Patriarhia Romana si metehnele ei

Spuneam intr-un articol anterior ca salut schimbarea pr. Constantin Stoica din functia de purtator de cuvant, dar nu salut existenta acestui post in sine.

Iesind putin sifonata dupa tragedia Colectiv, Patriarhia incearca sa dreaga busuiocul, dar o face in continuare in stil corporatist (lucrez intr-o corporatie si nu am cum sa nu vad similitudinile). Nu neaparat purtatorul de cuvant e marea belea a BOR. Daca ar fi sa le rezum, ar fi (in opinia mea, completarile sunt binevenite) urmatoarele:

1. Din „deal” nu prea da nimeni doi bani pe ceea ce spune poporul. Probabil fascinati de modelul apusean papocentric, si episcopii nostri vor sa se faca seniori feudali pe un domeniu, restul fiind doar legati de glie. Numai cate critici au fost aduse ecumenismului fara niciun fel de raspuns pana acum. Iar cand s-a dat in sfarsit un raspuns, a venit unul intr-o maniera securista, interzicandu-i parintelui Matei Vulcanescu (unul din criticii cei mai vocali contra ecumenismului) sa slujeasca in bisericile din Mitropolia Munteniei si Dobrogei.

2. Faptul ca multi oameni nu mai sunt interesati de biserica nu se datoreaza unui purtator de cuvant inapt, ci felului cum sunt alesi si hirotoniti preotii in general. Atatia ani de hirotonit popi simoniaci, pupatori in dos si fara niciun fel de chemare apostolica isi spun cuvantul. O vorba romaneasca spune: „semeni vant, culegi furtuna”. Treburile astea s-au intors exact ca un bumerang contra BOR. Nu mai zic si ca preotii care sunt cu adevarat preoti sunt ostracizati, pusi in parohii sarace din care abea au ce manca si isi duc zilele cu greu, dar binenteles, nu sunt scutiti de taxele pentru Trinitas sau Lumina.

3. Cand apostolii au lasat urmasi in Biserica, au lasat episcopi, preoti si diaconi. Episcopul este prin excelenta singurul „purtator de cuvant” si „consilier de imagine” in eparhia sa. El trebuie sa intervina si sa fie in mijlocul poporului. Faptul ca episcopii se comporta ca niste directorasi si se ascund in spatele unora care fac „treaba murdara” in locul lor e un alt punct care indeparteaza oamenii de biserica. Sa nu uitam ca treapta diaconiei a fost creata tocmai ca apostolii sa poata propavadui invatatura de credinta, nu sa slujeasca la mese (vezi FA, 6, 2), ceea ce inseamna ca propovaduirea perpetua a cuvantului lui Dumnezeu este principala indatorire a unui episcop.

4. Lipsa catehizarii. O problema stringenta si care cere rezolvare de multi ani. Cred ca ne-am saturat cu totii de predicile pline de clisee („trebuie sa fim milostivi”, „cine e baiat bun ajunge in rai si cine e baiat rau ajunge in iad”). Nu ar fi cazul sa lasam cliseele pietiste si sentimentale si sa ne intoarcem la Parinti, invatand concret oamenii ce inseama viata in Biserica, participarea la viata Bisericii, comuniunea cu Hristos (care inseamna mantuirea de fapt si de drept si care incepe inca din viata asta, nefiind o simpla indeplinire a unor cerinte metafizice pentru momentul mortii)? Decat sa fim ecologisti si filantropi pana la limita umanismului, nu mai bine impletim dreapta credinta cu filantropia, pentru ca adevarata filantropie este atunci cand mila sufleteasca este imbinata cu cea trupeasca? Si adevarata filantropie nu deriva din dreapta credinta?

Sa nu uitam ca Hristos nu cere o milostenie seaca, umanista, ci o milostenie hristologica, in care ne daruim unii altora in virtutea Chipului Sau. Nu degeaba spune „Străin am fost şi nu M-aţi primit; gol, şi nu M-aţi îmbrăcat; bolnav şi în temniţă, şi nu M-aţi cercetat” (Matei 25, 43).

5. Prea multa preocupare pentru a le inchide gura secularistilor prin actiuni filantropice. BOR nu trebuie sa uite ca nu este un ONG umanist al carui scop e filantropia sociala. Desigur, filantropia sociala a fost o caracteristica a Bisericii, in special dupa Edictul de la Milano, dar nu doar asta a facut Biserica. A mai combatut si erezii, a mai facut si apologetica etc. Cred ca BOR le da prea multa atentie unora, care sunt atat de manipulati incat nu pot sa observe ca daca nu exista evaziune fiscala, noi aveam un sistem medical extraordinar si comparabil cu orice sistem medical occidental. Iar asta e doar un exemplu. Dar asa cum un caine este calmat rapid cu un os, asa si „eroii” sociali cotidieni au primit osul „spitale nu catedrale”, lasandu-i pe evazionisti si corupti cu ale lor. Pana si „revolutia” asta de doi lei de dupa incidentul Colectiv s-a transformat intr-o scena in care grupuri de interese si-au strigat obsesiile (printre care si spitale, nu catedrale).

Cifrele oricum ii contrazic pe manipulati, asa ca BOR nu trebuie decat sa le prezinte si atat. Nu zic sa nu fie prezentata activitatea sociala intr-un fel (pentru haterii viscerali), dar nu trebuie sa se uite ca cei care vin la biserica, vin pentru Hristos, nu pentru cate centre sociale are BOR. Cei care nu il cauta pe Hristos, nu il vor cauta indiferent de activatea sociala a BOR. Materialistii nu sunt interesati de credinta, sunt interesati ca BOR sa devina o sluga a pretentiilor lor sociale (exact, si Lenin sau Stalin ai gandit la fel). Doar astfel se explica de ce toti materialistii te invita sa iti practici religia acasa (cica se simt ofensati), dar cand e vorba de banii BOR, pai atunci BOR trebuie sa isi foloseasca toate resursele materiale pentru altii si nu pentru sine!

Pentru cei care au intentii bune, nu e nevoie sa fie repetat la nesfarsit ca Biserica are activitate filantropica. O are de cand exista si pe spinarea acestui concept au aparut si spitalele. Manipulatii tot manipulati vor ramane si daca BOR face 5000 de spitale ultramoderne. Pentru ca si acolo vor aparea comentarii (cum experienta a si dovedit-o in atatea randuri), asta pentru ca unii sunt de profesie hateri si postaci. Nu uita asta, BOR!

6. Trebuie urgent sa puna cineva mana pe o matura si sa fie caterisiti toti clericii care au colaborat cu Securitatea, sau cel putin sa fie inlocuiti din functie. Astfel de oameni si-au pus tot timpul propiul interes mai presus de orice si nu au adus decat belele pentru BOR. Este inadmisibil ca un episcop precum Corneanu, dupa ce a turnat aproape pe intreaga perioada a comunismului, sa fie tinut in functie doar pentru si-a cerut iertare (vai, ce gest incredibil) si sa ii mai faci si articole elogiatoare in prezent dupa moartea lui. Bai, dar voi chiar credeti ca noi nu ne prindem? Daca vreti imagine buna, nu schimbati purtatorii de cuvant! Este suficient sa nu mai elogiati un securist pervers ca Nicolae Corneanu (si altii)!

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Ortodoxie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la Patriarhia Romana si metehnele ei

  1. Ioan C. zice:

    „Atatia ani de hirotonit popi simoniaci, pupatori in dos si fara niciun fel de chemare apostolica isi spun cuvantul.”

    Din păcate, greu de contrazis acest lucru!

    • Eu consider ca asta e principala cauza care a dus la dezastrul de azi, dar si la exodul masiv catre secte din anii ’90. Popii simoniaci si/sau securisti.

      • Ioan C. zice:

        Cunosc doi absolvenţi de teologie foarte bine pregătiţi, dar sunt preoţi misionari şi atât.
        Că pt. a obţine o parohie se cer nişte lucruri nu tocmai ortodoxe.

      • He he. Si nu ai idee cati sunt. Acesta e si motivul pentru care am specificat in articol ca preotii buni sunt trimisi doar in parohii sarace. Sunt si exceptii (cunosc cateva), dar nu ai sa vezi niciodata un diacon care a stat in permanenta pe laga episcop si sa fie apoi hirotonit pe seama unei parohii misionare. Bine, ca aici nu este doar vina unor ierarhi. Sa nu uitam si de unii protopopi care fac multe chestii fara ca ierarhul sa aiba habar. Si binenteles, oalele se spar in capul ierarhului. Eh, probleme multe…

  2. N-am răspuns aici, pentru că s-ar putea spune foarte multe – din păcate. Am vrut la un moment dat să scriu ceva sarcastic, ceea ce e mult prea uşor – din păcate…

    Sunt vremuri grele, în care cei care vor să se apropie de Hristos şi cei care vrem să rămânem cu Hristos în Biserică trebuie să facem acest lucru împotriva multor obstacole, încercări, ispite. Cei care nu vor să se apropie de Hristos au la îndemână nenumărate pretexte pentru asta. Domnul să ne aibă în pază…

    • Eu tot astept ca cei care nu merg la biserica pentru ca popii sunt hoti, sa nu mearga nici la spital pentru ca doctorii sunt corupti. Asta ca sa fie corectitudine pana la capat. In rest, Patriarhia chiar trebuie sa inteleaga ca nu are de ce sa incerce sa le faca pe plac haterilor, pentru ca nu va reusi. E foarte adevarat ca trebuie sa-si revizuiasca atitudinea, ca trebuie schimbati oameni si schimbate principii, dar in niciun caz nu trebuie sa incerce sa convinga haterii. Eu am vazut hateri pe net care cu cifrele in fata si tot injurau BOR (sau se faceau ca nu cred in cifrele alea, deci astia sunt si atei ai cifrelor). Nu aveau un motiv anume, dar asta e meseria lor.

      • Ei au aerul că au pierdut conştiinţa faptului că nu sunt(em) din această lume, că dacă lumea nu-i consideră ai ei, înseamnă că încă mai fac ceva bun din misiunea lor de a învăţa drept cuvântul adevărului. Şi, din păcate, cu reacţiile lor (mai ales ale patriarhului) la ostilitatea celor din lume, hateri sau nu, riscă să strice şi acel puţin bine.

  3. Pingback: De ce îl omagiază Biserica pe Patriarhul Roșu | Ortodoxie Traditionalista si Teologie Patristica

  4. Pingback: Este cu adevarat Biserica Ortodoxa Romana o tinta? Sau si-o face si cu mana ei? | Ortodoxie Traditionalista si Teologie Patristica

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s