Recomandare de carte: Sfanta Euharistie – Taina Nemuririi. Rolul Ei in Cresterea Duhovniceasca a Credinciosilor.

Carte-Stelian-Gombos-Sfanta-Euharistie

Cartea reprezinta teza de doctorat a lui Stelian Gombos, autorul unui articol pe care deja l-am postat pe blog.

Cartea are un format mare, peste 400 de pagini si scrisul destul de mic, ceea ce denota ca subiectul a fost tratat exhaustiv. Intr-un format normal si cu un scris mai maricel, ar atinge lejer o mie de pagini,.

Recunosc ca nu am citit-o inca pana la capat, dar nu am mai avut rabdare, asa ca m-am grabit sa fac aceasta recomandare.

Din ce am lecturat pana acum (aproximativ jumatate), pot spune ca fiecare paragraf contine informatii esentiale despre Sfanta Euharistie. Asta arata cat de vast poate fi un subiect teologic si cata nevoie este de aprofundarea fiecarui subiect de dogmatica al Bisericii. Asta apropo de cei care citesc trei articole pe internet si doua canoane din Pidalion, si cred ca au invatat teologia euharistica si isi permit sa faca aprecieri „teologice”.

Printre capitolele cartii gasim:

Sfanta Euharistie in Izvoarele Biblice si Patristice.

Aspecte ale Teologiei Euharistice in Perioada Marilor Parinti ai Bisericii.

Problema Sfintei Impartasanii in Spiritualitatea Ortodoxa Comtemporana.

Doua extrase din carte:

Dreapta credinta ortodoxa isi are exprimarea deplina in cult, mai ales in Sfanta si Dumnezeiasca Liturghie. De aceea, viata autentica crestina, incepe, continua si se dezvolta, pana la completa maturizare in Biserica, in cult.”

De aceea, Euharistia este puterea legaturii unitati Bisericii, care isi are inceputul aici, pe pamant si se desavarseste in eshatologie. Este exclusa intercomuniunea, ca „fiind o solutie de compromis si total artificiala” si care reduce esenta Bisericii la o solidaritate si fratietate pur omeneasca, dar de nuanta crestina, lipsindu-o de caracterul ei ontologic, teandric, de unire spirituala si duhovniceasca cu Iisus Hristos, mantuitoare si indumnezeitoare, de koinonia – aceasta unitate specifica realizata in Euharistie si care este prin excelenta un dar al Sfantului Duh. Intercomuniunea este o practica gresita, o deviere de la adevarul credintei, al Bisericii celei adevarate, de la Tainele ei prin care se impartaseste harul Sfantuui Duh, fara nici o baza si de aceea se cere a fi respinsa din principiu si refuzata de la bun inceput„.

Cartea prezinta si invatatura dogmatica despre deasa Impartasanie, iar cei care se opun acestei dogme ar trebui sa parcurga macar aceasta parte din carte, extrem de bine argumentata teologic, scripturistic si patristic. Multi vor avea surpriza sa vada ca sunt la limita ereziei.

Eu am achizitionat cartea de la Libraria Sophia, dar vad ca pe site nu este postata, cu toate ca erau destule exemplare. Pentru cei care nu sunt din Bucuresti (sau nu au posibilitatea sa ajunga la Sophia sau in alte librarii unde este cartea pe stoc), cartea poate fi comandata direct de la autor. Vezi aici modalitatile de contact.

 

Acest articol a fost publicat în Deasa Cuminecare, Recomandare de carte. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

28 de răspunsuri la Recomandare de carte: Sfanta Euharistie – Taina Nemuririi. Rolul Ei in Cresterea Duhovniceasca a Credinciosilor.

  1. Ana Elisabeta zice:

    Tăcere desăvârşită la comentarii – aşa-i dacă lipseşte Doktoru!! 😉

    Despre carte nu ştiu ce să zic, o fi meritând efortul, dar stiva mea de cărţi de citit a tot crescut, în loc să scadă, aşa că încerc pe cât posibil să nu mai adaug la ea.

    • Da, ne-a cam parasit lumea. Si ioanc, si zcalin. Kalinkos iar s-a pierdut :)). Revin ei..

      Eu zic ca trebuie gasit un loc si pentru cartea asta. E excelenta pentru cine vrea sa aprofundeze invatatura ortodoxa despre Sfanta Euharistie. Apropo: ce se mai regaseste prin „stiva”? 😀 Poate ma inspir pentru stiva mea.

      • Ana Elisabeta zice:

        Nici nu mai ştiu… Cărţile lui Jean-Claude Larchet (vreo trei), Dogmatica empirică, Războiul nevăzut în ambele variante (Sf. Nicodim şi Sf. Teofan), ceva de Sf. Ignatie Briancianinov, ceva de Pr. Sofronie de la Essex (tot vreo trei, luate anul trecut de la Mănăstirea Lupşa), cartea despre Pr. Sofronie a IPS Ierotheos… Astea se văd pentru că sunt mai deasupra 🙂

      • Excelenta stiva! Eu pe langa stiva obisnuita, m-am trezit ca trebuie sa ma bag si la cateva recitiri. Am uitat multe lucruri de prin cartile citite deja si trebuie sa le reiau…

      • kalinikos zice:

        nu m-am pierdut, bre, am intrat in adormire 😀 Daca nu mai scriu, nu inseamna ca nu va si citesc…

      • :)). Ai vazut ca te-ai trezit dupa ce te-am pomenit?

      • ioanc zice:

        Doamne ajuta!
        Nu v-am parasit, dar iata niste probleme ma tin departe de calculator zilele acestea. Si multumim pentru carte. Cum zicea si Ana, si stiva mea de carti necitite tot creste. Momentan mi-am propus sa ma opresc si sa-l aprofundez pe Sfantul Ioan Hrisostom.

      • Ana Elisabeta zice:

        🙂 Mă gândesc că pare impresionantă stiva pentru că citesc mai repede cărţile mai „uşurele” de sfaturi duhovniceşti (Sfântul Paisie, Sfântul Porfirie etc.) şi cărţile mai „grele” de dogmatică şi nu numai îmi rămân de citit…

        Apropo de uitat, eu nici nu-mi mai pun problema să nu uit, mă bazez pe povestioara din Pateric cu ucenicul care a raportat că n-a putut duce apa în coş, dar coşul din murdar a devenit curat. Deci, măcar asta…

        Ioan, foarte bună alegerea, cu sf. Ioan Gură de aur cred că nici nu mai e nevoie de altă „stivă”! 🙂

        Ioan şi Kalinikos, mă bucur să vă citesc din nou. Şi eu am tot avut treabă, şi e mai bine că am avut, că cine n-are treabă deloc se cheamă în limba engleză unemployed – nu e ceva ce ne dorim. E valabil şi în cazul meu, chiar dacă n-am scris, am citit, pe cât posibil şi discuţiile.

        Doamne, ajută!

  2. kalinikos zice:

    http://marturieathonita.ro/arsenizarea-romaniei-i/
    Interesant reportaj (desi facut de cei de la protv)

  3. ioanc zice:

    Apropo, pentru cei impatimiti de acest duh lumesc arsenizare; a aparut pe marturieathonita un articol. Interesanta conexiunea dintre fanii parintelui Arsenie cu cei ai lui Michael Jackson si cu Maglavitul. Cand spun de Maglavit a se intelege inselare. Acest fenomen, de arsenizare e foarte bine explicat de dl. Dumitru Bortun (penultimul intervievat). Asteptam cu interes partea a II-a a articolului.
    Doamne ajuta!

  4. Ana Elisabeta zice:

    Am observat şi eu azi-dimineaţă postarea de pe „Mărturie athonită”, dar încă n-am apucat să mă uit. Cu asemenea recomandări, o să mă uit acum 🙂

    ***

    Într-adevăr, surprinzător de reuşit! S-a tras semnalul de alarmă asupra unor fenomene fără obişnuita propagandă anti-Biserică şi anti-religie. Dar va fi oare luat în serios reportajul ProTV? Cred că mulţi îl vor pune tocmai pe seama poziţiei anti-Biserică cu care ProTV ne-a obişnuit…

Lasă un răspuns

