar stelele vor cădea din cer), iar pe pământ spaimă întru neamuri şi nedumerire din pricina vuietului mării şi al valurilor.Iar oamenii vor muri de frică şi de aşteptarea celor ce au să vină peste lume, căci puterile cerurilor se vor clătina(zgudui).Şi atunci vor vedea pe Fiul Omului venind pe nori cu putere şi cu slavă multă….. şi vor plânge toate neamurile pământului – Si cam doar atat….singurul lucru rau ce se vede aici aici pare a fi amagirea mincinoasa ce va fi in lume. Atat.

    Si totusi inca un semn sa nu uit de :Învăţaţi de la smochin pilda: Când mlădiţa lui se face fragedă şi odrăsleşte frunze, cunoaşteţi că vara e aproape.Asemenea şi voi, când veţi vedea toate acestea, să ştiţi că este aproape, la uşi. ….Iar când vor începe să fie acestea, prindeţi curaj şi ridicaţi capetele voastre, pentru că răscumpărarea voastră se apropie. -acesta este cel mai bun semn din punctul meu de vedere pt aproximari mult mai exacte.

    Stiu ca am zis ca mai arat si de la Isus Navi cate ceva dar sa caut post-ul ca sa vad ce am scris, ca acum s-au schimbat intre ele posturile si s-au ametit unele comentarii.

    • doktoru zice:

      Am uitat sa pun si asta ,referitor la perioada de dinaintea celei de a doua veniri:

      Tot aşa şi aici, Hristos, trecînd peste tot timpul de la căderea Ierusalimului pînă la începuturile sfîrşitului lumii, vorbeşte de timpul care e cu puţin înainte de sfîrşitul lumii. ,,Atunci de vă va zice cineva: „Iată Hristos este aici sau acolo”, să nu credeţi”. Deocamdată Hristos îi face atenţi pe ucenicii Săi asupra locului, vorbindu-le de caracteristicile venirii Lui şi de semnele hristoşilor mincinoşi. Le spune că venirea Sa de atunci nu va fi aşa cum s-a arătat la întîia Sa venire în Betleem, nu va fi într-un colţ mic al lumii, ca să nu-L ştie nimeni la început, ci va fi vădită şi cu toată strălucirea, încît nu va mai fi nevoie să o mai vestească cineva. Nu e mic semnul acesta de a nu veni pe neştiute. Observă că acum nu mai vorbeşte de război – că acum cuvîntul Său se ocupă de venirea Lui -, ci despre cei care vor încerca să amăgească pe oameni. Unii îi vor înşela pe mulţi pe vremea apostolilor – „că vor veni şi vor înşela pe mulţi” alţii îi vor înşela înainte de a doua Lui venire; aceştia din urmă vor fi mai răi decît cei dintîi, că „vor face semne şi minuni, ca să rătăcească de va fi cu putinţă şi pe cei aleşi”. Aici Hristos vorbeşte de antihrist şi arată că unii chiar îi vor sluji lui. De antihrist vorbeşte şi Pavel la fel. După ce l-a numit „omul păcatului”şi „Fiul pierzării , a adăugat:,,A cărui venire este după lucrarea satanei, cu toată puterea şi cu semne şi cu minuni mincinoase şi cu toată amăgirea nedreptăţii la cei ce pier” . Şi uită-te cum le spune Hristos să se ferească! „Să nu ieşiţi în pustie, să nu intraţi în cămări”! N-a spus: „Plecaţi după el, dar să nu-l credeţi”, ci: „Să nu ieşiţi şi nici să nu plecaţi după el! Că mare va fi atunci înşelăciunea, pentru că se vor face şi minuni spre a înşela pe oameni”.

    • doktoru zice:

      Si asta :
      „Îndată după necazul acelor zile, spune el, soarele se va întuneca’.
      – Despre necazul căror zile vorbeşte?
      – Despre necazul zilelor din timpul lui antihrist şi a profeţilor mincinoşi. Va fi atunci necaz mare, pentru că vor fi mulţi înşelători. Dar zilele acestea nu vor ţine multă vreme. Dacă războiul iudaic s-a scurtat pentru cei aleşi, cu mult mai mult încercarea aceasta se va scurta tot pentru cei aleşi. De aceea n-a spus: „După necazul”, ci: „Îndată după necazul acelor zile soarele se va întuneca că toate se vor petrece cam în acelaşi timp. Profeţii mincinoşi şi hristoşii mincinoşi vor veni şi vor tulbura lumea; dar îndată va veni şi Hristos şi nu mică tulburare va cuprinde atunci lumea.

      Aşadar, după ce Hristos a spus cum va veni antihrist, şi că va veni într-un loc anumit, spune cum va veni şi El.
      – Cum va veni El?
      – ,După cum fulgerul iese de la răsărit şi se arată pînă la apus, aşa va fi şi venirea Fiului Omului. ”
      – Cum se arată fulgerul?
      – Fulgerul n-are nevoie de vestitor, n-are nevoie de predicator, ci se arată într-o clipită de ochi şi celor ce stau în case şi celor din cămări, pe faţa întregului pămînt. Aşa va fi şi venirea lui Hristos: se va arăta dintr-o dată pretutindeni prin strălucirea slavei Sale.

    • kalinix zice:

      in momentul in care exista un arhiepiscop al Japoniei, unul (sau mai multi) in China, nu cred ca se mai pune problema propovaduirii Evangheliei la toate neamurile 🙂

  5. doktoru zice:

    Despre Isus Navi,ca imagine/prototip al lui Iisus Hristos, si Ierihon

    -„Ierihonul este simbolul lumii pământeşti (ca şi în Luca 10, 30), care va fi distrusă în cele din urmă; cucerirea Ierihonului prevesteşte sfârşitul lumii acesteia şi instaurarea împărăţiei lui Dumnezeu ”.Iar Sf.Teofilact al Bulgariei zice : „Ierihon”, cel ce este în vale şi jos, şi înecăcios cu zăduful, adică în viaţa cea pătimaşă… căci pururea firea omenească la cele de jos se pleca, şi nu o dată, ci în toată vremea, la viaţa cea pătimaşă se îndeletnicea.(Tâlcuire la Luca10,30).

    Iosua, fiul lui Navi, a trimis din Şitim doi tineri să iscodească [ţara], zicându-le: „Duceţi-vă şi vedeţi ţara şi Ierihonul!” Şi ducându-se acei doi tineri, au venit în Ierihon; şi au intrat în casa unei femei desfrânate, al cărei nume era Rahab, şi s-au odihnit acolo.

    -Rahab: după Origen, Rahab simbolizează sufletul plin de vicii, care se mântuieşte prin credinţă şi prin faptele de credinţă . Tocmai pentru că-i primeşte pe cei doi trimişi ea dovedeşte că se află pe calea mântuirii….sprijinindu-se pe etimologia antroponimului, care ar însemna larg, cuprinzător, Origen identifică în Rahab figura Bisericii recrutată dintre neamurile păcătoase. […] Chiril Alexandrinul trimite explicit la III Regi 3, 16, scena judecăţii celor două desfrânate (una rea, cealaltă mărinimoasă) de către Solomon, precum şi la desfrânata luată în căsătorie de profetul Osea (Osea 1, 2). Toate aceste desfrânate vetero-testamentare prefigurează în mod tainic Biserica ieşită la lumină dintre neamurile păgâne păcătoase. Tot după Origen, cei doi tineri trimişi de Iisus Navi sunt doi îngeri meniţi să-i arate calea cea dreaptă lui Rahab-Biserica-Sufletul omenesc .

    ….Dar regelui Ierihonului i s-a dat de ştire cum că aici au intrat nişte bărbaţi dintre fiii lui Israel, ca să iscodească tara. Iar regele Ierihonului a trimis şi a grăit către Rahab, zicând: „Scoate-i afară pe bărbaţii care ţi-au intrat azi-noapte în casă, fiindcă ei au venit să iscodească ţara!” Dar femeia, luându-i pe cei doi bărbaţi, i-a ascuns…Şi acum, juraţi-mi pe Dumnezeu că aşa cum am făcut eu milă cu voi, tot astfel să faceţi voi milă cu casa tatălui meu: că anume veţi lăsa cu viaţă casa tatălui meu şi pe mama mea şi pe fraţii mei şi pe surorile mele şi toată casa mea şi tot ce au ei, şi că sufletul meu îl veţi izbăvi din moarte”.-( Desfrânata Rahav cere pentru toţi ai săi, de la trimişii lui Isus Navi, izbăvirea din moarte.)

    Şi i-au zis bărbaţii: „Viaţa noastră pentru a voastră, chiar şi cu moarte!” Iar ea a zis: „Când Domnul vă va da cetatea, să faceţi cu mine milă şi adevăr!”

    -„Femeia desfrânată este expusă mâniei regelui din Ierihon-Satana […]. Este deci un rege care este vrăjmaşul acestei desfrânate, e stăpânul lumii acesteia (Ioan 12, 31), care urmăreşte iscoadele lui Isus Navi şi vrea să pună stăpânire pe ele, dar el nu le poate apuca pentru că ele umblă pe munţi. Ele nu coboară în regiunile de jos şi nu se lasă în văi, ci ele caută înălţimea colinelor şi culmile munţilor.

    Iată, noi vom intra într-o parte a cetăţii, iar tu să pui semn: această funie roşie să o legi la fereastra prin care ne-ai dat drumul: iar pe tatăl tău şi pe mama ta şi pe fraţii tăi şi toată casa tatălui tău să-i aduni la tine, în casa ta.

    -„În tradiţia creştină, roşul simbolizează sângele lui Hristos. După Origen , Clement Romanul, Iustin Martirul și Theodoret al Cirului .nu există mântuire decât prin sângele lui Hristos; Rahab-Biserica se va mântui doar prin jertfa lui Iisus.
    În funia cea roşie, Părinţii Bisericii au văzut preînchipuit sângele Mântuitorului vărsat pe cruce, după cum casa desfrânatei Rahav este tip al Bisericii. Semnul sângelui va sta la fereastra izbăvitoare, aşa cum şi noi ne-am mântuit prin cruce, fereastră către împărăţia cerurilor….Prin aceasta au făcut cunoscut mai dinainte că prin sângele Domnului se vor mântui toţi cei ce cred şi nădăjduiesc în Dumnezeu. Vedeţi, iubiţilor, că în femeia aceasta avem nu numai credinţă, ci şi profeţie” . „Tot astfel, simbolul panglicii celei roşii, pe care au dat-o în Ierihon desfrânatei Raab cei trimişi de Iisus Navi ca iscoade, spunându-i să o lege de fereastra prin caie îi coborâse pe ei, pentru ca să-i facă să scape de duşmani, a arătat, de asemenea, simbolul sângelui lui Hristos, prin care cei din toate neamurile, care odinioară au fost desfrânaţi şi nedrepţi, se mântuiesc, luând iertarea păcatelor şi nepăcătuind mai departe” .

    Şi va fi că tot cel ce va ieşi în afara uşii casei tale, vina lui va fi asupră-i, iar noi vom fi liberi de acest jurământ; iar pentru câţi vor fi împreună cu tine în casa ta, noi vom fi vinovaţi dacă mână de om se va atinge de ei.

    -„Versetul este comentat pe larg de Origen: cine vrea să fie mântuit, chiar dintre cei vechi, să rămână în casă adică în Biserică ”….„Socoti tu că poţi sta şi trăi despărţindu-te deBiserică, clădindu-ţi alte aşezăminte şi altă locuinţă? S-a spus către Rahab, în care era preînchipuită Biserica: Vei aduna pe tatăl tău şi pe mama ta şi pe fraţii tăi şi toată casa tatălui tău la tine, în casa ta, şi oricine va ieşi afară pe uşa casei tale acuzat va fi” ….„Că după cum duşmanul, atunci când a supus pe om, l-a făcut făptură nouă în folosul său, l-a îmbrăcat cu patimi rele, l-a uns cu duhul păcatului şi a turnat în el vinul a toată nelegiuirea şi învăţătura cea rea, tot aşa şi Domnul, izbăvindu-l (din mâna) duşmanului, l-a făcut (un om) nou, l-a uns cu Duhul Său şi a turnat în el vinul vieţii, învăţătura cea nouă.

    Şi au ajuns la munte şi au rămas acolo vreme de trei zile; iar cei ce-i urmăreau au scotocit toate drumurile, dar nu i-au aflat. Şi întorcându-se cei doi tineri, s-au coborât de la munte; şi s-au dus la Iosua Navi şi i-au povestit toate câte li se întâmplaseră.

    – „Cei doi tineri (îngerii Domnului) scapă de urmăritorul lor (prinţul acestei lumi-Satana) urcându-se pe munte, locul unde, conform lui Origen , diavolului nu-i este îngăduit să ajungă, prin însăşi micimea naturii sale. Locurile sale de predilecţie sunt văioagele ascunse şi murdare”……(ei sunt cei care vor da marturie despre Rahab lui Isus Navi cu mila si adevar, exact asa cum a facut si ea cand ea ascuns la ea pe cele doua iscoade si nu le-a tradat prinţului acestei lumi-Satana ).

    -Totul va începe de la desfrânata Rahab, care se va desprinde de neamul ei şi va deveni o fiică a lui Israel, înscriindu-se chiar în arborele genealogic al lui Iosif, logodnicul Măriei (Matei 1, 5). În acest capitol apare desfrânata Rahab, cea în care tradiţia creştină vede prototipul neamurilor păgâne convertite la Dumnezeul lui Israel”.

    Din tâlcuirea Psalm 24

    8. Bun şi drept este Domnul;

    -Bun adică este Domnul, (…) pentru că ne miluieşte, iar drept pentru că pedepseşte păcatele cu dreptatea. Că drept se zice despre cel ce judecă şi hotărăşte cu dreptate, după Teodorit.

    11. Toate căile Domnului sunt milă şi adevăr celor ce caută aşezământul Lui şi mărturiile Lui.

    -Căi numeşte aici David poruncile Legii Vechi, care sunt milă şi adevăr pentru cei ce cercetează dumnezeiasca lege, fiindcă se vede că Dumnezeu, miluind pe oameni, a legiut acestea, şi că acestea adeveresc toate câte zic, pentru că au fost potrivite de Dumnezeu, adevăratul purtător de lege. Însă legea o a numit şi aşezământ, şi mărturii; aşezământ adică pentru că a aşezat, adică a rânduit-o Dumnezeu fiilor lui Israel, iar mărturii pentru că au mărturisit în lege.Iar înţelesul zicerii este limpede [că se potriveşte] pentru Hristos, fiindcă toate căile petrecerii lui Hristos pe pământ au fost milă şi adevăr pentru cei care caută legea cea nouă a Evangheliei Lui, adică pentru cei ce cred învăţătura Lui şi mărturiile proorocilor, cele ce s-au făcut întru El, că, în toată petrecerea Sa de pe pământ, Domnul miluia pe oameni, bine facându-le şi adeverirea învăţându-i. A zis însă şi dumnezeiescul Chiril: „Deci cei chemaţi din neamuri prin credinţă, [arătând] acum ca nişte înţelepţi prin iluminarea Sfântului Duh, şi evanghelicele legiuiri înţelegându-le, zic că toate căile Domnului sunt milă şi adevăr, nu după legea lui Moise, tăiere [împrejur] şi umbră, căci pentru cel ce călca legile lui Moise nu era milă, căci murea fără milostivire din mărturia a doi sau trei martori, nici adevăr nu era în cele ale legii, căci legea a fost umbră şi închipuire [tip]”.

  6. kalinix zice:

    Totul se rezuma la doua cuvinte: lipsa catehezei. Unde sunt cele 40 de zile de cateheza din vremile trecute?
    Credeti-ma, statul in picioare sau in genunchi ar trebui sa fie in ziua de azi ultima dintre grijile noastre in Biserica. Evident ca oricand vei gasi cate o babuta care sa se uite urat la tine sau sa te certe de ce nu stai in genunchi la Crez (despre care inca foarte multi cred ca este o rugaciune, ca Tatal nostru, sau Nascatoarea), sau de la raspunsurile mari pana la Tatal nostru (care e musai sa fie cantat, daca se poate de toata adunarea), sau de ce nu te duci cu lumanarea aprinsa la impartasit, dar nimeni nu se sinchiseste, ba multi chiar se intorc cu spatele si se pregatesc de plecare la ‘Sfintele sfintilor’.
    Mai mult, sunt oameni care desi merg la biserica, nu inteleg ce inseamna Botezul, si se gasesc sa comenteze sa nu-i bage copilul cu capul sub apa ca-l traumatizeaza, sau care se trezesc sa verifice temperatura apei din cristelnita in timp ce preotul o sfinteste, ca nu cumva copilul sa aibe vreun ‘soc termic’, sau ca de ce trebuie sa foloseasca aceeasi ‘lingurita’ ca sa-i impartaseasca pe toti, sau cum sa sarute ei icoanele dupa ce le-au sarutat toti din biserica, sau care vad Imartasania ca pe ceva care te protejeaza in chip magic de orice rau care ti s-ar putea intampla (ceva genul talismanului), evident daca nu au vreo problema cu alcoolul dat la asa varste fragede… Asta ca sa mentionez numai Botezul.
    Dar ce te faci cu cununia, care a devenit o formalitate, sau inmormantarea, unde chiar nimeni nu mai intelege ce se intampla, ca dovada ca toti se pun pe bocit de mama focului, cand de fapt ar trebui sa fie bucurosi ca in sfarsit lupta de aici s-a incheiat si sufletul merge la odihna impreuna cu sfintii… Si exemple mai sunt, cu sutele, poate chiar cu miile.
    Dar in final ajungem la aceleasi doua cuvinte: lipsa catehezei.

    • Ana Elisabeta zice:

      Ar fi de ras daca n-ar fi de plans… Asa este, cateheza ne lipseste. Nu cunoastem lucruri de baza. Ne impartasim din superstitie sau pentru ca asa ne-a invatat bunica ca trebuie (de multe ori fara alte explicatii). Ne botezam copilul ca sa doarma bine, ca sa nu se deoache… Si in general ne ducem la biserica ca sa ne mearga bine.

      Nu e rau sa plangem pentru mort, dar sa transformam durerea despartirii intr-o rugaciune cu lacrimi pentru el – ca poate are nevoie de rugaciunile noastre.

      Oare unde am fi, ca popor, daca am avea o minima preocupare pentru o constiinta dogmatica corecta, daca ne-am spovedi si impartasi altfel decat cu capu-n traista, daca nu ne-am forma conceptia despre lume si viata de la televizor, daca, daca, daca…

    • doktoru zice:

      Eu cred ca o viata intreaga nu este de ajuns,ce sa mai zic de doar 40 de zile? Nu ar fi rau nici alea 40 de zile pt o cateheza cat mai rezonabila dar cu o singura conditie :sa fie in fiecare luna !!!

  7. Problema lipsei de cateheza este intr-adevar una reala. Asta se vede si din fenomenul „teologilor” de pe internet. Nu cunosc propria credinta nici in partile cele mai elementare, dar citeaza peste tot din parintele x, y. Cati din cei ce citeaza din parintele x si y stiu ce s-a hotarat la sinoadele ecumenice? Eu cred ca 90% din ei nu stiu.

    @kalinix

    Catehisme exista pe internet cu sutele. Cand am facut blogul, l-am facut in ideea de a aborda subiecte „sensibile” dar care au o practica in masa: sfintirea icoanelor, problema ingenunchierii care are o insemnatate dogmatica, deasa impartasanie s.a.m.d. E tot o parte din catehizare si asta. Daca preotul nu explica oamenilor de ce nu trebuie sa ingenunchieze, ba mai rau, multi preoti incurajeaza paganismele in biserica, macar sa le infiereze altcineva.

    Astept propuneri de subiecte catehetice pe alte subiecte decat cele abordate. Blog-ul acesta il doresc un blog al cooperarii, in care sa discutam si sa propunem atat eu, cat si voi, subiectele de discutie. Eu am abordat subiecte de care m-am lovit. Astept sa-mi spuneti ce ati observat si voi in neregula! Kalinix deja a propus botezul si cununia. Le-am trecut la „to do list”. Dar astept si ajutor sub forma de idei, link-uri etc. pentru un articol cat mai complet.

    Doamne ajuta!

  8. kalinix zice:

    Pai sa-ti mai spun atunci 😀
    – impartasirea cu lumanare (tin minte ce mi-a spus o data un parinte din Sfantul Munte: tu unde vii, cand te impartasesti? La Lumina Lumii. Pentru ce, dar, iti mai trebuie lumanarea?) Dar pas de te impartaseste fara lumanare: brusc devii un fel de felul 13
    – impartasirea pentru morti (asta mi s-a parut cea mai grava pana acum). Nu stiu daca ati avut de-a face vreodata cu asa ceva. Vine cineva si-ti da o lumanare (dap, lumanare pentru impartasanie, din nou, numai ca acum nu mai ai una, ci doua – sic!) si iti spune ca atunci cand zice preotul ‘se impartaseste robul/roaba lui Dumnezeu…’ tu sa spui numele celui raposat. Asa cum spuneam, mi s-a parut cea mai grava mai mult din cauza ignorantei de care da dovada cel care iti cere asa ceva
    – Rugaciunea Domneasca – ‘painea noastra ce de toate zilele’ sau ‘painea noastra cea spre fiinta’ – asta este intr-un fel favorita mea. Noi cerem paine sa ne umplem burtile, cand de fapt in rugaciune cerem de la Dumnezeu Painea Vietii (in greaca – τὸν ἐπιούσιον tradus mot a mot inseamna peste fire, deci traducerea stricta ar fi Painea noastra cea mai presus de fire, da-ne-o noua astazi)
    – intaietatea barbatilor in fata femeilor la orice fel de coada din biserica, fiindca, vezi Doamne, noi am avea crucea intreaga, pe cand femeile au crucea doar pe jumatate (nu radeti, eu chiar am intrebat o data o femeie care din cele 4 jumatati o are – am fost rautacios, stiu). Cel mai hazliu este insa atunci cand de exemplu, la coada la anafura, sau la miruit (o alta randuiala pe care nu o inteleg deplin) stau femeile in fata barbatilor fara absolut nici o problema, pana cand aproape sa ajunga in fata. Atunci incepe o intreaga aventura de a se da indarat, sau intr-o parte ca sa treaca barbatul.
    – dusul pomelnicului la Sfantul Altar, mai ales in timpul Sfintei Liturghii, si daca se poate chiar in timpul Epiclezei. Atat, duci pomelnicul, faci putina neoranduiala acolo, ca deh, doar esti in fata Imparatului Imparatilor, trebuie sa te faci vazut, dupa care poti pleca linistit; eventual mai intri sa aprinzi o lumanare, doua si ti-ai terminat treaba cu Dumnezeu pe ziua sau pe saptamana respectiva; sau, daca esti intr-adevar pus pe fapte mari, te grabesti la restul de 8 biserici sa duci si acolo cate un pomelnic, sa faci 9 in total
    – cititul oricarui acatist, paraclis, carte cu continut religios (prin Ardeal a talismanului, visului sau braului Maicii Domnului, in rest daca nu e acatist sau paraclis, sau acatistul cuviosului Arsenie Boca, e musai sa fie ‘ne vorbeste parintele Cleopa’, sau vamile vazduhului) in timpul Sfintei Liturghii;
    Poate nu sunt chiar in genul sfintirii icoanelor, sau ingenunchierii in Biserica, dar cu siguranta sunt practicate in masa. Nu stiu daca preotii le incurajeaza. Probabil pe alocuri s-au lovit de incapatanarea credinciosilor (cunosc destul de bine aceasta incapatanare, am fost martorul unei situatii de acest fel) de a face astfel de lucruri si au considerat ca nu e ceva important, sau ca e mai important sa-i aiba de partea lor pe credinciosi acceptandu-le, decat sa-i indrepte, cu riscul indepartarii.

    • Excelenta lista. Sa caut si ceva resurse bibliografice pentru viitoare articole.

      Partea cu „crucea intreaga” si pomelnicele date in timpul Sfintei Liturghii intr-adevar sunt sacaitoare. Sunt satul sa incerc sa stau linistit la slujba, dar sa nu pot, pentru ca spatiul din mijloc este autostrada, iar cei care vor sa fie atenti sunt in permanenta fortati sa sa se dea la o parte sau eventual sunt dati la o parte. Uite o treaba pe care preotii ar putea sa o evite. Pomelnicele la Utrenie. Punct.

      • kalinix zice:

        In mod normal, pomelnicele ar trebui duse pana la inceperea Proscomidiei, atunci cand se pun miridele pentru cei vii si cei morti. Dupa aceea care mai e rostul sa-ti duci pomelniculi? Ca nu se mai pomeneste nicaieri in timpul Sfintei Liturghii. Cel mai bine sa-l lasi la pangar, pentru urmatoarea Sfanta Liturghie.

        Si mai am una pe lista 😀 Asta se intampla mai ales prin Ardeal. Sau cel putin eu acolo am vazut-o, in parohiile de pe la tara: la iesirea cu Sfintele Daruri se citesc toate pomelnicele din parohie. Si nu oricum, ci fiecare trebuie sa se auda acolo, daca nu, e bai. Ba cateodata e bai de ce i-a fost lasat pomelnicul la urma, sau de ce l-a citit pe al nu-stiu-cui inaintea mea, sau ca sa pun paie pe foc, nu sunt citite ca nu si-a platit cotizatia… ce mai, o intreaga tevatura.
        Adica nu ajunge ca si asa s-au adaugat ‘pomenirile’ (probabil din cauza Liturghiilor Arhieresti, unde sunt multi preoti, sa apuce fiecare dintre ei sa zica ceva la Vohodul Mare). Din cate stiu, textul grecesc al Sfintei Liturghii, atat cea a Sfantului Ioan Gura de Aur, cat si a Sfantului Vasile cel Mare, au doar atat: pentru vii „pe noi toti, pomeneste-ne Doamne intru imparatia Ta, totdeauna, acum si pururea si in vecii vecilor!” iar pentru cei trecuti la Domnul „pe cei adormiti cu nadejdea vietii celei vesnice, pomeneste-i Doamne Dumnezeul nostru, totdeauna, acum si pururea, si in vecii veciilor”. Atat si nimic mai mult.

      • kalinix zice:

        P.S. tocmai ce am gasit la parintele Petru Pruteanu o scrisoare foarte interesanta a unui episcop al BOR catre preotii sai:
        http://www.teologie.net/2015/01/27/scrisoarea-unui-arhiereu-catre-preotii-sai/

      • Da, e senzationala scrisoarea. Pacat ca nu stim cine e in spatele ei. Totusi e bine ca mai sunt ierarhi care sunt preocupati de Traditie si nu doar de ecumenism si bmw-uri.

      • kalinix zice:

        Ieri am auzit cel mai teribil argument in favoarea sfintirii icoanelor. In cea mai pura retorica iconoclasta, cineva incerca sa ma convinga ca icoanele trebuie sfintite fiindca materia din care sunt facute nu este sfintita.
        Si citez: „daca peste culorile sau materialele alea cu care s-a facut icoana au trecut sobolani, sau si-au facut nevoile pe ele”?
        Deci sfintenia unei icoane este data de materia din care e facuta, nu de chipul pe care-l reprezinta. Pas de-i mai lamureste pe acesti oameni ca sfintirea icoanelor este lucru papistasesc. Mai intai trebuie sa-i inveti ca icoanele nu sunt idoli.
        Se ne miram ca pocaitii comenteaza intr-una despre sfintele icoane? Pai daca noi nu le intelegem corect, cum ii vom face pe ei sa le inteleaga?

      • Pai unul din argumentele iconoclastilor contra ortodocsilor a fost acesta: de ce ortodocsii nu sfintesc icoanele. Iar ca raspuns: asa cum Crucea este cinstita prin insasi forma sa, asa si icoana este cinstita prin persoana reprezentata pe ea. Existenta acestui argument in actele sinodale e foarte interesant, pentru ca arata ca in Traditia Bisericii nu exista practica sfintirii icoanelor, ba chiar era respinsa de Sfintii Parinti. Interesant, nu?

  9. doktoru zice:

    Vream sa mai arat si de pe la Isaia inca o chestie care se pupa cu cele de mai sus de la Isus Navi.
    Isaia
    [ Cap. 26 ] Cântarea celor răscumpăraţi/mântuiți
    1
    În ziua aceea vor cânta cântarea aceasta în ţara Iudeii:
    – Iată o cetate tare,şi El va face ca zidul şi meterezele ei să fie mântuirea noastră.
    2
    Deschideţi porţile să intre poporul care păzeşte dreptatea şi păzeşte adevărul…

    Iuda,marturisire.Aici cei mantuiti marturisesc despre cetatea cea tare,adica Biserica,despre zid,adica credinta, si despre meterezele cetatii care sunt Apostolii si cei dupa ei care au pastrat credinta si au dus-o mai departe.Apoi se arata poporul cel nou care care tine,pazeste adevarul primit din cer de la Dumnezeu prin Iisus Hristos,predat apoi mai departe prin Apostoli si sunt aratati ca unii ce-l cunosc pe Dumnezeu tinand adevarata credinta,dreptarul lui Pavel, si dreptatea cu mila dumnezeiasca.
    La Isus Navi cele doua iscoade intra in Ierihon si ajung la Rahab unde stau ascunsi si isi gasesc odihna.Cand pleaca ,Rahab ,ii pune sa jure pe Dumnezeu ca acestia vor avea mila si dreptate cu ea si toata familia ei atunci cand va cadea cetatea,adica Ierihonul.Pentru ca atunci cand Ierihonul va cadea, doar cei aflati in casa lui Rahab vor afla mila si dreptate ,iar restul cetatii va fi trecut prin sabie ,adica barbati,femei,copii,animale ,si apoi arse in foc.

    Şi Iosua a dat-o nimicirii, cu tot ce se afla în ea, bărbat şi femeie şi tânăr şi bătrân şi viţel şi oaie şi asin, totul prin ascuţişul săbiei….Iar cetatea, cu tot ce se afla în ea, au ars-o cu foc, în afară de argint şi de aur şi de aramă şi de fier, pe care le-au dat să fie duse în vistieria Domnului.

    Zice si Sf.Ciprian al Cartaginei :
    „Socoti tu că poţi sta şi trăi despărţindu-te de Biserică, clădindu-ţi alte aşezăminte şi altă locuinţă? S-a spus către Rahab, în care era preînchipuită Biserica: Vei aduna pe tatăl tău şi pe mama ta şi pe fraţii tăi şi toată casa tatălui tău la tine, în casa ta, şi oricine va ieşi afară pe uşa casei tale acuzat va fi” .
    Deci cele doua iscoade de la Isus Navi devin cei doi martori care la sfarsit de lume vor da marturie despre cei din Biserica care au tinut dreptatea si adevarul cu credinciosie pana la sfarsit.Iar restul lumii nu vor primi nici un fel de mila din cauza lipsei adevarului.

    Pt cei care il asteapta pe Sf.Ilie sa mai vina uitati ce spune Sf.Cosma al Etoliei :

    Antihristul,fratii mei,… are cuget rau si vointa rea,in inima lui locuieste diavolul si spune ca e Dumnezeu;si el antihristul,il va da mortii pe prorocul Ilie.Eu,fratii mei,cercetand am aflat si am inteles ca prorocul Ilie a venit si antihristul a venit si el si l-a omorat pe prorocul Ilie.Prorocul Ilie,crestinii mei,e viu de atatea mii de ani si Dumnezeu stie unde il tine pazit pana azi.Daca vreti sa aflati unde se gaseste,sa stiti ca si el e aproape:cuvintele pe care vi le spun sunt ale lui.Cand va veni sa invete,prorocul Ilie nu se va descoperi lumii,cum spune Sf.Duh , ,,ca nu cumva venind sa nimiceasca pamantul cu totul,,.Adica,spune Sf.Duh,ca sa nu infricosez si sa tulbur lumea,pamantul,nu-l voi descoperi voua,crestinilor.Dar atunci ce se va descoperi,copiii mei?Ravna si invatatura lui.De acestea doua Preabunul Dumnezeu m-a invrednicit si mi le-a daruit din pricina indurarii lui,si sa nu mai asteptati alt Ilie sa vina sa va invete.

    Sa va mai dau un exemplu .Zice la Isus Navi :
    …şi i-au poruncit poporului, zicând: „Când veţi vedea chivotul legământului Domnului, Dumnezeului vostru, şi pe preoţii voştri şi pe leviţi purtându-l, să vă ridicaţi din locurile voastre şi să mergeţi după ei.Dar între voi şi el să fie o depărtare: voi să fiţi cam la două mii de coţi; să nu vă apropiaţi de el, pentru ca să ştiţi calea pe care veţi merge, fiindcă voi niciodată n-aţi mai umblat pe calea aceasta”.

    Si la Apocalipsa :
    Şi îngerul a aruncat, pe pământ, cuţitaşul lui şi a cules via pământului şi strugurii i-a aruncat în teascul cel mare al mâniei lui Dumnezeu.Şi teascul a fost călcat afară din cetate şi a ieşit sânge din teasc, până la zăbalele cailor, pe o întindere de o mie şase sute de stadii.

    Cine mai poate zice ca cele doua mii de coti sau cele 1600 de stadii reprezinta distante sau lungimi de masura exprimate in unitati echivalente cu cele ale sistemului metric cand stim ca Isus Navi le vorbea iudeilor (inainte de trecerea Iordanului care reprezenta botezul ,de aceea apele s-au dat la o parte ca evreii nu s-au botezat, si a pus in rau cele 12 pietre care reprezentau Apostolii care au fost botezati si au propovaduit in toata lumea)si noi crestinii stim cine este Calea pe care evreii nu au recunoscut-o niciodata in acesti 2000 de ani,aproape,si nici nu au mers pe ea.La fel si cele 1600 de stadii,dar acolo este putin mai complex asa cum este si cu cele 1260 de zile ale martorilor revelatiei,adica descoperirea lui Iisus Hristos in lume care I-a fost data de Dumnezeu.

    Cat despre subiectul propus al catehizarii ,eu unul cred ca aceasta este o problema personala a fiecaruia,si nu stiu cat de mult se poate implica cineva in aceasta chestiune,fara a fi preot,si sa si poata reusi ceva.Doar nu o sa ne apucam sa vorbim de nebuni pe strada ca predicatorii aia din filme!!!Eu personal fac cateheza in familie cu ala micu si nevasta-mea!!!
    Vezi sa ma pui si pe mine la to do list cu chestiunile alea uitate din toamna.Poate mai gasim si alte materiale interesante.Asteptam provincia…Cat despre neregularitati ce sa zic,nu stiu ce prea mai e in regula zilele astea,prietene Andrei.Toate-s destul de varza!!!

    • zcalin zice:

      Salut, doktoru! Un pic diferit de subiect. Iti multumesc pentru explicatiile, talcuirile referitoare la venirea celor doi mari Sfinti Prooroci Ilie si Enoh. Acum am o problema cu apocalipsa. Am mai gasit o explicatie la cei ce cumpara si vand: „In vers 17,cap 13 spune: “Nimeni sa nu poata cumpara sau vinde decat numai cel ce are semnul, adica numele fiarei sau numarul numelui fiarei .”
      Deci nimeni nu se poate indulci de patimi sau pofte, de faradelegi sau pacate, de nu paraseste intai pe Dumnezeu, pana nu se ridica impotriva aproapelui si pana nu se leapada de Duhul Sfant.(Sf Andrei al Cezareei) „. Citatul face parte dintr-un articol foarte bun as spune, semnat de Pr. Calistrat (cred ca e vorba de Pr. Calistrat Chifan). Aici e link-ul: http://www.crestinortodox.ro/comunitate/group_discussion_view.php?group_id=46&grouptopic_id=324, dar proabil l-ai citit. Il recomand pentru viziunea patristica a acestui parinte. Apropo, ce parere ai despre Pr. Calistrat, vad ca in celalalt balcon e contestat pt. viziunea lui despre cipuri. Mie imi pare ca un mare marturisitor. Am citit undeva ca e ucenicul Parintelui Cleopa Ilie.

      Tot in textul respectiv zice:
      „Aceste explicatii nu vin in contradictie cu afirmatiile Pr Iustin de la P.Voda . Sunt o explicatie pentru credinciosi in vederea stabilizarii sufletesti pe cararea cea drepta a Bisericii, din care trebuie sa reiasa urmatoarele :
      Apocalipsa o traim fiecare personal,in funtie de lucrarea duhovniceasca.
      – Apocalipsa nu are absolut nici o treaba cu cibernetica, electronica, electrotehnica….
      – Apocalipsa, nu este o spaima ptr credinciosi. Intalnirea cu Hristos, ptr cei drepti trebuie sa fie bucurie, Apoc. Cap 22,20 : “Da, vin cuarand!
      – Amin! Vino Doamne Iisuse!”
      – Apocalipsa, nu are nimic in principiu cu tehnicile mondiale sau cu manipularea maselor.
      – Apocalipsa, nu inseamna scutire de obligatii morale si spirituale.

      [ …]

      – Pr. Iustin Parvu n-a facut altceva decat sa expuna un puct de vedere ortodox in care crestinii sa fie atenti sa nu mearga orbiti de patimile lor in carari necunoscute si nestiute, uitand de suflet si de mantuire. „

      • kalinix zice:

        Fiindca tot veni vorba de Apocalipsa si cipuri (e un subiect la moda 🙂 )…
        Am gasit o carte interesanta, de prin 2000, „Apocalipsa in invatatura Sfintilor Parinti”, care de fapt pare a fi o talcuire sau o traducere a arhiepiscopului Averchie Tausev (ROCOR) dintr-o talcuire mai veche la Apocalipsa a Sfantului Andrei al Cezareii.
        In fine, la capitolul 13, vers. 17, referitor la pecete, spune asa:
        „Tuturor celor ce s-au inchinat Antihristului li se va pune ‘semn pe mana lor cea dreapta sau pe frunte’, asa cum in antichitate fruntile sclavilor erau infierate cu pecetea stapanului, iar soldatii o purtau pe mainile lor” (asta zice arhiepiscopul Averchie). Si acum vine talcuirea din Sfantul Andrei:
        „Se va sili sa puna numele cel pierzator al potrivnicului si inselatorului pe mana lor cea dreapta, spre a le taia lucrarea celor drepte si bune si, de asemenea, pe fruntile lor, spre a-i invata pe cei amagiti sa indrazneasca intru intuneric si intru inselaciune; insa nu va fi primit de cei ale caror fete sunt pecetluite cu dumnezeiasca lumina. Iar pecetea si numarul fiarei se va vesti pretutindenea, celor ce vor cumpara si celor ce vor vinde, asa incat ceilalti care nu l-au primit sa patimeasca moarte cumplita prin lipsa celor de trebuinta” (sfantul Andrei al Cezareii – cap 37)

  10. doktoru zice:

    Salut.Are dreptate parintele Calistrat si zice destul de bine incercand sa opreasca nebunia cipurilor ,care a luat-o la vale destul de rau si de neoprit pe panta neo-protestantismului (mai ales cu ajutorul bloggerilor te-ologi), incercand sa-i redea Apocalipsei sensul duhovnicesc inapoi.Plus ca a avut si profesor ok,pe parintele Cleopa pe care eu il apreciez mult.Si parintele Calistrat vad ca a mostenit si talentul oratoric al parintelui Cleopa ceea ce dpdv personal eu apreciez foarte mult ,pt ca nu imi plac aia care nu mai vin cu punctul(adica termina o propozitie in doua minute).Vad ca are ceva vechime teoria asta nebunatica a chip-urilor,textul fiind din 2009(il citisem si eu dar nu stiam data de cand era).

    Apocalipsa a devenit un fel de mic teren de joaca pt multi care isi dau cu parerea ,destul de aiurea,fara a fi foarte cititi si informati si in special din Sf.Parinti,atat cat se gaseste(din pacate nu prea mult, in domeniul asta al Apocalipsei).Sub nici o forma eu nu recomand o citire,informare a oricarui text de natura occidentala,protestanta ,ievovista,penticostala etc fara o baza cat mai solida in scrierile Sf.Parinti din cauza ca se poate pica foarte usor in prostiile debitate de aceia.
    De exemplu daca cititi ce-i scris aici : http://infowars-ro.blogspot.ro/search?updated-min=2014-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2014-03-02T09:42:00-08:00&max-results=10&start=8&by-date=false ,s-ar putea sa si credeti,dar veti crede prost.La fel de prost ca penticostalii sau adventistii,etc.

    Daca cititi aici ,veti gasi un fel de basini tehnologice cu iz autorizant si parut,usor,duhovnicesc :
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2013/03/20/talcuirea-apocalipsei-noul-papa-profetul-mincinos-demisia-benedict-fiara-desfranata-vatican-bancheri-pecete-prigoana-sfarsitul-lumii-arhimandritul-nectarie-moulatsiotis-omilie-februarie-traducere/#comment-335159.Dar de fapt sunt cam aceleasi aberatii idioate de ambele parti(din pacate unul este de al nostru si bate si el campii).Ah si era sa-l uit pe nea El-lipidie,celebrul faimos parinte grec care era cu cele trei imparatii de sfarsit de lume,si alte glume,gen imparatia ursuletului,a dragonului si nu stiu ,cea a pi-pinguinului roze !!!Aberatii totale.Pai Daniel a zis ca antihristul va smeri trei imparatii din zece,nu ca vor ramane in total doar trei.Cred ca calugarasii veacului al optulea ar trebuii sa mai lase Harry Potter-ul si Star Wars-susurile si sa mai puna mana pe o carte de specialitate din Sf.Parinti si sa nu mai scoata din ciorapi neconcordante.Norocul lor ca prostimea este paralela si nu se prind cat de mult abereaza pe langa subiect si cand sunt calare pe el au tente catolice si protestante.

    Dar sa revenim si la subiect.Parerea mea,diferita de a celorlalti,este ca vanzarea aia si cumpararea nu are substrat economic de constrangere.ci se refera la acapararea puterii din lume si conducera acesteia dar cu ajutorul celor care isi vand neamul,adica fac comert de suflete pe bani si bunuri materiale.La inceputul cap.13 se si spune ca balaurul ii da toata puterea fiarei,adica o ajuta la acapararea puterii prin mijloace diavolesti nu prin mostenire ci prin manevre,revolutii etc.Daca vreti sa intelegeti fiara ca om nu o sa-l gasiti pe antihrist niciodata.La Daniel fiarele sunt imparatii nu imparati.Cand s-a referit Daniel la leu oare s-a referit doar la Nabucco sau la tot imperiul babilonian?Sau la leopard,oare pe Alexandru Macedon l-a avut in vedere sau toata imparatia greceasca?La fel si la ursulet,persanii, si la fiara a patra ,romanii.Asa si aici la Apocalipsa.Mai departe oare ingerul nu spune ca fiara este cel de-al optulea imparat,a se citi imparatie,dar este si din cei sapte?Adica fiara a fost ,a disparut,dar va reaparea dupa un timp.Si aici vorbim de antihrist de fapt.Daca acesta urma sa fie om ,oare daca credem asa ceva nu inseamna ca ar trebui sa credem si in metempsihoza,adica reincarnare?Oare nu suntem deja pagani facand asa ceva?

    Deci fiara din mare are asemanare cu leopardul deoarece asemenea lui Alexandru cel Mare a cucerit lumea,aproape toata,intr-un timp foarte scurt;cu ursuletul are asemanare din cauza ca va face mare dezastru la multe popoare;iar cu leul cred ca are asemanare din cauza ca e cu gura mare si rea,laudaros si mandru exact ca Nabucco cand se lauda ca a facut totul cu puteriile lui . Cei care vor crede in ea(sau vor accepta cele spuse de ea) de fapt il accepta pe diavol,adica i se inchina lui.La inceput fiara era ranita iar dupa un timp isi revine si incepe sa lucreze in lume,mai cu spor pt indepartarea celei care o tine in loc de a se manifesta in putere maxima,iar pamantul s-a minunat si a urmat-o.Pamantul ne spune Sf.Ioan Gura de Aur ca sunt pacatosii,dar la Maleahi este spus :ca sa nu vin sa lovesc tot pamantul cu blestem,si aici le era adresat evreilor(dar nu cred ca trebuie sa demonstrez ca evreii sunt primii care il accepta pe antihrist si il urmeaza).Iar cei ce se inchina fiarei sunt deci in primul rand evreii si prozelitii de ocazie care vor lucra in favoarea fiarei.
    Iar hulele fiarei sunt impotriva intruparii lui Hristos,adica dupa ce ca nu cred in El il mai si blestema .Iar biruinta fiarei asupra sfintilor ne-o arata Daniel :

    Şi va grăi cuvinte de defăimare împotriva Celui Preaînalt şi va asupri pe sfinţii Celui Preaînalt, şi îşi va pune în gând să schimbe sărbătorile şi legea, şi ei vor fi daţi în mâna lui o vreme şi vremuri şi jumătate de vreme.Şi judecata se va face şi i se va lua stăpânirea, ca să-l nimicească şi să-l prăbuşească pentru totdeauna. (prin expresia de ,,a-l prabusi pt totdeauna” este sugerata o mica repetitie)-adica fiara are de gand multe dar va reusi mai putine decat ar vrea.

    Dar aici la Daniel ne vom lovi de problema celor ultimi sapte ani de care vorbesc toti,uitand sa zica ca printre cei din vechime umbla si varianta ca ultima saptamana de la Daniel ar putea fi de 70 de ani,varianta cu care si eu sunt de acord.
    Cei care nu sunt scrisi in cartea vietii lui Hristos in primul rand sunt evreii si asta am gasit-o la Sf.Chiril al Alexandriei.Exact cum zice Sf.Pavel :intai iudeul,apoi elinul.
    Cea de a doua fiara este o imparatie care lucreaza in favoarea primei fiare,adica antihristul, si are doar o aparenta de fapte bune el in interior este rau.El va face lucrarile de intrajutorare a antihristului pe care nu le poate face acela .Multe fapte le face antihristul prin cea de a doua fiara din cauza ca nu are chip cu care sa apara in lume.Cea de a doua fiara ii va face chip ca sa graiasca in lume,adica ii va face o imparatie pe pamant.Pt ca fara tara/imparatie nu poate fi nici imparat.Si acesta nu-si poate exprima nici o parere in lume.Sau nu-si poate impune nimic decat mascat prin intermediari.Primindu-si tara antihristul are de acum si duh de viata,intr-un fel,si -si poate exprima opiniile.Si poate incepe sa-si faca lucrarea in lume.
    Iar despre 666 eu mi-am mai exprimat parerea ca reprezinta o lepadare de Dumnezeu fara pocainta ,repetata de trei ori a acelei imparatii/popor.
    Sa mai zic si parerea lui Hipolit despre recunoasterea lui antihrist >

    Date sigure pentru identificarea Antihristului
    Cuvine-se aşadar ca asemenea inşi să se lămurească şi să se întoarcă la adevăratul număr al numelui, spre a nu fi socotiţi profeţi mincinoşi. Apoi, cunoscând în mod sigur numărul transmis de Scriptură, adică şase sute şaizeci şi şase, să aştepte mai întâi împărţirea regatului(imperiul roman) în zece. Abia pe urmă, când cei zece regişori vor domni şi vor începe să-şi rânduiască bine treburile şi să-şi sporească regatele, pe cel ce va să vină pe neaşteptate, revendicându-şi un regat, şi-i va înfricoşa pe cei zece, purtând numele conţinând numărul de mai sus, pe acela să-l recunoască drept spurcăciunea pustiirii-antihrist.

    Iar pt cei care asteapta ca antihristul sa vina din neamul lui Dan,sa tot astepte.Cele zece triburi au vreo 2700 de ani de cand sunt disparute -for ever.

  11. doktoru zice:

    Vream sa mai zic si de citatul ala celebru de la Maleahi care l-am spus mai sus :
    Şi, iată, Eu vi-l voi trimite pe Ilie Tesviteanul mai înainte de a fi venit ziua Domnului cea mare şi luminata , care va întoarce iarăşi inima părintelui spre fiu şi inima omului spre aproapele său, pentru ca nu cumva să vin Eu şi să bat pământul de tot.
    Dar Ieremia zice :

    Părinţii către fii nu s’au întors,

    de vreme ce în mâini de-abia se ţin
    în ziua care vine să-i dea morţii
    pe toţi cei din sămânţa altor neamuri .

    Voi stinge’n moarte Tirul şi Sidonul
    şi rămăşiţa celor ce le-ajută,

    căci Domnul întru totul nimici-va
    pe cei rămaşi din insulele mării.

    Traducerile noi au zis ca :Părinţii nu se vor mai uita la copiii lor,in loc de Părinţii către fii nu s’au întors-ceea ce reprezinta o deviere mare de la text si pierzi intelesul si nu mai intelegi nimic,nu se mai leaga unele de altele.(Mi-am luat de curand o Biblie 1914 si intradevar e muuuuult mai buna decat astea noi modificate nasol ,dar e scrisa cam marunt ,asta-i dezavantajul).
    La Sf.Parinti am gasit ca Tirul(si Sidonul) reprezinta pe antihrist.Dar Tirul are corespondenta si in Babilon.
    Si vream sa mai spun ca la linkul de sus cu parintele Nectarie Moulatsiotis am un mic comentar neaprobat de mult(cred ca sunt un pic banat pe acolo din toamna,ciudat niciodata vreun moderator nu m-a contrazis cu nimic doar mi-a dat acces denied!!!…de fapt nici nu prea avea cum, ei sunt un site de actualitate politica mai mult,restul copy/paste).Il redau aici poate gasesc vreo opinie ajutatoare :

    doktoru
    Your comment is awaiting moderation.-si nu vrea tata de nici o culoare !!!

    Am si eu o intrebare ,pt cei mai isteti ca mine(de fapt mai repede pt admini,ca ei modereaza) ;dupa parcurgerea acestor commenturi(unele la obiect,altele usor deviante)despre omilia-usor-proroceasca a respectivului parinte grec :daca imperiul roman,adica conducerea monarhica a acestuia,impiedica pe antihrist sa apara inca de acum 2000 de ani aproape,si tinand totusi cont ca monarhiile au cazut in marea lor majoritate dupa WW2,cum oare va fi posibil sa apara iar o monarhie anti-antihristica,fie ea si sub forma unui Tzarat mujician care ar putea lua forma Putinica, si care sa lupte de partea ortodoxa a fortei-Luminii in timpul sfarsitului vremurilor ???E o usoara contradictie in termeni.Istoria ne-a invatat,mai ales istoria asta mai moderna incepand cu 1789 Franta(si chiar mergand pana la 1640 Anglia),ca atunci cand monarhiile cad ele nu isi mai revin niciodata.Cand sistemul de conducere-adica vechea ordine mondiala monarhica- se schimba cu un altul-noua ordine mondiala republicana- ,cel dintai nu-si mai revine niciodata.
    Ca o chestiune separata as putea adauga ca ,Constantinopolul,adica popoarele crestine, la anul 1987 au inceput sa fie eliberate de premergatorul antihristic,comunismul-bolsevic,(exportat cu dedicatie in tarile ortodoxe)si de atunci intradevar au urmat aproape 30 de ani de libertate prost inteleasa si gestionata de catre toti ortodocsii.Cu alte cuvinte a fost ca din lac in put pt ortodocsi,deoarece libertatea a fost doar aparenta iar amageala ei a trecut foarte repede,ca un fum si ala in ochi…Dar a muscat adanc din ortodocsi.
    PS-Sper sa nu putrezeasca mesajul acesta pe la spam,(as fi recunoscator !!!),ci daca se poate sa ma lamuriti si pe mine in problematica monarhiei post-monarhice din vremurile apocaliptice actuale.Sau poate de viitor?(totusi ,dat fiind faptul si pentru ca 7523,parca,mai poate fi vorba de viitor ???).Cu multumiri.In avans!!!

    • kalinix zice:

      doktoru,
      ar trebui sa incerci si Biblia de la 1688 ca sa vezi o si mai mare diferenta 🙂
      Gasesti pdf-ul pe scribd (https://www.scribd.com/doc/24896247/BIBLIA-1688 ai nevoie de cont daca vrei sa-l downloadezi). Din pacate nu am gasit-o inca ocr-izata, ci doar scanata.
      for the record, Biblia de la 1914 a fost ultima tradusa dupa Septuaginta. La 1936 apare editia Gala Galaction, prima editie sinodala tradusa intr-un melanj de nedescris Septuaginta, Vulgata, textul masoretic (cica textul masoretic a fost folosit sa explice pasajele obscure din Septuaginta – mostra din textul masoretic: proorocia de la Iasia – „iata tanara va lua in pantece si va naste fiu”). De atunci incolo toate traducerile sinodale s-au facut exclusiv dupa textul masoretic. Nu am inteles niciodata de ce (ma rog, e o intrebare retorica): odata cu descopeririea manuscriselor de la Qumran, au aparut dovezi clare ca textul masoretic a fost manarit in mod grosolan pentru a scapa oarecum de textele evidente ce se refera la Hristos.
      Oricum, daca vrei o traducere romaneasca dupa Septuaginta, e buna si 1914 (avantajul e ca are o limba romana mai modrena), dar cea mai buna mi s-a parut pana acum Biblia de la 1688, chit ca ai sa dai peste foarte multe arhaisme.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s