Sfantul Ioan Gura de Aur despre tamaduirea patimilor prin impartasirea cu Trupul si Sangele Domnului

Nota: Am spus de foarte multe ori ca pentru intelegerea gandirii unui Sfant Parinte este necesara atat raportarea concreta la ceea ce invata Biserica in general, cat si studiul intregii opere a sfantului respectiv (sau cel putin a unei parti considerabile).

Atunci cand vine vorba de Sfantul Ioan Gura de Aur, unii il considera ca fiind adversar al Desei Impartasanii si ca cere sa ne apropiem doar daca suntem „vrednici” de Potir. Iar asta inteleg cei in cauza prin raportarea stramba la omiliile Sfantului Ioan la Epistola catre Evrei a Sfantului Apostol Pavel. Desi teologi ca Larchet si Papadopoulos au aratat destul de clar care este gandirea teologica a Sfantului Ioan, din pacate multi tot nu vor sa renunte la conceptiile lor pietiste si idolatre.

Iata insa si un pasaj interesant din Omiliile la Matei (PSB 23, E.I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1994, pp. 60-61):

Inchipuieste-ti, daca vrei, ca si mania este tot o fiara. Arata si tu fata de tine tot atata zel cat il arata altii pentru imblanzirea leilor; imblanzeste si tu, domesticeste si tu mania din sufletul tau. Si mania are dinti si unghii groaznice; daca nu-ti domesticesti mania, mania omoara totul. Nu pot sfasia leul si vipera maruntaiele atat de cumplit ca mania, sfasiindu-le necontenit cu unghiile ei de fier. Nu vatama numai trupul, ci strica si sanatatea sufletului, mancandu-i, rupandu-i, rozandu-i toata puterea, facandu-l cu totul nefolositor. Daca un om are virmi intestinali nu poate nici respira, caci viermii ii macina toate cele dinlauntrul lui; ei bine, cum vom putea da noi nastere la ganduri bune cand avem in noi un sarpe ca acesta, adica mania, care ne mistuie toate gandurile?

Cum putem sa scapam de aceasta vatamare?

Daca bem bautura care poate ucide toti viermii si toti serpii acestia dinauntru nostru!

Si care-i bautura cu o putere atat de mare?

Cinstitul Sange al lui Hristos daca te impartasesti cu indraznire. El poate stinge toata boala. Impreuna cu cinstitul Sange al lui Hristos, ascultarea cu atentie a dumnezeiestilor Scripturi, apoi milostenia unita cu ascultarea predicii. Prin acestea vor putea fi omorate patimile care ne vatama sufletul. Numai atunci vom trai cu adevarat; acum nu suntem intru nimic mai buni decat mortii.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Deasa Cuminecare. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

45 de răspunsuri la Sfantul Ioan Gura de Aur despre tamaduirea patimilor prin impartasirea cu Trupul si Sangele Domnului

  1. kalinikos zice:

    Ca sa nu mai spun ce zice putin mai sus:
    „De aceea nici în oraș, nici în biserică nu poţi ști degrabă cine-i credincios și cine-i necredincios, afară doar de ai sta în timpul împărtășirii cu Sfintele Taine ca să vezi cine iese afară şi cine rămîne să se împărtãșească.”
    Adica cei credinciosi se impartaseau toti?

  2. maria zice:

    Trunchezi textele Sfintilor ca să poti amăgi lumea…dacă spui de mănie…de la mânie e si ura si dusmănia…cu care moarte de mucenic dacă va suferi cineva ,si nu va vedea fata Domnului cel ce urăste,si tu vii si spui că Trupul Domnului potoleste mânia făra ca tu să faci ceva?
    dar tu ai trunchiat acest text ,că nu cred eu că Sfântul ar fi împărtăsit pe cei mâniosi ca să le potolească mânia cu Trupul Domnului !!….ar fi culmea nebuniei ca un Sfânt să facă asa ceva?

    uite un text de la Sf Ioan Gură de Aur:

    „De aceea o spun mai dinainte si o strig cu mare glas:Dacă cineva după acastă sfătuire si invătătură,se mai duce la vătămarea nelegiuită a spectacolelor de la hipodrom,nu-l voi mai primi in acest lăcas,nu-l voi mai impărtăsi cu Sfintele Taine,nu-l voi mai lăsa să se atingă de Sfânta Masă ci,după cum păstorii despart oile pline de râie de cele sănătoase,ca să nu le dea si acestora boala,tot asa voi face si eu”

    dacă numai pentru atîta lucru îi oprea Sfântul de la Impărtăsanie …atunci ce mai vorbim si de altele?
    Uite pentru cine e medicament Sfânta împărtăsanie :

    Sf Atanasie al Antiohiei:”daca vom cadea in oarecare lucruri mici ,omenesti si usor de iertat de exemplu,fiind furati de limba,de auz sau de ochi ,de slava desarta de intristare si irascibilitate sau ceva din unele ca acestea ,atunci facindu-ne reprosuri noua insine si marturisindu-ne lui Dumnezeu asa sa ne impartasim din Sfintele Taine crezind ca impartasirea dumnezeiestilor taine ni se face spre curatirea unora ca acestea ,adica aceste pacate mici nu insa si de cele grele si necurate pe care le-am fi facut” ,

    „atunci facindu-ne reprosuri”…adică prin pocăintă de cele usoare…

    • Andrei zice:

      Doamna Maria, hai sa-ti zic ceva. Daca nu poti sa intelegi, te rog… lasa-ne. Ai o deficienta clara de intelegere. Ai doar dusmani imaginari si toata lumea e condamnata la iad, lipsita de smerenie si indruma oamenii cu pacate opritoare sa se impartaseasca. Asa ca ramai in lumea ta si lasa-ne in pace.

    • kalinikos zice:

      Doamna/domnisoara Maria, haideti sa va intreb ceva: cand v-ati impartasit ultima data cu cinstitul Trup si Sange al Mantuitorului?

      • maria zice:

        kalinikos
        am mai spus asta….dar nu are importantă asta…..că eu spre slava lui Dumnezeu am găsit un duhovnic în duhul Sfintilor Părinti ,dar mă doare de cei ce nu au….

      • Andrei zice:

        Ei na! D-aia nu mai dormiti noaptea, de grija noastra! Si ca stiti sigur ca duhovnicii nostri (pe care nu i-ati intalnit niciodata, apropo) nu sunt in duhul Sfintilor Parinti. Pentru asta imi vine sa zic niste chestii urate, dar ma abtin.

        Iar a te impotrivi Desei Impartasanii e tare in Duhul Sfintilor Parinti…

      • kalinikos zice:

        D-na Maria. Nu mi-ati raspuns la intrebare: Cand v-ati impartasit ultima oara cu Sfintele Taine?

  3. ioanc zice:

    Fiind in post, poate ajuta sa nu ne mai tulburam:

  4. Andrei, se pare că aceste cuvinte, „Deasa Împărtăşanie”, au oarece proprietăţi de invocare… 😀

    • Andrei zice:

      La asta ma gandeam si eu :)) Nici nu postez bine un articol pe tema asta ca gata, e aici!

      • maria zice:

        Andrei
        Cum să tac?….Poate un duhovnic să împărtăsească pe cineva cu asa stare de mănie cu Sf Împărtăsanie?….ca Sf Împărtăsanie să tămăduiască mânia fără ca el să facă ceva?dă-mi argument clar nu texte trunchiate?Sfintii chiamă la lupta cu păcatul si înlocuirea răului cu virtuti bune si apoi la sfintire……si tu vii cu „baghete magice”?Habar nu aveti de poruncile Domnului si că fără ele nu ne mântuim si tu bati câmpii!de fapt chemi lumea la osîndă si la minciună si nici măcar nu vezi…..că esti plin de mândrie…ceea ce faci tu la asta amăgesti si pe altii

      • Andrei zice:

        Maria, tu ai cateva probleme serioase pe care trebuie sa i le comunici cuiva. Si sa-ti spun de ce:

        1. Nu cred ca poate fi cineva atat de prost incat sa priceapa anapoda absolut tot ce scrie aici (incluzand si comentariile postate de alte persoane). Tu pricepi absolut tot anapoda! Sau mai bine zis: nu pricepi absolut nimic! Au fost destui nebuni care au comentat p-aici, dar oamenii macar incercau sa para logici. Incercau sa se raporteze concret la ce scrie in articol/comentariu, chiar daca tranteau o tampenie. Tu nici macar nu incerci!

        2. Suferi de sindromul marturisitorului. Si mai grav e ca ca tu creezi terenul ca sa fii marturisitoare, tu nu ai cazuri concrete. Cand ai comentat aici prima data, ai trantit-o p-aia cu duhovnicii care dezleaga pacate opritoare, de unde ai concluzionat ca eu amagesc lumea si ca tu d-aia nu taci (!?). Exact la fel si la articolul asta pe care in mod evident nici macar nu l-ai citit (nu ar fi prima data cand te prind cu chestii necitite). Deci daca tu ai inteles din articolul asta ca eu consider ca te tamaduiesti in mod magic de patimic prin Impartasanie, esti dusa cu pluta.
        Si marturisitoare ai fi fost prima si a doua oara (daca ai fi avut dreptate, evident). Tu esti doar o maniaca. Si una care doar inventeaza greseli ale altora ca sa aiba ea de ce sa fie „marturisitoare”.

        3. Voi, maniacii „marturisitori”, cand sunteti jigniti, va activati ceea ce eu numesc „mucenic mode”. Pentru ca aveti o imaginatie bolnava, acolo unde voi sunteti profetii lui Dumnezeu si „pacatosii” nu vor sa va asculte.
        Deci sa lamurim o chestie: nu pleci cu nicio cununa de aici draga Maria, ca nici nu ai cum, din moment ce tu marturisesti doar impotriva chestiilor pe care tot tu le-ai inventat si le-ai pus pe umerii mei si ai altora.

        4. Te-am mai rugat de nenumarate ori sa inveti teologie daca vrei sa pricepi o iota din scrierile Parintilor si mai ales, daca vrei sa fii cu adevarat marturisitoare. Sa fii si nestiutor, si cu pretentii de „marturisitor” este un bilet sigur spre iad. Din nestiinta (prostie) se nasc cele mai mari pacate. Eu nu mai am cum sa-ti explic tie cu Deasa Impartasanie pentru ca efectiv nu pricepi nimic. Si inca sper ca este un gol de studiu si incapatanare stupida, nu prostie problematica.

        5. Din moment ce tie iti place blogul lui saccsiv, permite-mi sa nu am niciun fel de incredere in criteriile tale de apreciere a duhovniciei cuiva.

      • maria zice:

        Andrei
        ca eu amagesc lumea si ca tu d-aia nu taci (!?).

        Sfintii împreună cu indemnul la Trupul Domnului,avertizau si pe cei nevrednici să nu cumva să se osîndească,….adică îi avertizau si osânda care îi asteaptă pe cei ce se împărtăsesc cu nevrednicie….ori tu vii si demonstrezi cât de bun este Trupul Domnului si că te vindecă de mînie…pur simplu,fără să spui că trebuie să faci sau nu ceva?….si mai si spui că nu l-am citit?…l-am citi f. bine să văd ce minciuni mai aduci ca nu cumva să mă acuzi din nou că nu l-am citi ca si alte dăti.asa te aperi tu…că deh,alt argument de apărare nu ai….

        Deci daca tu ai inteles din articolul asta ca eu consider ca te tamaduiesti in mod magic de patimic prin Imp, artasanie, esti dusa cu pluta.
        Asa faceau Sfinti?făceau de râs?(esti dusa cu pluta)sau dispretuiau?….ori se rugau ptr cei neputincosi?…dar dacă tu habar nu ai de poruncile Domnului ce să-ti cer mai mult?arată-mi în această postare măcar un avertisment ptr cei care se împărtăsesc cu păcate opritoare!!….arată-mi aici că mânia care tu o aduci argument trebuie să faci ceva să scapi de ea,ca apoi să te poti sfinti…..că tu aici spui că Trupul Domnului te scapă de asa mânie!nu?nu asa spui?….arată-mi măcar un argument adus de tine aici

        3. Voi, maniacii „marturisitori”,
        Mda?!!maniac este părintele meu de la care îti aduc toate aceste argumente? ,si nu de la el ci de la Sfintii pe care voi îi terfeliti….îi călcati în picioare cuvîntul lor,pentru care veti răspunde amarnic!!

        „pacatosii” nu vor sa va asculte.
        Fiecare are libertate,si nu trebuie să asculte de noi,ci de cei care au fost trâmbitele lui Dumnezeu,si pe care voi îi ignorati.

        tu marturisesti doar impotriva chestiilor pe care tot tu le-ai inventat
        Mda?am inventat eu?dovedeste…că mare va fi surpriza ta dincolo dacă aici nu te vei trezi….

        4. Te-am mai rugat de nenumarate ori sa inveti teologie daca vrei sa pricepi o iota din scrierile Parintilor
        Asta îi spui părintelui meu care eu de la sfintia sa iti argumentez nimic de la mine?…si sfintia sa de la Sfinti?…îti repet in jur de 5000 de suflete a mărturisit si stie starea căzută a lumii ,nu unul ca tine care se mândreste cu atâtea scoli pe care le-a făcut….cînd tu ai să măturisesti măcar 1000 de suflete atunci că vorbesti …nu să dispretuiesti pe cei care tin de sfintii lui Dumnezeu.Nu ai citi tu cît a citi părintele meu….

        Sa fii si nestiutor, si cu pretentii de „marturisitor” este un bilet sigur spre iad.,
        Tie iți spui asta
        Din nestiinta (prostie) se nasc cele mai mari pacate.
        ia aminte că duhul lui Dumnezeu tie iti spune asta

        5. Din moment ce tie iti place blogul lui saccsiv,
        Saccsiv e vreun sfânt cumva….il apreciez pe saccsiv că are multe părti bune chiar dacă mai scapătă….dar e mirean…tu care te lauzi că ai făcut teologia ,am pretentii la tine…vasile măcar nu are teologia dar oricum vede niste lucruri mai bine decît multime de preoti care se cred că-L mărturisesc pe Dumnezeu

      • Andrei zice:

        Maria, ai atins un nou nivel: nu intelegi ca nu intelegi! Si te mai si incurci in propriile scheme.

        Sfintii împreună cu indemnul la Trupul Domnului,avertizau si pe cei nevrednici să nu cumva să se osîndească,….adică îi avertizau si osânda care îi asteaptă pe cei ce se împărtăsesc cu nevrednicie….ori tu vii si demonstrezi cât de bun este Trupul Domnului si că te vindecă de mînie…pur simplu,fără să spui că trebuie să faci sau nu ceva?….si mai si spui că nu l-am citit?…l-am citi f. bine să văd ce minciuni mai aduci ca nu cumva să mă acuzi din nou că nu l-am citi ca si alte dăti.asa te aperi tu…că deh,alt argument de apărare nu ai….

        Pai Sintii Parinti asa faceau. Dar cum se face ca tu insisti doar pe o fata a mondei, fara sa ai in vedere ca departarea nejustificata de Impartasanie inseamna moarte sufleteasca? Sfintii Parinti insistau si pe necesitatea Desei Impartasanii pentru cei care nu erau opriti. Apoi in seria ta de neintelegeri e urmatoarea: noi nu ne adresam si nu ne-am adresat niciodata celor care NU pot sa se impartaseasca. Noi ne adresam celor care pot si vor sa traiasca constient si eclezial credinta. E atat de simplu sa vezi asta! Dar daca esti setat pe vanatoare de vrajitoare, devii mai orb decat orbii!
        Apoi, femeia lui Dumnezeu, unde scrie ca te vindeci pur si simplu? Daca zici ca ai citit textul, cum l-ai citit? Ca nu aveai cum sa il citesti si sa intelegi total anapoda ce e scris in el! Nu vezi ca ai obsesii? Nu vezi ca totul se petrece in capul tau?
        Si ca nu citesti textele ai recunoscut singura, aici: https://theologiepatristica.wordpress.com/2015/07/07/deasa-impartasanie-si-rigoristii-canoanelor/#comment-3385 Nu dor prostia si ipocrizia niciodata?

        Asa faceau Sfinti?făceau de râs?(esti dusa cu pluta)sau dispretuiau?….ori se rugau ptr cei neputincosi?…dar dacă tu habar nu ai de poruncile Domnului ce să-ti cer mai mult?arată-mi în această postare măcar un avertisment ptr cei care se împărtăsesc cu păcate opritoare!!….arată-mi aici că mânia care tu o aduci argument trebuie să faci ceva să scapi de ea,ca apoi să te poti sfinti…..că tu aici spui că Trupul Domnului te scapă de asa mânie!nu?nu asa spui?….arată-mi măcar un argument adus de tine aici

        Se vede ca esti straina de Sfintii Parinti, ca altfel ai fi stiut ca ei ii ironizau pe cei care erau irationali si tineau cont doar de obsesiile lor, cum faci tu! De ce ii folosesti pe sfinti in mod mincinos? Iar daca ai fi citit textul, ai fi inteles cu adevarat ca nu zice nimeni ca te vindeci in mod magic. Ai fi vazut ca Sfantul Ioan Gura de Aur zice ca:


        Cum putem sa scapam de aceasta vatamare?

        Daca bem bautura care poate ucide toti viermii si toti serpii acestia dinauntru nostru!

        Si care-i bautura cu o putere atat de mare?

        Cinstitul Sange al lui Hristos daca te impartasesti cu indraznire. El poate stinge toata boala. Impreuna cu cinstitul Sange al lui Hristos, ascultarea cu atentie a dumnezeiestilor Scripturi, apoi milostenia unita cu ascultarea predicii.

        Dar daca nu l-ai citit, ce pot sa-ti fac?
        Si apoi, vrei sa specific la finalul fiecarui articol ce ceri tu? Nu sesizezi penibilul? Nu, nu ai cum.

        Mda?!!maniac este părintele meu de la care îti aduc toate aceste argumente? ,si nu de la el ci de la Sfintii pe care voi îi terfeliti….îi călcati în picioare cuvîntul lor,pentru care veti răspunde amarnic!!

        Iarta-ma ca nu respect cuvintele unui necunoscut si unui strain aduse in fata ochilor mei de o persoana care nu face diferenta intre a propavadui Deasa Impartasanie si a indruma pe cei cu pacate opritoare sa se impartaseasca. Tu chiar ai impresia ca daca imi spui ca sunt cuvintele unui necunoscut de care nu stiu nimic, ma sperii? Dar gandesti macar putin?

        Apoi, apelul la autoritate e futil chiar si daca vine vorba de o persoana/opera cunoscuta. Apelul la autoritate arata ca nu gandesti, ci vorbesti doar ce ai fost dresata sa spui. Tocmai d-aia si in Biserica e valabil consensum patrum. Si un Parinte in particular nu a devenit autoritate daca nu i s-a oferit aceasta autoritate de catre Biserica. Si tu ai vrea sa ascult de ce zice duhovnicul tau despre care nici nu stiu daca exista cu adevarat? Of, Doamne…

        ia aminte că duhul lui Dumnezeu tie iti spune asta

        Cat de demonizat si mandru sa fii incat sa nu accepti niciun fel de critica si sa mai si crezi ca poti stii ce spune si cui Duhul lui Dumnezeu! Eu cand iti zic ca esti dusa cu pluta?

        tu care te lauzi că ai făcut teologia ,am pretentii la tine…

        Tu ai pretentii de la mine sa zic ca tine. Dar tocmai ca am facut teologia nu pot sa fiu de acord cu aberatiile tale neteologice si dupaurechiste. Nu mai zic ca nu sunt de acord pentru ca sunt pure inventii puse in carca mea pentru ca vrei tu sa te creada lumea mare marturisitoare. Pentru ca imi imputi chestii doar din imaginatia ta bolnava conform careia noi indrumam oamenii sa se impartaseasca oricum (si altele). Si asta pentru ca ai o nevoie bolnava sa ii acuzi pe altii ca sa te auto-aprobi pe tine. Asta se numeste boala spirituala si trebuie tratata! Numai din faptul ca este a nu stiu cata oara cand vii aici cu aceleasi prostii se vede cat esti de agitata.

  5. ioanc zice:

    Am gasit pe site-ul revistei „Altarul Banatului” doua articole care trateaza aceeasi problema: cea a „desei impartasiri”. M-am gandit sa postez link-ul respectiv, caci poate … poate, ne ajuta sa intelegem mai bine ce inseamna de fapt „deasa impartasire”. (http://altarul-banatului.ro/?page_id=860)

    In primul articol „EUHARISTIA – TAINA BISERICII, TAINA VIEȚII o abordare canonico – duhovnicească” (Arhid. asist. univ. drd. Vicențiu Românu Protos. asist. univ. drd. Casian Rușeț) , autorii se intreaba, pe buna dreptate „cum a putut să apară această ciudată doctrină de primire a Euharistiei o singură dată sau de patru ori pe an?. De ce acest lucru incredibil nu provoacă uimire, nu provoacă fiori, în timp ce dorința de împărtășire mai deasă provoacă teama, opoziție, rezistență?”. Si incearca foarte argumentat sa raspunda acestor intrebari.

    Al II-lea articol „EUHARISTIA CA TAINĂ A REFACERII ȘI ÎNNOIRII NOASTRE ÎN HRISTOS, POTRIVIT TEOLOGIEI PĂRINTELUI DUMITRU STĂNILOAE”(Diac. drd. Andrei-Mihai Zaieț) este un studiu impartit in trei parti, analizand efectele pe care le produce Euharistia in viata crestina, potrivit gandirii parintelui Dumitru Staniloae – „ca innoire a vietii si unire a omului cu Dumnezeu”. Am sa redau o parte din articol:

    „Deasa împărtășire ne transpune încă din această viață spre orientarea Împărăției cerurilor. Părintele Stăniloae insistă așadar în întreaga sa operă asupra intensității lucrării lui Dumnezeu în viața umană și în special în Sfânta Euharistie. Viața veșnică și răspunsul veșnic, personal și liber este caracteristica ce o transmite împărtășirea pentru dobândirea acestor bunuri în Împărăția cea veșnică. Rugăciunea fără intensitatea euharistică rămâne o lucrare nedeplină de încercare a comuniunii cu Dumnezeu. Din motivul acesta, părintele Stăniloae observă că toți oamenii vor participa la veșnicia lui Dumnezeu și la Împărăția Sa, însă din diferite stări: fericire sau chin”

    Doamne, ajuta!

    • Mulţumim pentru semnalare, foarte bune articole.

      Doamne, ajută!

      • Andrei zice:

        Da Ioan, multumim!

        CHiar faine articolele respective si nu stiam de existenta lor. Superb!

        Si pe langa aceste articole exceptionale, mai exista „n” carti si studii pe problema asta. Am recomandat eu un diatamai cartoiul scris de Stelian Gombos care abunda in argumente.

        Cu ocazia anului omagial al Euharistiei si al Spovedaniei au aparut pe la Doxologia vreo 5 carti care cuprind doar studii pe tema celor doua Taine. 5 (cinci) carti! Inca vreo doua pe la Renasterea (dintre care una de 600 de pagini), altele pe la Basilica + atatea alte studii si carti, destule si pe net.

        Dar trebuie sa si vrei sa le citesti, sa vrei cu adevarat sa cunosti si sa crezi mereu ca mai ai multe de invatat. Din pacate insa unii au o viziune opaca si pur si simplu nu vor. Ei cred ca daca au frunzarit pe internet cateva articole au inteles teologia euharistica si pot „marturisi” prostia lor pe internet.

        Vin si eu cu ceva completari:

        http://www.seminariasi.ro/teologice/despre-impartasirea-deasa

        http://www.impantokratoros.gr/impartasire-deasa.ro.aspx
        „Iar cuviosul Paladie povesteşte despre Avva Macarie Egipteanul că, vindecând pe femeea aceea, care din lucrarea diavolului apărea oamenilor ca o iapă, i-a dat acest sfat şi i-a zis: „Femee, niciodată să nu te lipseşti de împărtăşirea cu Sfintele Taine ale lui Hristos, ci să te împărtăşeşti adeseori, deoarece această lucrare diavolească te-a ajuns, Pentru că nu te-ai împărtăşit de cinci săptămâni şi de aceea a putut diavolul să te ispitească”.

        http://acvila30.ro/staretii-de-la-optina-sfaturi-despre-impartasania-deasa-necazuri-si-viata-de-familie/

        http://www.mitropolia-ro.de/index.php/cuvinte-de-invatatura/448-spovedania-si-impartasania-cateva-ganduri-si-indrumari-practice

        Si pot sa mai scot inca pe putin 50 de articole de pe net (salvate de mine). Dar cine nu are urechi de auzit, nu va auzi!

      • Andrei zice:

        http://www.teologiesiviata.ro/sites/default/files/articol/pdf/2014/07/06_tiron_-_practica_sfintei_euharistii.pdf

        Inca un articol (de vreo 20 de pagini) despre problema Desei Impartasanii. Hai ca incet, incet, ajungem la 100 de pagini de recomandari 🙂

      • kalinikos zice:

        ce articole bune bre. Texte trunchiate, intoarse pe dos. Cum adica toti Sfintii spun ca trebuie sa te impartasesti? Nu e adevarat, toti sunteti pacatosi, iadul va mananca, deci nu aveti voie la Sfantul Potir.

        In alta ordine de idei, imi aduc aminte de prima mea vizita la Sfantul Munte. Eram cu un prieten din Arad, Dumnezeu sa-l odihneasca. La manastire la Grigoriu (cred, sau la Dionisiu) prietenul asta al meu se lanseaza intr-o polemica cu un american convertit, pe tema frecventei impartasirii. Prietenul meu, deh, ce stia de la Parintele Cleopa, de la calugarii de la Sihastria, si in general de prin Moldova, ‘te poti impartasi numai la 40 de zile’. Americanul nu intelegea de ce: ai pacate opritoare? Nu. Ai oprire de la duhovnic? nu. Si atunci, de ce sa nu te impartasesti mai des de 40 de zile? ‘Fiindca iei har peste har’. Nu as putea sa va descriu figura americanului. Prima data a crezut ca nu a inteles bine, dar dupa ce s-a prins… In viata mea nu am vazut o figura mai nedumerita si mai compatimitoare totodata decat a acelui om.
        SIncer, eu am incercat intotdeauna sa-mi dau seama ce inseamna mai exact ‘har peste har’. Pana acum nu am reusit. Poate vreunul din voi sa ma lumineze…

      • 🙂 Kalinikos, mi-a plăcut istorisirea cu americanul şi Sfântul Munte. Bine că n-a luat-o şi pe cocoaşă, cum a păţit părintele Rafail Noica, ca să se înveţe minte să mai pună la îndoială infailibilitatea doctrinei cleopiste cu privire la împărtăşirea deasă, care prin împărtăşire deasă înţelege împărtăşire la 40 de zile.

        Interesant e că femeia din textul citat de Andrei, care a fost transformată magic în iapă, nu se împărtăşise de 35 de zile, ceea ce după Avva Macarie o lăsa vulnerabilă la influenţele demonice. Parcă nu prea se pupă cu cele 40 de zile ale părintelui Cleopa. Ea n-a primit prin asta har peste har, ci mai degrabă dimpotrivă.

      • Kalinikos, Dumnezeu să-l ierte şi să-l odihnească pe amicul tău!

      • „Har peste har” este, desigur, o expresie la Sf. Ioan Teologul, care nu pare nicidecum să aibă vreo legătură cu numărul de 40 de zile:

        http://bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=35&cap=1#16

      • kalinikos zice:

        tocmai ca acolo spune ca „toti am luat har peste har” deci e ceva bun, pe cand aici e socotit ceva daunator.

      • Andrei zice:

        Am descoperit zilele astea si ce sfaturi dadea parintele Argatu cu privire la Sfanta Impartasanie:

        Când urmează să te împărtăşeşti, te opreşti de la relaţiile conjugale cu soţia 7 zile înainte de împărtăşanie şi 3 zile după împărtăşire, pentru ca nu cumva să pângăreşti Sfânta Împărtăşanie şi să necinsteşti Trupul lui Hristos care ţi s-a încredinţat;

        Cel ce este bolnav, se poate împărtăşi mai des,din 40 în 40 de zile.

        – Părinte, câte zile trebuie să ţii post, ca să te poţi împărtăşi?
        7 zile. Se socoteşte că după 7 zile de post se elimină toate grăsimile din corp. Să ne asemănăm la trup cu Mântuitorul. El nu a mâncat decât peşte.

        * Părinte, te poţi împărtăşi şi în fiecare duminică?
        – Nu, e prea des şi devine obicei (!!!???), nu este voie, cel mai des la 40 zile, aşa, săptămânal, trebuie să ţii post, împărtăşania nu se dă oricum.
        Părinte, uneori Postul Sf. Ap. Petru şi Pavel, ţine 3 zile cum se procedează ca să te poţi împărtăşi ?
        – Când postul ţine doar 3 zile, începi cu 4 zile mai înainte ca până în ziua aceea să fie 7 zile de post, să te poţi împărtăşi, de nu, iei doar aghiazmă.

        Cititi si va cruciti. Si sa nu iti vina sa te dai cu capul de pereti cand vin unii ca tanti maria si tot pe tine te acuza ca „amagesti lumea” cand majoritatea oamenilor tin cont de sfaturile de mai sus ca deh… sunt zise de un „mare duhovnic”. Pe acelasi principiu, sa taci si sa nu expui pozitia patristica despre Impartasanie? Sau sa participi in mod inconstient la perpetuarea unor practici fara niciun fel de legatura cu Traditia Bisericii?

        Cam asta inseamna sa fii „marturisitor” fara sa ai habar si fara sa intelegi ce se discuta cu adevarat.

      • kalinikos zice:

        „Mantuitorul nu a mancat decat peste” Poftim!? Pai si ritualul pascal in care iudeii trebuiau sa consume un miel intreg pe unde e? Sau Hristos o fi zis, lasa ca pe asta il sar, ca sunt lacto-vegetarian. Sau ma rog in varianta de mai sus piscico-vegetarian.
        Mai auzisem acum vreo 25 de ani o femeie care umbla cu tot felul de parascovenii (a se citi yoga crestina – sic!) si care stia ea cu siguranta ca Hristos a mancat doar peste. Deh, ce sa-i faci. O fi avut vreo descoperire.
        In alta ordine de idei, stau si privesc din alt punct de vedere: daca nu ai oprire de la Sfanta Impartasanie dar nu te impartasesti, se cheama ca refuzi comuniunea cu Biserica… Lucru care se cam canoniseste… Greu…

      • Andrei zice:

        Exact! Tocmai asta e problema cu cei care citesc fara sa inteleaga canoanele Sfantului Vasile cel Mare de exemplu. Ei vad acolo doar o lista de pacate care opresc. Insa nici unul nu se intreaba… dar de ce fix pedeapsa asta? De ce fix oprirea de la Impartasanie? Nu cumva pentru ca asta era elementul care arata ca un crestin participa deplin la comuniunea ecleziala (impartasindu-se) de care este despartit temporar pentru pacate? Nu cumva pentru ca un crestin e crestin cat timp se impartaseste si duce o viata in Hristos, opusul fiind pacatul si departarea de Potir? Nu cumva de aceea acelasi sfant spune ca:

        Desigur ca impartasirea zilnica si hotararea de a primi zilnic sfantul Trup si Sange al lui Hristos e un lucru bun si folositor, caci El Insusi o spune limpede: „Cel ce mănâncă trupul Meu şi bea sângele Meu are viaţă veşnică” (Ioan 6, 54). Cine se indoieste ca participarea continua la viata n-ar fi acelasi lucru cu a trai pe mai multe planuri?

      • kalinikos zice:

        Exact: ce logica are oprirea de la Sfanta Impartasanie pentru o zi sau pentru trei zile, daca tu oricum te impartasesti la sapte zile, sau mai rau, la patruzeci de zile.
        Sau, in logica exemplului de mai sus, 33 de zile iti faci de cap, dupa care tii 7 zile de post (faza cu grasimile e geniala, trebuie sa recunosc), te impartasesti, dupa care mai tii 3 zile, sa nu te spurci, dupa care ai dezlegare inca 33 de zile de „nebunii”?
        Dar deh, cum am mai spus, e greu sa-ti fie viata astfel incat sa te poti impartasi in fiecare Duminica, daca nu in fiecare zi. Si atunci fiindca toate astea trebuiau sa aibe un nume, i-au spus „de cel putin patru ori pe an”.

        P.S. Apropos de faza cu grasimile eliminate din corp, acu vreo cativa ani avut nevoie sa-mi fac toate analizele de sange, evident exact in mijlocul Postului Mare. Cand am dus rezultatele medicului, primul sfat a fost sa nu mai mananc atat de mult salam si grasimi. Sa mai ai incredere in doctorii astia 😀

      • Ah, deci har peste har e ceva rău?? Şi Sf. Ioan care n-a ştiut…

        Foarte tare asta cu obiceiul.

        Da, asta practic înseamnă că la noi a refuza comuniunea cu Biserica se consideră un gest de smerenie şi de evlavie la Sfânta Împărtăşanie. Trăim într-o lume pe dos…

  6. maria zice:

    Andrei
    Tocmai asta e problema cu cei care citesc fara sa inteleaga canoanele Sfantului Vasile cel Mare de exemplu.

    Ce spune Sf.Vasile cel Mare?
    „Că aşa stau lucrurile şi nu altfel, se vede clar din faptul că acelaşi Sfânt Vasile cel Mare, care îi cheamă la împărtăşire pe cei care nu au păcate opritoare, dar sunt delă­sători, îi opreşte categoric pe cei cu păcate:
    20 ani – pe cei ce au ucis de voie,… 7 ani – pe curvari, ….15 ani – pe preacurvari, ….15 ani – pe cei ce fac perversiuni sexuale, ….10 ani – pe cei ce au jurat strâmb, …20 ani – pe cei ce fac vrăjitorii şi fermecătorii, până la sfârşitul vieţii pe cei ce s-au lepădat cu voia lor de Hristos etc
    http://www.apologeticum.ro/2014/01/ii-cum-ne-impartasim-impotriva-curentului-care-transformat-deasa-impartasanie-intr-o-moda/#comment-374557

    deci:dacă acesti oameni sânt opriti pe atâtia ani…pe cine mai chemi tu?pe cei care poti să-i numeri pe degete si restul să-i lasam să-i ia dracul pe toti nu?….sau zici că am o problemă cu nemerele? …asta înseamnă că aruncăm pe acesti Sfinti la gunoi să nu mai avem probleme cu numerele,si venim noi cu pogorămintele după mintea noastră?

    • Andrei zice:

      Doamne Dumnezeule… eu inca ma intreb cum nimeresti pantofi din aceeasi pereche cand te incalti, daca dupa tot ce s-a scris mai sus, tu vii si trantesti comentariul asta. Asta o data.

      Ai citit macar tot ce s-a postat mai sus? Doamne fereste! Cum sa faci asa ceva? Sa incerci tu cumva sa iti indrepti ideile adogmatice si pe alocuri eretice?

      Ar fi deja a zecea oara (pe putin) cand iti arat ce aberatii contin ideile tale despre „pe cine sa chemi”. Nu ai decat sa repeti ca o moara stricata asta, ca eu deja ti-am raspuns. Si nu ai decat sa te documentezi pe tema asta. Ai resurse bibliografice cu duiumul mai sus. Vrei sa te indrepti? Citeste! Nu vrei? Ramai asa cum esti si lasa-ne in pace!

    • kalinikos zice:

      matale la ce categorie intri? La ucigasi de voie? La curvari, prea-curvari sau la perversi? La juraminte strambe? Ori la vrajitori si fermecatori? Ori veti fi fiind intre cei de-i poti numara pe deshte!
      Tot nu am primit raspuns la intrebarea de mai sus: cand v-ati impartasit ultima data?

      • Andrei zice:

        Eu un motiv pentru care Sfantul Paisie Velicikovski se temea sa nu ajunga canoanele pe mana oricui atunci cand au fost traduse si publicate si in romana. Si e un motiv pentru care trebuie sa inveti si sa intelegi teologia pastorala pentru a putea intelege cu discernamant si canoanele. D-aia nu oricine e duhovnic.

        Apoi cat de deprimant sa fie sa vezi peste tot numai curvari, precurvari, vrajitori si alte cele? Ce viziune a vietii o mai fi si asta asta? Si intrebarea cea mai buna pusa de tine, Kalinikos: tanti maria la ce categorie intra? La aia ce mai rea: judecata. Caci cel care judeca pacatele altora este mai rau decat un curvar sau preacurvar. Nu mai zic de cel care din prostia cea multa, nu doar ca judeca, dar mai indeparteaza si oamenii de Viata sub diferie pretexte fals-evlavioase si pietiste.

  7. Îmi place noul format, dar a dispărut lista de comentarii noi…. 😦

  8. kalinikos zice:

    ar trebui sa se schimbe automat inaltimea div-ului respectiv, daca schimbi imaginea si pui una mai lata. E posibil sa fi luat imaginea asta din cache, autogenerata la dimensiunile astea cand ai schimbat tema.

  9. Da, dar acum nu se mai vede Pâinea de pe masă…

  10. ioanc zice:

    Cum te numeşti creştin dacă nu ai conştiinţă euharistică?

    „Nu cred că înnoirea vieţii duhovniceşti va fi posibilă, dacă vom continua să-i îndemnăm pe credincioşi să se spovedească doar în cele patru mai posturi de peste an. Dimpotrivă, treptat, nici în aceste perioade nu-i vom mai întâlni la scaunul de spovedanie. Măcar pe cei care au râvnă şi bunăvoinţă să stăruim a-i învăţa ce să facă, spre a se apropia de Sfânta Împărtăşanie cu regularitate. Cei care se împărtăşesc o dată pe an sau chiar sunt opriţi de la cuminecare pe ani de zile ajung adesea să-şi închipuie că aceasta este starea firească în Biserică. Slăbirea conştiinţei euharistice se reflectă în lipsă de pocăinţă, în slăbirea comuniunii în parohii, în răcirea dragostei şi în fapte nedemne de numele de creştin. Până nu vor înţelege că scopul principal al participării la Sfânta Liturghie este cuminecarea cu Sfintele Taine şi că aici este Izvorul vieţii noastre mereu înnoite în Domnul, credincioşii vor fi ispitiţi a cădea în formalism şi vor fi lesne tributari unei mentalităţi de tip magic. A spune că poţi fi creştin dreptmăritor, dar a nu avea conştiinţă euharistică este ca şi cum ai spune că poţi fi om raţional, fără a folosi cuvântul în comunicarea cu ceilalţi sau în dialogul interior.” (Parintele Constantin Sturzu, fragment preluat de pe site-ul doxologia.ro/puncte-de-vedere/cum-te-numesti-crestin-daca-nu-ai-constiinta-euharistica)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s