Scurta exegeza si analiza a termenului „neam” din perspectiva biblica si teologica

Una din ratacirile comune din zilele noastre este neo-filetismul sau asocierea fortata pe care multi nationalisti o fac intre Biserica si neam. Desi subiectul este unul destul de amplu, cu implicatii dogmatice, canonice si biblice, totusi vom privi pe scurt, din perspectiva biblica ce inseamna cuvantul „neamuri”. Sper sa reusesc o dezvoltare teologica mai ampla pe viitor, avand in vedere ca aceasta ideologie este una destul de pregnanta in spatiul romanesc (si nu numai).

Definind neo-filetismul in contextul grecesc actual, Thanásis Papathanasíou spune:

O nouă fantomă bântuie prin teologia noastră: neo-naționalismul. Acesta nu are chiar aceleași caracteristici ca și vechiul etno-filetism, care a fost un produs al principiului națiunilor apărut odată cu Iluminismul. Neo-naționalismul reprezintă produsul confuziei din jurul chestiunii referitoare la relația dintre Elenism și Creștinism. [1]

Situatia se prezinta, evident, la fel si in cazul romanilor. Si ca orice ratacire, ea are la baza si o intelegere trunchiata a Sfintei Scripturi. Astfel, de cate ori am spus ca in Hristos sunt desfiintate orice fel de natii, mi s-a replicat ca in Biblie se vorbeste de „Judecata Neamurilor”, care ar insemna (conform neo-nationalistilor) ca Judecata va avea si criteriul natiunilor la baza. O treaba destul de hilara si care denota ca multi promotori ai unei astfel de gandiri nu au inteles absolut nimic din lucrarea Mantuitorului Hristos (de restaurare a firii umane in mod special). Din moment ce criteriul Judecatii este Insusi Hristos, iar oamenii vor fi judecati in functie de „nivelul de hristificare” si de transfigurare prin care au trecut impreuna cu Hristos (conform teologiei dogmatice ortodoxe) [2], atunci e destul de clar ca principiul natiunilor nu are absolut nicio relevanta in mantuire si mai ales la Judecata.

Vorbind despre vocatia ecumenica a monahului, Mitropolitul Ierotheos spune:

[… ]adevăratul monah aghiorit este ecumenic, pentru că depășește dezbinarea lumii împărțite pe nații – și asta, pe de o parte, pentru că în Sfântul Munte trăiesc oameni din toate statele și neamurile, iar pe de alta, pentru că, atunci când omul trăiește în Biserică așa cum se cuvine, depășește iubirea egoistă de neam (etnofiletismul) pe care Biserica o osândește ca erezie [3].

IPS Ierotheos intareste imaginea conform careia viata in Hristos transcede orice lucru lumesc, din care fac parte si natiile.

Revenind la textul biblic despre judecata neamurilor, vom lua ca exemplu pasajul din Evanghelia dupa Matei, capitolul 12, versetele 17-18:

Ca să se împlinească ceea ce s-a spus prin Isaia proorocul, care zice: „Iată Fiul Meu pe Care L-am ales, iubitul Meu întru Care a binevoit sufletul Meu; pune-voi Duhul Meu peste El şi judecată neamurilor va vesti. […]

In originalul grecesc avem:

ἵνα πληρωθῇ τὸ ῥηθὲν διὰ Ἠσαΐου* τοῦ προφήτου λέγοντος, Ἰδοὺ ὁ παῖς μου ὃν ᾑρέτισα, ὁ ἀγαπητός μου ‹εἰς› ὃν εὐδόκησεν ἡ ψυχή μου· θήσω τὸ Πνεῦμά μου ἐπ’ αὐτόν, καὶ κρίσιν τοῖς ἔθνεσιν ἀπαγγελεῖ.

ἔθνεσιν (ethnisin) provine din ἔθνος (ethnos), iar acesti termeni (si alte derivate) sunt utilizate pentru referiri la pagani, facandu-se distinctia intre iudei, crestini si „neamuri”. Pentru ca in momentul in care omul se naste din nou prin Botez si se incorporeaza in Biserica „Nu mai este iudeu, nici elin; nu mai este nici rob, nici liber; nu mai este parte bărbătească şi parte femeiască, pentru că voi toţi una sunteţi în Hristos Iisus. ” (Galateni 3, 28).

Prin „ἔθνος ” grecii vechi se refereau la straini, tocmai de aceea si in textul biblic a fost preluat cu sensul de „cei din afara” [4]. Traducerile englezesti de exmplu folosesc termenul „gentile” pentru „ἔθνος”, „gentile” insemnand clar pagani (sau mai degraba „non-evreu”).

Interesant este ca si in pasajul de la Matei 18, 17, acolo unde Mantuitorul spune ca cel care nu asculta de Biserica sa fie ca un „pagan si vames”, este folosit ἐθνικὸς, tot un derivat din ἔθνος.

Comentand pasajul de la Matei 12, 17-18, Sfantul Teofilact al Bulgariei nu lasa loc niciunui alt fel de interpretare:

Insa si „judecata neamurilor va vesti”, adica ii invata si pe pagani, ca „judecata” este invatatura si cunostinta si alegerea binelui. Sau si „judecata” ce va sa vie va vesti paganilor, care niciodata nu auzisera despre aceasta Judecata ce va sa fie [5].

In concluzie, „judecata neamurilor” si notiunea de „neam” in Sfanta Scriptura nu au un inteles nationalist si in mod clar, nationalismul nu are nicio legatura cu soteriologia ortodoxa sau mai bine zis, cu Ortodoxia in general. Evident ca trebuie sa ne iubim poporul din care facem parte si sa ne respectam tara, dar in acelasi timp trebuie sa avem in vedere ca acest lucru nu are absolut nicio relevanta pentru mantuirea noastra, acolo unde are relevanta doar Hristos si gradul nostru de comuniune cu El [6].

____________________________________________________________

[1] http://www.pemptousia.ro/2013/04/fantomele-trecutului/

[2] Sfantul Marcu al Efesului, Raspunsuri la nedumeririle si intrebarile aduse de catre cardinali si ceilalti dascali latini in legatura cu viata vesnica in „Opere”, volumul I, Editura Pateres 2009, pp.454 – 497

[3] http://www.pemptousia.ro/2013/07/gheronda-sofronie-asa-cum-l-am-cunoscut-partea-a-doua/

[4] https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_group#Terminology

In Early Modern English and until the mid-19th century, ethnic was used to mean heathen or pagan (in the sense of disparate „nations” which did not yet participate in the Christian oikumene), as the Septuagint used ta ethne („the nations”) to translate the Hebrew goyim „the nations, non-Hebrews, non-Jews”. The Greek term in early antiquity (Homeric Greek) could refer to any large group, a host of men, a band of comrades as well as a swarm or flock of animals. In Classical Greek, the term took on a meaning comparable to the concept now expressed by „ethnic group”, mostly translated as „nation, people”; only in Hellenistic Greek (adica greaca utilizata si in Biblie – nota mea) did the term tend to become further narrowed to refer to „foreign” or „barbarous” nations in particular (whence the later meaning „heathen, pagan”)

Vezi si: https://en.wikipedia.org/wiki/Koine_Greek

[5] Sfantul Teofilact al Bulgariei, Talcuirea Sfintei Evanghelii de la Matei, Editura Sophia, Bucuresti, 2007, p. 249

[6] Preot Profesor Dumitru Popescu, Sensul vietii si al mortii in lucrarea Iisus Hristos Pantocrator, E.I.B.M.B.O.R, Bucuresti, 2005, pp. 381-384

Vezi si: Oricine va mărturisi „pentru” Mine sau „intru” Mine?

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Pietismul in Romania, Teologie Biblica. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

22 de răspunsuri la Scurta exegeza si analiza a termenului „neam” din perspectiva biblica si teologica

  1. Pop Lucian zice:

    O expunere și o ,,demonstrație” SF (științifico-fantastică). Deci, Sf. Paisie Aghioritul care spunea că grecii sunt oameni aleși ai lui Dumnezeu era ,,neo-filetist”. Nu? Deci noi facem parte din Neam ca și cum nu am face parte. Nu? Deci, toată Tradiția, Cultura și Identitatea Națională nu contează în fața lui Dumnezeu. Nu? Deci, Moise a spus degeaba că ,,Doamne, de nu Mântuiești neamul acesta (evreiesc), șterge-mă și pe mine din Cartea Vieții”. Nu-i așa?

    • Andrei zice:

      O expunere și o ,,demonstrație” SF (științifico-fantastică).

      Am expus exact ce spune in Biblie. Iti convine, nu-ti convine, asa a fost scrisa si astia erau termenii. Tocmai d-aia nici nu e SF, pentru ca lucrurile astea chiar exista indiferent daca tu le accepti sau nu. Vezi si talcuirea Sfantului Teofilact. Ai surse si bibliografie in articol, ai Biblia in greaca pe net. Ce e SF mai exact? Problema mai degraba e ca nu-ti convine si ca orice om indaratnic, nu vrei sa accepti ca nu ai dreptate. Asa ca apelezi la diverse denigrari. Nu merge din pacate…

      Deci, Sf. Paisie Aghioritul care spunea că grecii sunt oameni aleși ai lui Dumnezeu era ,,neo-filetist”. Nu?

      Depinde in ce context a spus-o. Si daca este intr-un context clar neo-filetist, ce facem? Aruncam la gunoi toate dovezile pentru ca avem o simpatie pentru Sfantul Paisie, iar aceasta simptaie inseamna ca el trebuie sa fie infailibil? Asta e un mod ciudat de a pune problema oricum. Conteaza adevarul, nu ce spune Sfantul Paisie. Daca zicea Sfantul Paise ca noaptea e zi, tu il credeai doar pentru autoritatea din spatele numelui?

      Si iti pun si eu o intrebare? Cine are dreptate? Sfantul Apostol Pavel care a zis ca „nu mai e iudeu, sau elin” sau Sfantul Paisie?

      Deci noi facem parte din Neam ca și cum nu am face parte. Nu?

      Am spus-o in articol. A face parte din neam nu are nicio relevanta in mantuire. Poate sa aiba relevanta pentru tine personal, dar nu are nicio treaba cu invatatura dogmatica ortodoxa. Fa un exercitiu logic: daca de maine zic ca nu mai apartin niciunui neam pamantesc (zic ca Patria mea e doar in cer – suna cunoscut?), nu ma mai pot mantui? Sau daca zic ca sunt african? Deci neamul nu are absolut nicio legatura cu Ortodoxia. Singurul criteriu in Ortodoxie e Hristos, ca d-aia esti crestin si atat. Nu crestino-roman, crestino-grec, crestino-bulgar s.a.m.d.

      Deci, toată Tradiția, Cultura și Identitatea Națională nu contează în fața lui Dumnezeu. Nu?

      Logic ca nu. De ce ar conta?! Trebuie sa recit „Scrisoarea a III-a” ca altfel iau nota 2 in cer?

      Deci, Moise a spus degeaba că ,,Doamne, de nu Mântuiești neamul acesta (evreiesc), șterge-mă și pe mine din Cartea Vieții”. Nu-i așa?

      Nu gasesc citatul, dar te rog sa il indici (capitol, verset) si vom vedea la ce se refera cu adevarat din punct de vedere teologic, ca Biblia = teologie, nu nationalism si presupun ca stii asta. Sau? Eu ti-am mai zis, e foarte interesant cum neamul evreiesc a prefigurat „neamul” crestin, dupa Sfintii Parinti. Cu alte cuvinte a prefigurat cu crestinii, indiferent de nationalitate, vor fi una in Hristos, nationalitatea trecand intr-un plan secundar si neimportant.

      • Eu îmi amintesc contextul. De fapt sunt două contexte, unul în care Moise cere iertare pentru tot poporul care făcuse un idol de aur sau în caz contrar să fie și el șters din cartea lui Dumnezeu (Ieșire 32, 32):

        http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=32&cap=32#32

        Iar al doilea context este cel în care Dumnezeu vrea să piardă poporul lui israel pentru toate câte făcuse până atunci, însă de data aceasta argumentația lui Moise este diferită (Numerii 14, 12 și urm.):

        http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=59&cap=14#12

        Așadar lucrurile sunt puțin diferite decât își amintește Lucian. Dacă există poate o altă discuție în care chiar este vorba de mântuirea neamului, îl rugăm să caute el și să ne spună.

  2. ioanc zice:

    Foarte bun articolul. Simplu si la obiect. Felicitari!

  3. Pop Lucian zice:

    anaelisabeta2015 mi-a venit în ajutor:
    ,,31. Şi s-a întors Moise la Domnul şi a zis: „O, Doamne, poporul acesta a săvârşit păcat mare, făcându-şi dumnezeu de aur.
    32. Rogu-mă acum, de vrei să le ierţi păcatul acesta, iartă-i; iar de nu, şterge-mă şi pe mine din cartea Ta, în care m-ai scris!”
    33. Zis-a Domnul către Moise: „Pe acela care a greşit înaintea Mea îl voi şterge din cartea Mea.
    34. Iar acum mergi şi du poporul acesta la locul unde ţi-am zis. Iată îngerul Meu va merge înaintea ta şi în ziua cercetării Mele voi pedepsi păcatul lor”.
    35. Astfel a lovit Domnul poporul, pentru viţelul ce îşi făcuse, pe care-l turnase Aaron.”

  4. Pop Lucian zice:

    Și tot anaelisabeta2015 îmi sare în ajutor:
    ,,15. Iar dacă Tu vei pierde pe poporul acesta, ca pe un om, atunci popoarele care au auzit de numele Tău vor zice:
    16. Domnul n-a putut duce pe poporul acesta în pământul pe care cu jurământ l-a făgăduit să-l dea lor şi de aceea l-a pierdut în pustie.
    17. Deci, înalţă-se acum puterea Ta, Doamne, cum ai spus Tu, zicând:
    18. Domnul este îndelung-răbdător, mult-îndurat şi adevărat, iertând fărădelegile, greşelile şi păcatele şi nelăsând nepedepsit, ci pedepseşte nelegiuirile părinţilor în copii până la al treilea şi al patrulea neam.
    19. Iartă păcatul poporului acestuia, după mare mila Ta, precum ai iertat Tu poporul acesta din Egipt şi până acum”.
    20. Zis-a Domnul către Moise: „Voi ierta, după cuvântul tău,”

  5. Pop Lucian zice:

    Pentru Andrei și anaelisabeta2015

    Facerea
    Cap. 12
    1. După aceea a zis Domnul către Avram: „Ieşi din pământul tău, din neamul tău şi din casa tatălui tău şi vino în pământul pe care ţi-l voi arăta Eu.
    3. Binecuvânta-voi pe cei ce te vor binecuvânta, iar pe cei ce te vor blestema îi voi blestema; şi se vor binecuvânta întru tine toate neamurile pământului”.

    Cartea lui Iosua Navi
    Cap. 4
    14. În ziua aceea a preamărit Domnul pe Iosua înaintea a tot neamul lui Israel şi s-au temut de dânsul cât a trăit, cum se temuseră şi de Moise.
    24. Ca să cunoască toate neamurile pământului că puterea Domnului este mare şi ca voi să vă temeţi de Domnul Dumnezeul vostru, în toată vremea”.

    Psalmi
    Cap. 2
    1. Pentru ce s-au întărâtat neamurile şi popoarele au cugetat deşertăciuni?
    8. Cere de la Mine şi-Ţi voi da neamurile moştenirea Ta şi stăpânirea Ta marginile pământului.

    Cap. 14
    6. Iată pe cel care lovea popoarele fără încetare cu mânia lui şi care în întărâtarea lui punea neamurile sub stăpânirea lui, supunându-le fără cruţare!
    12. Cum ai căzut tu din ceruri, stea strălucitoare, fecior al dimineţii! Cum ai fost aruncat la pământ, tu, biruitor de neamuri!
    20. Tu nu te vei pogorî în mormânt, căci tu ai pustiit pământul tău şi pe poporul tău l-ai ucis! Niciodată nu se va mai vorbi despre neamul celor răi!
    26. Iată hotărârea pentru tot pământul, iată mâna întinsă peste toate neamurile!
    30. Cei sărmani vor paşte pe păşunile Mele, iar cei săraci vor fi fără de grijă. Voi face să moară de foame neamul tău, iar pe cei ce vor rămâne din tine îi voi ucide.

    Sfânta Evanghelie după Matei
    Cap. 1
    1. Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam.
    17. Aşadar, toate neamurile de la Avraam până la David sunt paisprezece; şi de la David până la strămutarea în Babilon sunt paisprezece; şi de la strămutarea în Babilon până la Hristos sunt paisprezece neamuri.
    Cap. 4
    15. „Pământul lui Zabulon şi pământul lui Neftali spre mare, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor;
    Cap. 5
    47. Şi dacă îmbrăţişaţi numai pe fraţii voştri, ce faceţi mai mult? Au nu fac şi neamurile acelaşi lucru?
    Cap. 6
    7. Când vă rugaţi, nu spuneţi multe ca neamurile, că ele cred că în multa lor vorbărie vor fi ascultate.

    • Andrei zice:

      Lucian…. inainte de a mai posta vreun comentariu, citeste te rog invatatura de credinta ortodoxa. Ia orice manual de dogmatica. Nu are sens sa mai stam la astfel de discutii cand e clar ca tu nu intelegi Ortodoxia, lucrarea lui Hristos, eclesiologia s.a.m.d. Nu iti inteleg nici obsesia asta cu natia. Fii tu nationalist daca tot crezi ca e atat de important, ca aici nu vei convinge pe nimeni. Si aruncand citate din Scriptura, din care tu crezi ca iese in evidenta ca ai dreptate (desi nu e asa), iarasi nu convingi pe nimeni.

      De exemplu, de unde reiese din primul citat ca are vreo relevanta neamul? Din contra as zice, se intelege fix invers. Si oricum „neamul” din care ii zice Dumnezeu sa iasa se refera la familie (in greaca e συγγενείας), iar pentru „neamuri” e acelasi „ἔθνος”. Sfantul Ioan Gura de Aur…intelege la fel in „Omilii la Facere”. Nu mai zic ca Avraam e parintele spiritual al tuturor celor ce cred drept, indiferent de neam. Ca doar d-aia si din pietre pot iesi fii ai lui Avraam.

      Celelalte citate le-ai pus doar pentru ca ai gasit cuvantul „neam” in ele si ai zis ca e suficient. E clar ca nu e asa. Nu reiese de nicaieri ca are vreo relevanta in mantuire. Normal ca dintotdeauna au existat „neamuri”, dar unde scrie ca neamul e parte a soteriologiei ortodoxe? Nicaieri…

      La sfarsit…Cartea Neamului lui Hristos. Iarasi se refera la rudenii si oricum, genealogia Mantuitorului contine si multi „ethnos” tocmai pentru a arata ca in Hristos sunt desfiintate neamurile, pentru ca va mantui firea umana.
      Felul cum intelegi ultimul citat e combatut deja in articol. Se vede ca nu faci eforturi nici macar de logica. Postezi doar pentru ca ai gasit cuvantul „neam” de parca e greu sa dai un search. Dumnezeule…

  6. Pop Lucian zice:

    Vorbește vreun sfânt cu Dumnezeu fără a se referi la Neamul său?

    • Andrei zice:

      A te ruga pentru neam e una. A crede ca neamul are vreo importanta in vederea mantuirii e alta. Prima reprezinta un lucru normal (atat timp cat te rogi pentru toti oamenii, nu doar pentru cei din neamul tau), a doua este o erezie.

  7. Pop Lucian zice:

    Bine, Andrei, Mântuiește-te tu fără Neamul tău! Sa fii sănătos!

  8. Darth Dramath zice:

    Luciane, food4thought: neamul piere. Biologic. Trupurile mor și se descompun. Ghinion!
    Hristos dă ceva și veșnic, și minunat: mîntuirea.

    • gheorghe zice:

      Neamul nu piere. neam nu inseamna doar biologie ca nu vorbesti de credinta la animale…
      Trupul stricacios se reface nestricacios, nu iei alt trup cu alta infatisare si nici nu ramane sufletul umblator de-aiurea … cum ar zice unii, credinciosi in spiritism – doar „energie”..
      … cine vorbeste cu termeni cum este „ghinion” denota influentarea inconstienta anti-crestina.

  9. suslik1973 zice:

    Minunatii grecotei…si altii ca ei, de un filetism quasi-fascist, in unele momente ale istoriei lor si ale nostre, si despre sfintii contrafacuti, sau cel putin despre unul din ei: http://www.activenews.ro/cultura-istorie/Pagini-de-civilizatie-romaneasca.-Intre-a-fi-romani-si-auto-victimizare-142739

    • Andrei zice:

      Si? Care-i ideea? Facem concurs intre filetisme? Care e mai tare? Iti zic eu: nici unul.

      • suslik1973 zice:

        Ideea e ca Cosma Etolul e un fals sfint, un sfint politic, promovat de grecotei din motive de „Marea Idee”. (Daca esti la curent cu istoria Greciei, cit de cit, stii la ce ma refer). E adevarat ca a fost canonizat mult dupa „Marea Idee”, dar acea idee draceasca, a folosirii ortodoxiei ca levier pentru gretosul panelenism (si panromânismul, si panslavismul, etc., sint la fel de gretoase) a fost destul de veche. Si inca este vie, la unii spalati pe creier din „Ellada”. 😉

      • Andrei zice:

        Si la noi sunt destui sfinti in calendar canonizati pe ideea de romanism. Din pacate filetismul a infestat destul de mult gandirea ortodoxa.

  10. ioanc zice:

    In legatura cu cele zise despre Sfantul Cosma Etolianul. Am o problema.

    Indiferent de ce zic unii sau altii, draga Suslik, sa stii ca e un mare Sfant Mucenic intocmai cu Apostolii. Eu il compar intr-un fel cu Proorocul Ilie pentru ravna si dragostea mare ce o avea fata de Dumnezeu, fiind un mare traitor si aparator al Ortodoxiei. Sa nu uitam perioada in care Sfantul Cosma a trait. Dupa 4 secole de ocupatie otomana, grecii cazusera in ignoranta, multi parasind ortodoxia in defavoarea catolicismului sau chiar mai rau trecand la mahomedanism. Islamul triumfa si pe deasupra in numeroase eparhii nu se mai vorbea limba romeica. A îi pune în cârcă Sfantului Cosma masacrele grecesti anti-romanesti, deja mi se pare prea mult. E ca si cum i-ai desconsidera pe Sfintii Inchisorilor ca inainte de inchisoare unii au fost legionari, altii filosofi, evrei, atei … etc, uitand esentialul: jertfa acestora de sine intru Hristos. Lupta Sfantului Cosma nu a fost cu valahii, turcii, sarbii sau evreii ci cu vrajmasii sufletului omenesc, cu duhurile rele.

    Insa judecatile nu sunt ale noastre, ci ale lui Dumnezeu. Iar Sfintii sunt alesii lui Dumnezeu … si nu ai oamenilor.

    • suslik1973 zice:

      Nu va suprati, parerea mea este, daca imi permiteti, ca nu ati inteles exact (daca in link se greseste, corectez eu): nu e vorba de masacrele grecesti din secolele XIX-XX (începutul), ci de propaganda facuta de acel tradator. Una este sa fie credinta deasupra neamului, asa cum este firesc de la un punct incolo, si cu totul alta este sa spui ca „doar dracii vorbesc vlaha”, cum zicea el. Inca ceva: intotdeauna m-a intrigat ireversibilitatea practica a actelor de sanctificare. Mi se pare stupid. Biserica se poate insela in aceste chestiuni. Andrei, care numai un proecumenic (unii ma numesc „caldicel”, si asa este) asumat ca mine nu este, a recunoscut mai sus ca si la noi, si la alte popoare ortodoxe, ticneala filetista a bagat sfinti falsi in sinaxar. Nu inteleg impulsul omului „mirean de rind” care nu vrea sa se catehizeze, dar nici nu renunta sa faca matanii in fata oricaror icoane de „sfinti”, fie ei legionari, agenti ai Rusiei din vremea Ecaterinei, sau altceva (de pilda, icoane cu Calciu, Iustin Parvu, Dorobantu). Gata! e sfint, da-i cu mataniile. Sincer, cind vad „icoane” cu „sfinti” precum codreanu sau gafencu, sau altora ejusdem farinae, imi vine sa expectorez, la propriu, pe „icoanele” respective. De fapt, m-ar amuza sa o fac la propriu, in fata unei multimi de evlaviosi. Doar ca tin la integritatea fizica… :))

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s