Gheron Savva despre Arsenie Boca si Nil Dorobantu

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Pietismul in Romania. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

40 de răspunsuri la Gheron Savva despre Arsenie Boca si Nil Dorobantu

  1. Trist este că lumea nu vrea să creadă că Arsenie Boca este un înșelat. Și maicămea e o fană înrăită de a lui. Și cu toată judecata din lume, ceea ce voi spune acum îmi asum: cam toate persoanele care cred în Arsenie Boca nu caută mântuirea, și nu merg la Biserică pentru a primi ajutor spiritual spre a se lăsa de păcate. Lor dacă le rezolvi orice problemă de natură lumească (sănătate, reușite, bani etc) deja te canonizează ca sfânt. Căci dacă ar căuta mântuirea ar știi că scamatoriile acestui călugăr, le poate imita și diavolul. Nu cumva știe el păcatele tale? de ce te miri când un așa zis văzător cu duhul dracilor ți-l spune? Te vindeci de o boală? Diavolul care te chinuie cu boala, doar își schimbă lucrarea, iar tu te faci sănătos, deci nu vorbim despre o minune. Ți s-a rezolvat de un servici? Diavolul are slujitori în toate treptele societății, prin urmare oricând poate lucra în mintea unui om influent ca tu să primești o poziție bună. Mă rog, sunt multe de spus, dar degeaba. O persoană prinsă în duhul acela, greu se eliberează…

    • Darth Dramath zice:

      E mult mai mult decit atit, domnule Osan. Aveti mare dreptate. Se vrea, prin aceasta „inchinare” la creaturi dubioase, un fel de tranzitie catee inchinarea la „omul iluminat” si de aici , la Antihrist. Fie si numai faptul ca, dupa ce s-a cam fasait isteria cu neosamanul „boca del diablo” 🙂 a aparut propaganda asta cu „nil dorobantu” dovedeste ca e un centru constient si planificat, compus din „oameni cu misiune”, in spatele acestor…lucruri. Banuiesc ca sint infraumanii din un serviciu secret, eventual o sectie „de religii si credinte” sau din o loja masonica de extrema stinga (pe oamenii fara liber arbitru ii socotesc infraumani, pentru ca ei au renuntat la el, de buna voie) cei ce trag sforile.
      Nu o sa inteleg vreodata de ce la noi oamenii massele sint inferioare individului cu mult si in multe, in primul rind in judecata si reactii… (La celelalte creaturi sapiente din Univers, anume la ingeri, e invers. Dovada ca, conform cu traditia, Arhanghelul Mihail si doua treimi din Cei Fara Trup au ramas in Ceruri, deci s-au salvat de seditiune si damnare, insa specia noastra este in intregime cazuta {chiar daca nu damnata}…). Pentru ca in felul asta, mintuirea este mult mai grea, cind inertia timpa, aproape oligofrena, a gloatei trage pe multi in jos…

  2. Iulian zice:

    Bogdan Osan
    Pentru mantuirea ta, parcurge aceasta lectura.
    https://888adevarul8despre8arsenieboca8.wordpress.com/

  3. Pop Lucian zice:

    Măi, v-ați sclerozat? Arsenie Boca și Nil Dorobanțu sunt înșelați? Ați adus voi milioane de oameni la Ortodoxie precum ei? Voi îi îndepărtați de la Ortodoxie pe oameni prin inepțiile voastre. Căiți-vă și reveniți-vă!

    • Andrei zice:

      Stai…Oamenii au fost adusi la Ortodoxie sau la „ortodoxie”? Ca asa si aratarile de la Medjugorje au adus multi oameni la „crestinism”. Cel putin in cazul lui Arsenie Boca (pe care l-am studiat mai in detaliu) ma i.ndoiesc profund ca pictand eretici in Biserica a adus oameni la Ortodoxie. E un motiv pentru care oamenii din jurul sau sunt astazi ecumenisti, iar cei care il venereaza sunt de-a dreptul idolatri si pietisti.

      Deci, daca noi indepartam oamenii de ceva, ii indepartam de ortodoxia contrafacuta. Nu te opreste nimic sa citesti operele Sfintilor Parinti si sa te convingi singur unde e inselarea.

      • Pop Lucian zice:

        Andrei

        Deci, vechea poveste: Arsenie Boca ,,l-a pictat pe Francisc de Assisi la Drăgănescu”. Ai auzit de Arsenie Papacioc și Paisie Olaru, care-l considerau sfânt pe Francisc de Assisi. Și ei au fost înșelați? Așa era curentul vremii atunci. Mai mult: dacă pictarea lui Francisc de Assisi este o profeție? Ce zici matale?

      • Andrei zice:

        Nu mai reiau discutiie pe tema „profetiei” din pictura parintelui. Poti parcurge discutia de aici, care e de altfel suficienta:

        https://theologiepatristica.wordpress.com/2015/06/21/de-ce-pictura-parintelui-arsenie-boca-e-necanonica-discutie/

        Ar trebui sa stii si tu foarte bine ca profetiile nu se fac in ciuda a ceea ce invata Biserica, ci prin ceea ce invata. O „profetie” care se face prin incalcarea canoanelor si invataturilor revelate in Biserica nu poate fi profetie. Asta pentru ca Duhul Sfant nu se contrazice pe Sine. Nu mai zic ca sistemul prin care a pictat Arsenie Boca, si anume „ca asa a vazut el” spune multe despre inselarea in care se afla. Ce sfant s-a bazat pe propriile experiente fara a le supune critic invataturilor dogmatice ortodoxe? Raspuns: nici unul. Sunt pline patericele de calugari care au crezut in ce au vazut ei si s-au trezit in inselare.

        Pana una alta, consider ca e mult mai normal sa ramai cu ceea ce a invatat Biserica (privind canonul iconografic si interpretarea profetiilor) decat cu ce a facut Arsenie Boca. Stii vorba aia: alegerea iti apartine 🙂

      • Andrei zice:

        P.S. daca parintii respectivi il considerau pe Francisc sfant atunci da, in aceasta chestiune erau inselare. Ce e mai important in Ortodoxie? Autoritatea lui x sau z, sau invatatura lui Hristos? Tu exprimi exact fenomenul de tip „guru”, atat de nociv Ortodoxiei in general si mantuirii omului in particular…

  4. Darth Dramath zice:

    Problema mai grava cu boca si dorobantu e ca minunile lor sint diabolice. Aia e cel putin la fel de grav ca si picturile egolatre si bizare din biserica aia. Adica, de pilda, daca il citim pe John Keel sau pe Jerome Clark, vedem ca o parte din „aratari” (e clar de ce „aratari e vorba, da?) sint transparente/translucide. Ca sa vezi, „coincidenta”, picturile neosamanului sint, unele cel putin, cu acest efect. Si cum in chestiuni spirituale si in general vorbind nimic nu este intimplator sau coincidental…Pentru mine, un om care are chestii gen clarvedere, bilocatie, trece prin gratii, etc., e de la Ala cu Coarne. Sint eu un ortodox umanist si (imi place sa fiu) caldicel, dar sub nici o forma nu caut blestematiile numite generic „paranormal”. Prefer sa pacatuiesc mai degraba prin practicarea unei atitudini rationaliste vecine cu agnosticismul si scepticismul religios, decit pe panta vrajitoriilot. Brrr! Prima e o atitudine omeneasca, pacatoasa sau nu, a doua e draceasca si sigur damnata.

    • ioanc zice:

      Draga Darth Dramath,

      spui: „Sint eu un ortodox umanist si (imi place sa fiu) caldicel […]”. Nu cred ca e bine! Ortodoxul nu poate fi umanist si caldicel. Nu te raportezi la ortodoxie sentimental. Esența Ortodoxiei este firea omului. Uite ce spune aici IPS Teofan despre Ortodoxie:

      ” Ortodoxia nu este o filozofie printre multe altele. Ortodoxia nu este o religie, printre multele religii ale lumii. Ortodoxia nu este nici macar una dintre confesiunile crestine. Ortodoxia nu este doar o eticheta, un titlu, un nume, o denumire. Ci, Ortodoxia este impartasirea cea adevarata cu Domnul Hristos. […] Ortodoxia este vietuirea cea dreapta, fata in fata cu foarte multe feluri de vietuire care nu sunt drepte.” (sursa: http://corortodox.blogspot.ro/2017/03/ips-teofan-ortodoxia-este-impartasirea.html )

      Cand pacatul din noi ne subjuga … a fi caldicel inseamna a te raporta doar sentimental la Hristos.Adica pietist. Nu e de ajuns. Doar chemarea cea deasa a dulcelui nume, a lui Hristos ne transfigureaza. Uite aici un articol marturisire despre lupta cea adevarata: http://usa-milostivirii.blogspot.ro/2009/07/am-innebunit.html

      Hristos sa ne miluiasca!

      • Darth Dramath zice:

        Pentru fratele Ioan C., ale carui postari le apreciez mult,
        Stimate domn,
        Nu sunt pietist, dimpotriva. Am o abordare mai degraba intelectualista, iar „umanist” nu este in sens sentimentalist, catusi de putin. Pur si simplu, ma informez despre Biserica si istoria ei, in special, dintr-o paleta larga de surse, favorizand autorii eterodocsi, datorita caracterului obiectiv si metodic al operelor lor. Este evident ca reprezentatul/adeptul unei credinte nu poate fi, prin forta situatiunei, obiectiv in privinta credintei sale. Asa ca ma informez din parti cat mai neutre si docte posibil. Preferatii mei sunt Harnack si Schaff.
        Dar, nu eu sunt subiectul postarii prietenului nostru Andrei. 🙂 Ci neosamanii Boca si Dorobantu.
        Zilele trecute am citit foarte mult, pus fiind pe ganduri de ce se intampla in lume, si incercand eu sa inteleg itele nebunesti ale fortelor care au rasturnat ordinea normala in lume, de la 1789 incoace, si preocupat fiind de radacina lor oculta, am citit din diversi autori gen Strieber, Keel, Vallee, si altii. Ei bine, cum am aflat de „aratari transparente”, mi-am adus aminte de picturile de la Draganesti, pe care instinctiv nici nu le privesc, cand sunt citate pe vreun blog, pro sau contra. Insa stiu ca unele sunt exact asa pictate: translucid spre transparent. De mai multe ori, „ultraterestrii”, cum ii numeste Keel, se aratau ca niste ceva-uri omenesti, prin care se vad…muschii si oasele! Sau, prin care se vad cutare obiect sau cladire aflate dincolo de corpul lor nalucos. Deci…cred ca filiatiunea e clara.
        Mai e ceva: membrii sectei vin cu precizarea, inutila si rizibila din partea lor, ca a noastra credinta crestina se bazeaza pe doua minuni: Invierea si Euharistia, si ca e aiurea sa ne luam de minunismul, pardon, de miracolele lor. Perfect adevarat, numai ca exista, printre multe caracteristici ale minunilor de sorginte sigur divina, discretia si non-constrangerea constiintei/vointei. Sfanta Prefacere se repeta Liturghie de Liturghie, si Sfantul Sacrament nu este vazut de nimeni dintre sacerdoti si credinciosi ca si Carnea si Sangele Domnului, decat de foarte putini vizionari. Invierea: de asemenea discreta, caci exista indeajuns de multi contestatari, si e dreptul lor, caci Dumnezeul Adevarat respecta liberul arbitru al creaturilor Sale. Intruparea: Arhanghelul Gabriel, o Putere Cereasca apta sa puna pe fuga pe toate „aratarile” descrise de clasicii ufologi ai abordarii multidimensionale (spus, mai simplu, cercetatori independenti si obiectivi religios ai fenomenului „aratarilor” care au ajuns la concluzia ca „extraterestrii” sunt inselari malefice, concluzie cu atat mai remarcabila, cu cat majoritatea acestor minti geniale nu sunt ortodocsi, nici macar credinciosi ai vreunei credinte) NU a fortat-o pe Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, Fecioara Maria, sa accepte Planul Mantuirii. Pur si simplu, acel „iata roaba Ta, fie mie dupa cuvantul Tau” a hotarat istoria umanitatii si vesniciei: discret, fara tam-tamuri si minunisme care coercid vointa.
        E indeajuns sa vedem in toata adancimea ei deosebirea dintre Lucrarea Harului si opusul ingrozitor al ei, posesia demonica. Ambele sunt in relatie cu vointa si constiinta umane: prima colaboreaza cu ele, aproape le „mangaie”, duhovniceste vorbind, a doua…este moartea insasi, a spiritului si vointei.
        Mai este ceva: trambitarea minunilor si/sau milosteniei. Este o caracteristica a minunilor false. Ce mi-e latratul politicienilor si afaceristilor, prin care acesti favoriti ai Printului Lumii, isi trambiteaza realizarile lor malefice, lauda „filantropului” fals, care vrea reclama, nu mantuire, pentru un bine facut din interes, si minunile false, de tip fachiric, facute de entitati „ultraterestre” si profetii posedati de ele? Ce spunea Domnul de milostenia discreta, de minunile discrete, de „sa nu stie stanga ce face dreapta”?
        Ei bine, cred ca e clara treaba. Medjugorje, Prislop, Maglavit, etc. Aceeasi sursa, aceeasi tinta.

    • Pop Lucian zice:

      Frate ,,Darth Dramath” și frate Andrei

      Dar când sfinții apostoli Petru și Pavel sau Însuși Domnul și Dumnezeul nostru Iisus Hristos au pătruns prin ușile încuiate, tot de la diavol a fost? De ce exagerați și interpretați greșit minunile?

  5. Pop Lucian zice:

    Andrei

    Contrazic cumva sfinții părinți Biblia? Au contrazis Arsenie Boca și Nil Dorobanțu Biblia sau sfinții părinți? De ce exagerezi?

    • Andrei zice:

      Lucian,

      Exemplu dat de tine din Biblie e irelevant. Criteriul autenticitatii unei minuni este dreapta credinta. E cazul sa chestionam daca Sfintii Apostoli au avut dreapta credinta? In aceeasi Biblie scrie ca diavolul se preface in inger de lumina. De asemenea mai scrie si ca unii la un moment dat isi vor ingramadi invatatori dupa placerile lor si nu dupa adevar.

      Iar Arsenie Boca chiar a contrazis Sfintii Parinti prin ceea ce a scris, pictat sau prin ceea ce a facut in general. De exemplu, canonul iconografic e lasat de Sfintii Parinti si e stabilit printr-un Sinod Ecumenic si unul sa-i zice „panortodox”, de la Moscova 1666-1667. Citeste cartea lui Constantine Cavarnos despre iconografia bizantina daca vrei sa intelegi si daca vrei sa vezi ca nu exagereaza nimeni. Repet, parcurge discutia pe care ti-am lasat-o mai devreme, ca e plina de surse si s-au discutat punctual problemele din invatatura lui Boca.

  6. Pop Lucian zice:

    Fratilor întru Hristos Andrei și ,,Darth Dramath”

    Da de ce credeți voi că Însuși Domnul și Dumnezeul nostru Iisus Hristos nu poate fi și ,,eteric”. Doar Dumnezeu poate fi oricum vrea. Nu? Ați uitat că sfântul Arsenie Boca a spus că Domnul Dumnezeul nostru Iisus Hristos poate fi și androgin, nu în sensul sexual, Doamne ferește! Oare Cel Care care a făcut Totul nu poate fi cum dorește? De ce îl limitați pe Dumnezeu? Ieșiți din habotnicia voastră! Vă rog.

    • Andrei zice:

      Vorbesti de Dumnezeu de parca ar fi vreun personaj de benzi desenate. Dumnezeu s-a revelat intr-un anumit fel si cu un anumit scop. Iar noi oricum nu intelegem ce poate fi si ce nu poate fi Dumnezeu (in afara de ce ni s-a revelat) pentru ca nu putem intelege Fiinta lui Dumnezeu. Daca Dumnezeu S-a revelat intr-un fel, iar defintiile dogmatice ale Sinoadelor Ecumenice si ale Sfintilor Parinti au fixat acest fel ca fiind necesar pentru mantuirea omului, ce logica are sa mai stai sa iti imaginezi tu si altceva?

      Nu ti se pare cam ispititor sa-ti faci tu imagini despre Dumnezeu in afara modului in care S-a revelat El in Biserica? Nu mai spunem ca reprezentarile bizantine din icoane au fost stabilite tocmai pentru a arata in imagini realitatile dogmatice necesare pentru mantuire. A-L reprezenta pe Hristos eteric intra intr-o sfera spirituala eretica pe care Hristos oricum nu a ales sa o arate. E destul de clara dogma despre Persoana Mantuitorului si toata lucrarea sa, iar reprezentarea „eterica” neaga explicit niste realitati pe care icoana bizantina le pune in valoare.

      Habotnicie mi se pare mai degraba sa nu gandesti critic cand vine vorba de Boca si aiurelile lui pe campie. De ce a considerat el ca poate sa aduca ceva in plus fata de Traditia Bisericii? Nu era suficienta? Nu credea ca e revelata de Dumnezeu? Ce avea atat de special Boca de a pictat dupa muschiul lui? Atatia Sfinti Parinti care au hotarat canonul iconografic au fost niste fraieri si habotnici care nu se ridica la „valoarea” lui Boca? Functioneaza Biserica pe principiul fiecare face ce-l taie capul? Cum intelegi voi, bocaitii, notiunea de Biserica si cum poate fi incadrat Boca in Biserica? Chiar astept niste raspunsuri aici.

      Pe langa asta, parcurge te rog urmatoarele materiale teologice:

      https://theologiepatristica.wordpress.com/2014/08/11/canoanele-icoanei-si-scopul-lor/

      „Iconograful isi hraneste arta din Traditia si din invatatura Bisericii. Personalitatea lui trebuie sa se eclipseze in fata personajului reprezentat. Atitudinea ce se cuvine sa o aiba trebuie sa fie cea pe care a avut-o Sfantul Ioan Inaintemergatorul („Trebuie ca El sa creasca si eu sa ma micsorez”, Ioan 3,30), atitudine iubitoare si foarte atenta. De aici putem sa tragem o concluzie logica, anume ca iconograful nu trebuie sa-si semneze lucrarile cel putin pentru trei motive: in primul rand, numele sau este sinonim cu cel al personalitatii sale, care nu trebuie sa iasa in evidenta; in al doilea rand, icoana este realizata dupa Traditie si dupa documente, care nu apartin pictorului; in al treilea rand, inspiratia pe care o are pictorul vine de la Duhul Sfant.”

      https://theologiepatristica.wordpress.com/2015/06/01/reprezentarea-lui-dumnezeu-in-iconografie/

  7. Pop Lucian zice:

    Dragă frate Andrei

    Dar unde spune Dumnezeu că iconografia s-a limitat la Sfânta Iconografie Bizantină? Suntem noi Români sau greci? Unde-i Creația acestui Popor pentru care eu vreau să mor? Unde-i Eminescu? Unde-s Fiii acestui Neam?

    • Andrei zice:

      Dar unde spune Dumnezeu că iconografia s-a limitat la Sfânta Iconografie Bizantină?

      Ti-am raspuns deja, dar iti voi raspunde ceva mai amplu, ca asa, poate-poate, vei intelege. Avem doua principii eclesiologice cuprinse in invatatura de credinta ortodoxa:

      a) Prin orice sinod in care se iau hotarari in acord cu Traditia Bisericii vorbeste insusi Duhul Sfant (FA, 15, 28; Matei 18, 18)
      b) Biserica este spatiul manifestarii lui Dumnezeu, sau Hristos prelungit in umanitate prin Duhul Sfant. Fiind Cap al Bisericii, Hristos conduce Biserica prin Duhul Sfant „la tot adevarul” (Ioan 16, 13). Daca o hotarare este receptata in mod sobornicesc, in toata Biserica, e clar a cui a fost voia.

      Asa cum am spus in comentariile anterioare si avand in vedere principiile ortodoxe expuse mai sus, canonul iconografic a fost stabilit prin Duhul Sfant in Biserica, fiind stabilit prin mai multe sinoade (unul fiind Sinodul VII Ecumenic) si receptat in toata Biserica.

      Boca, nu doar ca nu a respectat canonul iconografic, dar a mai pictat si eretici in Biserica. Treaba asta este interzisa explicit de canoanele Bisericii si pana la Boca, ereticii erau reprezentati in stilul lui Arie, adica la picioarele Sfintilor Parinti si fara aureola!

      Suntem noi Români sau greci? Unde-i Creația acestui Popor pentru care eu vreau să mor? Unde-i Eminescu? Unde-s Fiii acestui Neam?

      Nu stiu cine ti-a zis tie ca Biserica trebuie sa aiba specific national, insa iti zic eu ca nu trebuie si nici nu are de ce. Asa cum am spus mai sus, pictura bizantina (care desi are numele acesta datorita dezvoltarii sale in perioada bizantina, totusi ea a inceput in catacombe) a fost receptata in toata Biserica. Iar insusirea ei principala nu este de fapt aceea de „bizantina”, ci faptul ca expune in pictura dogmele ortodoxe in modul cel mai perfect. S-a dovedit ca orice alt tip de pictura nu exprima realitatea invataturilor dogmatice ortodoxe. Deci asta e cee ce conteaza.

      P.S. Eminescu e la biblioteca.
      P.P.S Nu mi-ai raspuns la intrebari.
      P.P.P.S „Nu mai este iudeu, nici elin; nu mai este nici rob, nici liber; nu mai este parte bărbătească şi parte femeiască, pentru că voi toţi una sunteţi în Hristos Iisus. ” (Galateni 3, 28).

      Si un late edit: ai citit materialele pe care ti le-am dat? Esti dispus sa sacrifici invatatura Bisericii pentru Boca? Te mai poti numi ortodox daca faci asta? Ce te supara atat de tare la pictura patristica?

      Si tot se nasc intrebari…

  8. Pop Lucian zice:

    Frate Andrei

    Pentru a-ți răspunde la întrebări, răspunde-mi la următoarele:
    Este Eminescu sfânt al Neamului Românesc sau nu e? Dar Corneliu Zelea Codreanu?

    • Andrei zice:

      Ai un stil de a sari de la un subiect la altul cum nu am mai vazut de mult timp. Nu mai bine ramai la subiectul principal (de care se pare ca ai uitat brusc) si imi raspunzi tu mie primul, ca asa e frumos (tinand cont ca te-am intrebat inainte)?

      Asta ca sa nu mai zic ca intrebarile tale nu doar ca nu au legatura cu subiectul, dar nici macar nu sunt relevante intr-o dezbatere ortodoxa. E ca si cum m-ai intreba daca imi place sau nu de Jim Carrey sau de Mihai Gadea. Deci, la subiect si sa discutam idei si elemente din invatatura ortodoxa, te rog.

  9. Darth Dramath zice:

    Eminescu a fost un poet talentat, gazetar extremist și filosof relativ inspirat. CZC a fost un criminal ordinar (deși diabolic de persuasiv, ca toți liderii sprijiniți de Dincolo [anume de Jos] cu acea aură de „alfa în masse”), care a sfîrșit-o cum a meritat, pentru instigările sale la omor deosebit de grav și genocid.

  10. Pop Lucian zice:

    Andrei

    Te respect pentru râvna ta pentru Ortodoxie. Dar vreau să te întreb: ce ne naștem întâi? Români sau ortodocși? Crezi că Domnul Dumnezeul nostru Iisus Hristos mă va condamna pentru râvna mea pentru Neamul Românesc? Ce i-a răspuns Moise lui Dumnezeu când Acesta i-a cerut să se lepede de neamul său? Nu cumva: Doamne, dacă nu mântuiești acest popor, șterge-mă și pe mine din Cartea Vieții? Deci, vezi ce importanță are Neamul în fața lui Dumnezeu? Arsenie Boca, Mihai Eminescu, Corneliu Zelea Codreanu, Nil Dorobanțu sunt sfinți ai Sfântului Neam Românesc? Ce zici matale?

    • Andrei zice:

      Lucian,

      Ne nastem intai romani, dar dupa ce te renasti prin Botez asta nu mai conteaza decat ca o chestie strict personala (ca vrei tu sa fii patriot) fara absolut nici o legatura cu Hristos insa. Tare ma mira ca nu cunosti lucruri la nivel de catehism, dar vrei sa te cred cand declari tu sfinti avant la lettre. Doar ce ti-am citat din Galateni ca neamul nu conteaza, iar tu trunchiezi imediat un alt citat (ca oricum nu are legatura cu neamul ce ai zis tu acolo, nemaipunand la socoteala talcuirile Parintilor legate de neamul evreiesc si ce a prefugurat el…ceva total opus a ceea ce crezi tu).

      Stii ca e o erezie condamnata de Biserica numita etnofiletism? Stii ca a pune neamul in fata Bisericii e etnofiletism? Despre ce vorbim aici?

      In alta ordine de idei, revii cu aceeasi intrebare cand ai cateva restante si ti-am si reamintit.

      • Pop Lucian zice:

        Andrei

        Dar nu știi că la Judecată Dumnezeu va judeca Neamurile? Deci la Judecată ne vom duce cu Neamul nostru Românesc Ortodox (Dreptcredincios). Etnofiletism, din câte știu eu, înseamnă altceva: înseamnă iubire exagerată de Neam. Eu nu iubesc exagerat Neamul Românesc. Îl iubesc ca fiu al Lui și deoarece îi datorez recunoștință veșnică pentru că m-a născut, crescut și format ca român ortodox ce Calea Mântuirii. Respect și iubesc și celelalte neamuri atâta timp cât nu atentează la integritatea fizică, morală și spirituală a Neamului meu Românesc Ortodox (Dreptcredincios). Din păcate, evreii, ungurii, rușii, americanii, bulgarii, ucrainienii, germanii, etc. atentează dintotdeauna la integritatea Neamului meu Românesc Ortodox (Dreptcredincios). Căci ,,singurul nostru vecin prieten este Marea Neagră)”. Nu?

      • Andrei zice:

        Dar nu știi că la Judecată Dumnezeu va judeca Neamurile? Deci la Judecată ne vom duce cu Neamul nostru Românesc Ortodox (Dreptcredincios).

        Am mai zis cuiva pe undeva (nu am gasit totusi comentariul), dar iti voi zice si tie. Prin „neamuri”, Scriptura nu intelege „natii”. Conceptul de „natie” si „nationalism” (in care crezi si tu) sunt aparute de la iluminism incoace. Prin „neamuri”, Scriptura se refera la pagani. In Biblie este folosit pentru neamuri grecescul „ethnikos” (ἐθνικός) care se refera stric la cei care nu sunt crestini. Inteleg ca traducerea in romana e putin deficitara, dar totusi ma depaseste faptul ca unii inteleg pasaje scripturistice in sens nationalist. Ma depaseste si frivolitatea cu care unii interpreteaza Scriptura, desi este un lucru destul de cunoscut ca de la asa ceva se aluneca in rataciri foarte mari.

        Etnofiletism, din câte știu eu, înseamnă altceva: înseamnă iubire exagerată de Neam.

        Etnofiletism e orice fel de asociere intre nationalism si Ortodoxie. Fii nationalist, dar nu transforma asta intr-o calitate eclesiala. Asa cum spune si Sfantul Apostol Pavel in citatul pe care ti l-am dat din Galateni, in Hristos s-au desfiintat natiile („nu mai e iudeu sau elin”) pentru ca toti in Hristos sunt una (Hristos asumand firea umana, nu o natie anume).

  11. Pop Lucian zice:

    Darth Dramath

    Ce crime a făcut Corneliu Zelea Codreanu? Îmi dai un exemplu?

    • Darth Dramath zice:

      Asasinarea prefectului Manciu, și instigarea la ură, omor grav și omor deosebit de grav asupra poporului evreu, prin toată ideologia criminală a mișcării teroriste legionare. În zilele noastre, ISIS, Al-Qaeda, Hamas și Al-Nusra s-ar fi certat pe acest apostol al răului.

      • Pop Lucian zice:

        Darth Dramath

        Prefectul criminal Manciu nu a fost asasinat ci a fost ucis de Corneliu Zelea Codreanu în legitimă apărare, când a fost atacat pentru a fi arestat fără mandat de la judecător. Acel criminal Manciu bătuse, torturase și ucisese elevi și studenți care lucrau voluntari la construcția de diguri, podețe, etc. pentru protejarea populației civile în fața calamităților naturale. Ce bine ar fi să avem astfel de protectori acum. Nu?
        Apropo, ești evreu cumva?

      • Andrei zice:

        Biserica te face sfant sau Miscarea Legionara? Cum spui Crezul?

    • ioanc zice:

      A ideologizat credinta. Lupta lui politica a ascuns-o sub un patrafir frumos brodat cu motive ideologice/filosofice pretinzand ca face voia lui Dumnezeu. Ratacind astfel i-a smintit si pe altii. Din mila Domnului, doar inchisoarea a mai fost pentru unii dintre ei Golgota prin care l-au [re]descoperit si vazut in inima lor pe Hristos.

      Insa desigur, noi ca si ortodocsi, fiind parintii/bunicii nostri suntem datori a ne ruga pentru ei, sa ni-i asumam si sa nu ne fie rusine sa-i purtam in inima noastra. Dumnezeu sa-i ierte!

      Uite Lucian. Multi nu stim inca ce inseamna sa fii ortodox. Nu tine de etica, filosofie, politica, sistem, istorie, arta … etc. Poate, din mila Domnului, reusesc sa te indrume cuvintele Parintelui Romanides. Ai aici un mic fragment: https://theologhia.wordpress.com/2011/07/05/ortodoxia-nu-este-religie-de-ioannis-romanides/ (fragment din „Teologia Patristica” a Parintelui Ioannis Romanides). Insa sa stii ca aripile unui ortodox sunt postul si rugaciunea. Iar raspunsul la intrebarea nerostita e Hristos. E trairea Lui intru noi. Desi stiu ca El e Dumnezeu cel Adevarat, nu-L cunosc in fiinta mea. Sunt mort duhovniceste. Insa stiu ca rostirea neincetata a dulcelui Sau nume ma face sa ma lepad de mine, ca eu scazand … El sa creasca.

      • Pop Lucian zice:

        ioanc

        ,,A ideologizat credinta. Lupta lui politica a ascuns-o sub un patrafir frumos brodat cu motive ideologice/filosofice pretinzand ca face voia lui Dumnezeu. Ratacind astfel i-a smintit si pe altii. Din mila Domnului, doar inchisoarea a mai fost pentru unii dintre ei Golgota prin care l-au [re]descoperit si vazut in inima lor pe Hristos.”

        Deci admiți că legionarii ,,l-au [re]descoperit si vazut in inima lor pe Hristos.”. Cu alte cuvinte, legionarii au sfinți. Care din acești sfinți s-au dezis pe urmă de Mișcarea Legionară, dacă, după cum spui tu, L-au descoperit pe urmă pe Hristos și nu l-ar fi descoperit înainte? Nu cumva te contrazici?

  12. ioanc zice:

    O foarte buna descriere a caderii omului. Acest progres (dealtfel matricea din care isi trag seva toate ideologiile … istoric vorbind) pune accentul pe simturi, necesitati, pe realitate avand un singur scop: scoaterea din noi insine, adica din pocainta/lupta duhovniceasca. Pe mine m-ar fi interesat, solutia, din perspectiva autorului, pentru iesirea din acest marasm.

    • Darth Dramath zice:

      Multumesc fratelui Ioan C. Dl. Bogdan Duca: explicit, profund, la obiect, concis, ca de obicei. Avem nevoie de astfel de teologi in spatiul public si in locurile in care se iau decizii cu privire la „metabolismul” spiritual al acestei tari!

      • ioanc zice:

        Cam aici e problema. Teologia lui pentru mine e … teologie politica, nu patristica. In rest … e un foarte bun analist. Si are multe alte calitati.

  13. Darth Dramath zice:

    Avem nevoie si de teologie politica. Si cat mai buna!

    • Pop Lucian zice:

      Ei, vezi ,,Darth Dramath” că există și teologie politică? Această teologie politică au făcut-o legionarii, care și-au dat viața pentru a introduce și în politică principiile creștine.

      • Darth Dramath zice:

        Există o teologie politică a lui Dumnezeu, și o teologie politică a Diavolului. Teologia politică legionară aparține fără echivoc, în spirit și consecințe, Celui Rău. Ca și cea nazistă sau ca și ideologia lui Weishaupt, Mazzini sau a Școlii de la Frankfurt. Toți cei care au creeat, propagat și impus aceste…crezuri malefice, aparent diferite și conflictuale (aparență tactică) au fost membri ai, sau influențați de societățile secrete politice și oculte, au (unii din ei) și sînge pe mîini, și au primit indicații și putere de la „entitățile”, „arătările”, „ultratereștrii”, sau, în termeni ai credințelor monoteiste, „cei căzuți”. Cu alte cuvinte, respectivii filosofi sau lideri totalitari au fost gunoaie ale Pămîntului sprijiniți de gunoaiele Universului. Q. E. D.

  14. bunea radu zice:

    In legatura cu pictura(caci nu o putem numi icoana) parintelui Arsenie Boca as avea ceva de comentat din pozitia de artist si de fost pedagog in ale artelor vizuale.
    Consider ca talentul artistic al parintelui este unul mediocru. A fost o eroare a ierarhului care l-a trimis sa studieze Belle Arte! Mai bine il dadea ca ucenic pe langa vre-un iconar. In perioada cand a studiat la Academia de arte, era in voga o interpretare manierista a realismului, si profesorul lui picta biserici in stilul absolut academic de inspiratie occidentala, catolica. Parintele ucenicea la frescele respective. S-a lipit de el manierismul si nefiind un talent artistic autentic, prin mimetism si-a insusit acest mod de a picta si de a intelege fresca. Din pacate si astazi sunt multi dintre clerici care nu au discernamant in a alege autenticul ortodox al icoanei. Din punctul acesta de vedere, da e un fel de ratacire. Dar putem sa-i acordam circumstante atenuante pentruca a fost indepartat de la slujire si singurul colac de salvare a fost sa i se ofere o biserica de pictat unde a putut sa se refugieze in liniste, si sa-si castige painea zilnica. Din pacate, cand esti singur cu pensula in mana si nu ai si critici de fata care sa iti comenteze erorile, poti foarte usor sa te ia „euforia creativa” si sa te crezi un Michelangelo.
    Nu vreau sa-l judec pe parinte, pe care il respect pentru ceea ce facut pentru credinta in Ardeal, si nu comentez din punct de vedere dogmatic, caci nu sunt in masura sa o fac, dar nu cred ca Domnul il judeca atat de aspru precum noi, cel putin nu pentru pictura esuata de la Draganesti !
    Iertati-ma,
    Doamne ajuta !
    Radu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s